Researchers Database

Noriko Iwamoto

    Department of Civil and Environmental Engineering Professor
    Institute of Human Sciences Researcher
    Course of Civil and Environmental Engineering Professor
Last Updated :2025/06/06

Researcher Information

Research funding number

  • 40568060

J-Global ID

Research Areas

  • Humanities & social sciences / Foreign language education

Education

  •        -   カリフォルニア州立大学フレズノ校大学院修士課程言語学科TESOL専攻修了
  •        -   テンプル大学大学院博士課程英語教授法専攻修了
  •        -   筑波大学比較文化学類英文学専攻
  •        -   お茶の水女子大学大学院博士後期課程人間文化研究科満期退学

Association Memberships

  • THE JAPAN SOCIETY OF ENGLISH LANGUAGE EDUCATION   日本英語英文学会   大学英語教育学会   

Published Papers

  • Noriko Iwamoto
    JALT Journal The Japan Association for Language Teaching (JALT) 45 (2) 185 - 210 0287-2420 2023/11
  • 言語学習とモチベーション
    岩本 典子
    『学問的知見を英語教育に活かす』 244 - 252 2019/09
  • L2 Motivational Change of Japanese Engineering Majors During Their First Year at University
    Noriko Iwamoto
    JACET学習者要因研究会研究集録 (1) 15 - 24 2018/03
  • ThThe Use of Multi-Facet Rasch Measurement to Investigate the Bias in Self-Assessment of L2 Presentation Delivery Skills
    Noriko Iwamoto; Sonoko Ichinose
    JACET-KANTO Journal (5) 4 - 18 2018/03
  • Are Engineering Majors Intrinsically or Extrinsically Motivated?: Relationship between L2 Motivational Types and Motivated Behavior
    Noriko Iwamoto
    人間科学総合研究所紀要 (20) 1 - 17 2018/03
  • L2 Learners' Attitudes toward Communicative Language Teaching
    Noriko Iwamoto
    人間科学総合研究所紀要 19 11 - 26 2017/03
  • Noriko Iwamoto
    日本英語英文学会(英語学論説資料集第50号 第6分冊英語教育 346-353, 2018年6月発行に収録) 日本英語英文学会 26 (26) 1 - 16 1348-2726 2016/12
  • Writing on Board or Paper?: Students’ Attitudes toward Electronic Bulletin Board Activity
    Noriko Iwamoto
    英語と文学、教育の視座 123 - 132 2015/12
  • Effects of L2 Affective Factors on Self-Assessment of Speaking
    Noriko Iwamoto
    Temple University Doctoral Dissertation 2015/07
  • 岩本 典子
    国際異文化学会異文化研究 国際異文化学会 (11) 13 - 48 2015/03
  • Gender Differences among Engineering Majors in Their Attitudes and Motivation
    岩本 典子
    人間科学総合研究所紀要 (17) 1 - 12 2015/03
