Researchers Database

Hiroaki Ozawa

    Department of Sociology Professor
    Course of Sociology Professor
    Institute of Social Sciences Researcher
Last Updated :2025/05/28

Researcher Information

Degree

  • (BLANK)(2021/03 Hitotsubashi University)

J-Global ID

Research Interests

  • 教育システムと社会階級・社会秩序の再生産と変革の理論   ピエール・ブルデュー   生活困難層の教育社会学   新福祉国家構想と教育システム   

Research Areas

  • Humanities & social sciences / Sociology of education

Academic & Professional Experience

  • 2022/04 - Today  Gakushuin University人文科学研究所客員所員
  • 2012/04 - Today  Toyo UniversityFaculty of Sociology Department of Sociology教授
  • 2023/06 - 2024/03  Tokyo Metropolitan University人文社会学部客員教授
  • 2008/04 - 2012/03  Chukyo UniversitySchool of Contemporary Sociology Department of Contemporary Sociology教授
  • 2007/04 - 2008/03  Chukyo UniversitySchool of Contemporary Sociology Department of Contemporary Sociology准教授
  • 1999/10 - 2007/03  Chukyo University社会学部助教授
  • 1996/04 - 1999/10  Chukyo University社会学部専任講師
  • 1995/04 - 1996/03  日本学術振興会特別研究員PD
  • 1992/04 - 1995/03  日本学術振興会特別研究員DC

Education

  • 1992/04 - 1995/03  一橋大学大学院  社会学研究科博士課程
  • 1991/04 - 1993/03  Hitotsubashi University  社会学研究科修士課程  社会問題.社会政策

Association Memberships

  • 全国唯物論研究会   ASSOCIATION JAPANAISE DE RECHERCHE SURL'EDUCATION EN FRANCE   日仏社会学会   日仏教育学会   関東社会学   日本教育学会   日本教育社会学会   日本社会学会   

Published Papers

  • 権力と正統性に対抗する文化資本の可能性-構造化する構造としてのハビトゥスの反省的再構築―
    小澤浩明
    教育社会学研究 (110) 25 - 43 2022/08 [Invited]
  • 『世界の悲惨』におけるネオリベラリズム批判と国家・教育~トランスナショナルな社会国家構想と普遍化テーゼへ~
    『年報社会学論集』 (34) 1 - 9 2021 [Invited]
  • 居場所づくり型市民運動と新福祉国家構想の連携~子ども食堂、学習支援をどうとらえるか
    小澤 浩明
    子どもための学校事務 (136) 16 - 25 2017/06
  • 小澤 浩明
    『季論21』2016年冬号 『季論21』編集委員会 ; 2008- (31) 149 - 159 2016/01
  • P.ブルデューの「国家と教育」論
    『日仏社会学年報』 (25) 89 - 112 2014/11
  • 「P.ブルデューの内部における排除論と民主化問題」
    小澤 浩明
    『フランス教育学会紀要』 2007 [Refereed]
  • P.ブルデューの合理的教育学の再評価
    『日仏教育学会年報』第10号 2004 [Refereed]
  • ブルデュー教育社会学の理論的地平とその継承課題
    『日仏教育学会年報』 (9) 2003
  • 小澤 浩明
    『教育』国土社 国土社 50 (11) 14 - 21 0386-9938 2000
  • ブルデュー社会学における権力論の地平(下)
    中京大学社会学部紀要 13 (2) 27 - 56 1999
  • ブルデュー社会学における権力論の地平(上)-教育システムと<社会秩序問題>の社会学構想のために-
    中京大学社会学部紀要 13 (1) 35 - 55 1998
  • ブルデュ-の社会学的認識論と権力
    一橋論叢 社会評論社 114 (2) 87  1995
  • ブルデュ-の教育社会理論の成立とその位置について-〈プティック理論〉と〈理論転換〉の関連で-
    一橋研究 18 (4) 129  1994