  • Influences of L2 Affective Variables on Willingness to Communicate in English
    岩本 典子
    人間科学総合研究所紀要(英語学論説資料集第48号 第6分冊英語教育 362-367, 2016年6月発行に収録) (16) 1 - 12 2014/03
  • Factors Predicting Motivational Intensity in Japanese EFL Engineering Majors
    岩本 典子
    人間科学総合研究所紀要 (15) 17 - 30 2013/03
  • Motivation to Learn English : A Comparison of Engineering Major Students
    岩本 典子
    日本英語英文学会 (21) 43 - 59 2011/12
  • Mapping Student Motivation: A Study of Undergraduate Japanese EFL Engineering Majors
    岩本 典子
    人間科学総合研究所紀要 (13) 1 - 21 2011/03
  • Comparison of Motivation and Anxiety between Japanese EFL Learners and American JFL Learners
    岩本 典子
    慶應義塾外国語教育研究 (7) 19 - 46 2011/03
  • The Use of Debate in English Writing Class
    Noriko Iwamoto
    英語と英語教育の眺望 8 - 19 2010/12
  • Effects of Self-Esteem on L2 Affective Factors: Anxiety, Self-Confidence, and Willingness to Communicate
    Noriko Iwamoto
    国際異文化学会 異文化研究 (6) 61 - 86 2009/11
  • Noriko Iwamoto
    Studies in English linguistics and literature 日本英語英文学会 (19) 1 - 18 1348-2726 2009/11
  • 岩本 典子
    Studies in English linguistics and literature 日本英語英文学会 (17) 65 - 79 1348-2726 2007/11
  • 岩本 典子
    The Cross-cultural review 国際異文化学会 (4) 49 - 69 2007/10
  • 岩本 典子
    Studies in English linguistics and literature 日本英語英文学会 (16) 127 - 135 1348-2726 2006/11
  • Contrasitive Rhetoric: Relationship between Reception and Production
    岩本 典子
    言語と文学の饗宴 211 - 219 2006/03
  • Rebecca West and The War: A Study of The Return of the Soldier
    岩本 典子
    東西芸術学会東西芸術研究 (4) 27 - 37 2005/05
  • 岩本 典子
    お茶の水女子大学英文学会えちゅーど お茶の水女子大学大学院英文学会 (34) 65 - 76 0289-2529 2004/11
  • Contrastive Rhetoric: Culture and Rhetorical Patterns
    岩本 典子
    お茶の水女子大学英文学会えちゅーど (33) 83 - 93 2003/11
  • 岩本 典子
    お茶の水女子大学英文学会えちゅーど お茶の水女子大学大学院英文学会 (32) 1 - 12 0289-2529 2002/11
  • 『夜と昼』のサフラジェット:ヴァージニア・ウルフと女性参政権運動
    岩本 典子
    お茶の水女子大学大学院人間文化研究年報 (25) 91 - 97 2002/03
  • なぜ『三ギニー』は人気がなかったか?-ヴァージニア・ウルフと戦争について
    岩本 典子
    お茶の水女子大学大学院人間文化研究年報 (24) 98 - 104 2001/03
  • 岩本 典子
    お茶の水女子大学英文学会えちゅーど お茶の水女子大学大学院英文学会 (30) 1 - 13 0289-2529 2000/11
  • The Child in Timeにおける「子供」
    岩本 典子
    お茶の水女子大学英文学会えちゅーど (29) 13 - 24 1999/11

Books etc

  • Hill, Glen; Falout, Joseph; Apple, Matthew T (ContributorNoriko Iwamoto, Chapter 10: The Effects of Career Education Exercises on L2 Motivation in English Classes for STEM Majors,)Palgrave Macmillan 2022/12 9783031111150 xxxi, 374 p. 213-234
  • 渋谷, 和郎; 野村, 忠央; 女鹿, 喜治; 土居, 峻 編 (Contributor「英語多読」の項目)DTP出版 2020/12 9784862117694 iv, 269p 138-139
  • 『言語・非言語コミュニケーションにようこそ』
    伊藤達也・松倉信幸・市島清貴編 (Contributor第11章「コミュニケーションと婉曲表現」)朝日出版社 2019/05
  • 言語コミュニケーションのこれから
    伊藤達也; 松倉信幸; 市島清貴編 (Contributor第11章 ジェンダー)朝日出版社 2016/04

Conference Activities & Talks

  • Effects of L2 Proficiency and Motivation on Self-Assessment of L2 Speaking
    Noriko Iwamoto
    JACET Learner Development SIG 月例会  2024/03
  • Motivations for STEM Students Learning EFL: Teacher Research
    J. Falou; K. Yamamura; T. Fukuda; J. Claro; N. Iwamoto; Y. Fukada
    JALT 2023  2023/11
  • Effects of L2 Selves and Career Education Activities on Career Consciousness of Science-Major University Students
    岩本 典子; 吉田宏予; マイケル・シュルマン
    60th JACET Convention  2022/08
  • Engineering Students' Possible L2 Selves and thier Present and Future L2 Use
    Noriko Iwamoto
    JACET Learner Development SIG 月例会 (東洋大学)  2020/01
  • The Effects of Resume-Writing Exercises on Students’ Possible L2 Selves and Career Orientation
    Noriko Iwamoto
    British Association of Applied Linguistics (BAAL) (Manchester Metropolitan University)  2019/08
  • Japanese College Students’ Beliefs and Motivation for Learning English: A Mixed Methods Study
    林千代; 岩本典子; 大畑甲太
    全国英語教育学会弘前研究大会 (弘前大学)  2019/08
  • Possible L2 Selves and Career Education Exercises in English Classes  [Not invited]
    Noriko Iwamoto
    TESOL 2019 (Atlanta)  2019/03
  • Relationship between L2 Motivation and L2 Motivated Behavior of Engineering Majors  [Not invited]
    Noriko Iwamoto
    JACET Learner Development SIG 月例会 (東洋大学)  2018/12
  • Enhancement of Possible L2 Selves through Career Education Exercises in English Classes  [Not invited]
    Noriko Iwamoto
    Second Language Research Forum (SLRF) 2018 (Montreal)  2018/10
  • キャリア教育エクササイズが英語学習モチベーション に与える影響について  [Not invited]
    岩本 典子
    全国英語教育学会京都研究大会  2018/08
  • The Effects of Career Education Exercises on L2 Motivation in English Classes  [Not invited]
    Noriko Iwamoto
    Asia TEFL第16回国際大会 (Macau)  2018/06
  • EFL Learners’ Beliefs and Motivation  [Not invited]
    Chiyo Hayashi; Noriko Iwamoto; Kota Ohata; Reiko Yoshihara
    Psychology of Language Learning 3 (PLL3) (Tokyo)  2018/06
  • Active Learning in English Writing Classes: Written Debate Activity for Japanese Students  [Not invited]
    Noriko Iwamoto
    53rd RELC International Conference (Singapore)  2018/03
  • Effects of Global Communication Space and Career Education on Engineering First-year Students  [Not invited]
    Noriko Iwamoto; Hiroyo Yoshida; Michael Shulman
    第56回JACET国際大会 (東京)  2017/08
  • 内発的・外発的動機が理工学部生の英語学習にもたらす影響について  [Not invited]
    岩本 典子
    第41回関東甲信越英語教育学会(新潟)  2017/08
  • L2 Motivational Trajectories of Japanese EFL Engineering Majors over Two Years at University  [Not invited]
    Noriko Iwamoto
    AAAL International Convention (Portland)  2017/03
  • L2 motivational change of Japanese engineering majors during their first year at university  [Not invited]
    Noriko Iwamoto
    JACET Learner Development SIG 月例会  2016/12
  • Japanese University Students' Self-Assessment Bias of L2 Presentation Skills  [Not invited]
    Noriko Iwamoto; Sonoko Ichinose
    第55回JACET(大学英語教育学会)国際大会 (札幌)  2016/09
  • 大学1年生の英語力伸び率とモチベーション変化の調査  [Not invited]
    岩本 典子
    第54回JACET(大学英語教育学会)国際大会(鹿児島)  2015/08
  • nfluence of Global Career Education on EFL Student Motivation  [Not invited]
    Noriko Iwamoto
    第8回JACET(大学英語教育学会)関東支部大会  2014/06
  • Change in L2 Affective Factors During an Academic Year (Poster Presentation)  [Not invited]
    Noriko Iwamoto
    TESOL 2014 International Convention (Portland)  2014/03

Research Grants & Projects

  • 理工学部生のL2可能自己に基づくキャリア教育エクササイズの開発と指導法の研究
    文部科学省:科学研究費補助金 基盤研究(C)
    Date (from‐to) : 2019 -2024 
    Author : 岩本 典子
  • キャリア教育を導入した英語授業の実施とその効果の実証研究
    文部科学省:科学研究費補助金 基盤研究(C)
    Date (from‐to) : 2016 -2018 
    Author : 岩本 典子
  • 理工学部英語カリキュラムにおける学生の英語習熟度とモチベーションの調査
    井上円了記念研究助成金(研究の助成)
    Date (from‐to) : 2013 -2015 
    Author : 岩本 典子

Others

  • 2019/04 エコロジズム 「緑」の政治哲学入門
    ブライアン・バクスター著 松野弘監修 栗栖 聡、松野 亜希子、 岩本 典子 訳 (分担翻訳範囲: 7~12章, 147-291)