Books etc

  • 低所得層家族の生活と教育戦略
    山田哲也監修・松田洋介・小澤浩明編 明石書店 2022/03
  • ブルデューの教育社会学理論-教育システムと社会階級・社会秩序の再生産と変革の理論
    学文社 2021/02
  • 教育の大衆化は何をもらたしか
    小澤 浩明 (Contributor新自由主義時代における生活困難層の教育的再生産戦略についての分析—P.ブルデューの<資本>と<戦略>の視点から―)勁草書房 2016/05
  • 格差社会における家族の生活・子育て・教育と新たな困難~低所得者集住地域の実態調査から~
    小澤 浩明 (ContributorⅡ部2章 A団地の生活実態の概要:労働実態と生活水準の視点からーワーキングプアに着目して)旬報社 2014/02
  • ペダゴジーの社会学
    小澤 浩明 (Editor第2章「再生産とペダゴジーB.バーンスティンとP.ブルデューとの対話)2013/06
  • 公教育の無償性を実現する
    小澤 浩明 (Contributor第Ⅲ部第8章 学修費における私費負担の現状)大月書店 2012/08 
    義務教育である公立小中学校における私費負担の現状を調査し、完全無償実現にむけての提言をおこなった。
  • よくわかる教育社会学
    小澤 浩明 ミネルヴァ書房 2012/04 
    教育社会学の入門書。「文化的再生産論」、「教育知識の伝達構造」を執筆。
  • 図説・教育の論点
    小澤 浩明 (Contributor学力と意欲を考える~「学力格差」『意欲格差」はなぜ生じるのか?)旬報社 2010/12
  • 教育社会学
    小澤 浩明 (Contributor学校と社会の階層性・格差―再生産の社会学)学文社 2008
  • 地球情報社会と社会運動
    小澤 浩明 (ContributorP.ブルデューのネオ・リベラリズム批判と社会運動ートランスナショナルな社会国家の可能性ー)ハーベスト社 2006
  • 人間形成論の視野
    (Contributor六・三・三制の再編と階層化した競争の誕生)大月書店 2004
  • 現代日本の社会階級、社会問題とブルデュー社会学理論-新自由主義とメリトクラシー批判-
    『ブルデューを読む』情況出版 2001
  • 学校文化と家族・地域-世代と階層の視点から(第5章)
    久冨善之編著『講座・学校6 学校文化という磁場』拍書房 1996
  • 久冨善之編著『日本の教員文化』(共著)
    (Contributor階級・階層の再生産と教員文化(第3章))多賀出版 1994
  • 久冨善之編著『豊かさの底辺に生きる』
    (Contributor地域社会での〈階層化秩序〉と生活困難層-〈うわさの階層構造〉と孤立・敵対のメカニズム(第5章))青木書店 1993

Conference Activities & Talks

  • ブルデュー社会学理論から『反新自由主義の教育学・教育運動』を考える  [Invited]
    全国唯物論研究会・課題研究・第1分科会・反新自由主義の教育学・教育運動  2022/11
  • 教育社会学理論から知の恣意性を問い、新たな知の構築を考える―ブルデューとバーンスティン理論の統合の視点―  [Invited]
    第81回日本教育学会大会・課題研究Ⅰ「知の恣意性を問う~市民の知とは」  2022/08
  • 「『世界の悲惨』におけるネオ・リベラリズム批判と国家・教育~トランスナショナルな社会国家構想と普遍化テーゼへ~」  [Invited]
    小澤浩明
    関東社会学会大会テーマ部会A「理論というフィールド=ワーク」  2020/12
  • 「雇用不安定化社会における低所得家族の生活・子育て戦略とその分岐―大規模公営団地の子育て世帯に対する質問紙調査・インタビュー調査  [Not invited]
    小澤 浩明
    2017/10
  • 2010 年代における生活困難層の生活・教育・ネットワークの変容―B 市A 団地の子育て世帯に対する追跡調査より―  [Not invited]
    小澤 浩明
    日本教育社会学会  2016/09
  • 「新自由主義時代における生活困難層の<経済資本-文化資本>の視点からの分析~大規模公営住宅の調査から見える生活困難層の教育と生活実態~  [Invited]
    小澤 浩明
    大阪大学 日仏教育セミナー  2014/11  Nominated symposium

MISC

Research Grants & Projects

  • 日本学術振興会:科学研究費助成事業
    Date (from‐to) : 2023/04 -2025/03 
    Author : 小澤 浩明
  • 公営住宅居住者の生活・子育て・教育をめぐる困難とその乗り越えに関する実証研究
    文部科学省:科研費
    Date (from‐to) : 2014/04 -2017/03 
    Author : 山田哲也
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2009/04 -2011/03 
    Author : HASEGAWA Yutaka; TOMITA Mitsuyasu; OZAWA Hiroaki; NAKAMINE Masamitsu; FUKUSHIMA Hirotoshi; YAMADA Tetsuya; MATSUDA Yosuke; HONDA Yoshikatsu; KUDOMI Yoshiyuki; INOUE Hiroki; YAMAMOTO Hiroki; HIGUCHI Kumiko; MORIMITSU Yayoi; MAEBA Yusaku
     
    This study was intended to grasp actual conditions and characters of the gap in today's Japanese society where the trend toward "stratified society" was said to advance. In order to attain this purpose, in this study, we set A housing complex in B city as the field of the study, and carried out the investigations such as the interviews to families who nurtured children with various difficulties on life, and persons concerned. As result of those investigations we were able to clarify empirically their life and the situation of child-rearing and education, and obtain certain findings relating to the above purpose through that.
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2007 -2009 
    Author : FURUSAWA Tsuneo; IWAHASHI Keiko; ONODA Masatoshi; NATSUME Tatsuya; FUJII Sachiko; IKEDA Kenichi; HATTORI Kenji; OZAWA Hiroaki; UEHARA Shuichi; SONOYAMA Daisuke; FUJII Hodaka
     
    The research concerns with the pupils and students who are excluded from the mainstream of the school education without any diplomas. We focus on "the exclusion from the inside of system". Since the beginning of the 21^ century, the government has been taking measures to deal with the inclusion. Its aim is to include pupils who are in difficulties socially, economically and educationally, especially in "banlieues" (the suburbs). Through our research, it is clear that the recent French education policy moves from the equal opportunity to the equity of the result by encouragement to include pupils in difficulties with a special needs education.
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2003 -2005 
    Author : MURAVAMA Shiro; FUNAKI Masafumi; KADOWAKI Atsushi; ISHII Hisao; KUDOMI Yoshiyuki; IKEYA Hisao
     
    The research on three years has been brought together in the report 'Relation between clarification of the quality of child's experience in actual life and the core literacy structure : Assumption of a new aspect of the achievements problem'. The outline of the result of this research is stated below. First, the literacy concept was theoretically examined. The term "Literacy" used in the polysemy was provided for, "Understanding, mastering it for a variety of information, knowledge, and the medium, doing the judgment and the action of my own way, understanding of this world, participation in this world, and appearances of the man ability of such a quality" in Japan of today there. And, the school knowledge the literacy was reexamined from the aspect "Something necessary ability for children who lived in the 21st century". Secondarily, "Question paper investigation to the fabric of life and literacy primary and junior and senior high school students" was conducted. The investigation tried to understand a modern transformation of children's experience in actual lives, and to solve child's body, living activity, communications style, and a qualitative relation to the learning outcome of arithmetic and mathematics. As a result, the literacy structure that seemed to be required now does not grow up or develop in the children's life changes, therefore, issues such as rebuilding in the family and the region life, and the significant problem of school education are occurred. Thirdly, the child who has a problem in achievement was continuously analyzed by the practical observation method with the site teacher. While the cause of delay of achievement is prescribed by an economical, cultural hierarchy, it is proved that too much learning pressure to children causes more to the distortion of achievement and resistance to the study. According to the research, under the literacy concept, the redefinition of today's achievement especially ground achievement by relation to life experience is required.
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2002 -2003 
    Author : SHIMIZU Kokichi
     
    In this research, we tried to set up a framework to consider how we should create educational networks for newcomer children from abroad. What is the most important standpoint in doing that? From whom and how are they supported in educational institutions? How is school education related to education at home and in the community? The first thing that we have to consider is the change of our stance from a 'conpensationist' one to 'revisionist' one. The former promotes teaching the Japanese language and how to behave in Japanese schools from the standpoint that the newcomer children ought to be the same as the ordinary Japanese children. The latter tries to respond to their educational needs as much as possible. From this standpoint, it is strongly advised that we should develop educational policies such as promotion of teaching their mother languages and free admission to the state high school if they want to.
  • 日本学術振興会:科学研究費助成事業
    Date (from‐to) : 1997 -1998 
    Author : 志水 宏吉; 西田 芳正; 長尾 彰夫; 近藤 邦夫; 小澤 浩明; 酒井 朗
     
    平成9年度から10年度にかけて、われわれは首都圏の3つの地域(東京都新宿区・神奈川県横浜市・同大和市)を選定し、ニューカマーの子どもたち(東アジア系・インドシナ系・日系南米人)が比較的多く在籍する小・中学校で参与観察を中心とするフィールド調査を実施した。その結果明らかになったのは、次のような点である。 1)自治体によって、ニューカマーの子どもたちに対する支援方策がまちまちであること。初期適応指導や日本語指導の具体的形態やその整備の度合いは、自治体によって大きな差異・格差があった。それに大きな影響を与えている要因は、当該自治体の外国人政策の有無・財政的状況なのである。 2)地域・学校によって、彼らが置かれた状況は全く異なること。上の結果として、日本の学校に入ってくるニューカマーの子どもたちにとって、どの地域のどの学校に入るかという偶然的な事情が、彼らの学校適応のありようを大きく規定しているという事実が把握できた。 3)滞日年数や将来展望によって、日本の学校への適応形態が大きく異なること。他方で、彼らのエスニック・バックグラウンドの違いによって、彼らの日本社会へ求めるものが異なり、そのことが彼らの適応状況に多大な影響を及ぼしていることがわかった。