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熊澤 孝昭クマザワ タカアキ

所属・担当
経済学部総合政策学科
人間科学総合研究所
経済学研究科公民連携専攻
職名准教授
メールアドレスkumazawa[at]toyo.jp ※[at]を@に書き換えて送信して下さい
ホームページURL
生年月日
Last Updated :2019/04/24

研究者基本情報

学位

  • Master of Education, Temple University
  • Doctor of Education, Temple University

研究活動情報

研究分野

  • 心理学, 教育心理学
  • 教育学, 教育学
  • 言語学, 外国語教育

研究キーワード

    応用言語学, 英語教育学, 言語テスト, 第二言語習得理論, カリキュラム開発

MISC

  • Validity argument for the VELC Test® score interpretations and uses, KUMAZAWA Takaaki, SHIZUKA Tetsuhito, MOCHIZUKI Masamichi, MIZUMOTO Atsushi, Language Testing in Asia, 6, (2) 1 - 18,   2016年01月26日, Background: Placement testing is a crucial issue in Japanese universities. In the majority of language programs, classes are streamed by proficiency levels based on students' placement test score for efficient instruction because university students' proficiency levels vary greatly even in the same program. The Visualizing English Language Competency Test® [VELC Test® (VELC Research Group, 2013)] was designed particularly for making Japanese university students' proficiency and placement decisions.Methods: This study provides a validity argument for the VELC Test® score interpretations and uses using Kane's (2006) argument-based validity framework when administered to 4407 Japanese university students as a placement test.Results: Four inferences from observation to decision were adequately made due to the facts that: (a) most of the VELC Test® items were working as placement items (scoring), (b) the VELC Test® (k = 120) was reliable with the small amount of error (generalization), (c) test-takers' VELC Test® score could show what they could do with their English (extrapolation), and (d) the VELC Test® could be used to separate testtakers' proficiency into three levels and could be useful for test-takers' further learning (decision).Conclusions: This study indicated that administrators could make valid Japanese university students' placement decisions with this test.
  • Validation of a Vocabulary Learning Strategy Scale and Its Relationship to Vocabulary Level Test Scores, KUDO Mitsuru, MIZUMOTO Atsushi, KUMAZAWA Takaaki, Asian journal of English language teaching, 25,   2015年, The purpose of this study is two-fold: firstly, to validate a questionnaire of self-regulated vocabulary learning strategies (VLS), based on a strategic self-regulation(S2R) model of language learning (Oxford,2011), and secondly, to investigate the relationships between self-regulated VLS and vocabulary size. An explanatory factor analysis on the data of 216 Japanese EFL students yielded the following seven factors. which could reflect constructs hypothesized from the S2R model to a reasonable extent: (a) planning for goal achievement, (b) obtaining and using preferred resources, (c) conceptualizing by linking/combining related vocabulary, (d) planning for positive affective strategies, (e) using auditory sense to understand and remember, (f) generating and maintaining extrinsic motivation, and (g) increasing instrumental motivation. Among the seven strategic vocabulary learning constructs, (b), (c) and (g) were moderately correlated to vocabulary size. Furthermore, these strategies were strongly correlated with self-regulatory and planning strategies. The results suggest an integral role for these variables in vocabulary learning.
  • 学内開発プレイスメントテスト得点解釈と使用の妥当性の評価について, 熊澤 孝昭, JALT journal, 35, (1) 73 - 100,   2013年05月
  • 英語教育学の量的研究で用いられる統計について (特集 統計分析に向きあう), 熊澤 孝昭, コンピュータ&エデュケーション = Computer & education : CIEC会誌, 34,   2013年
  • 多肢選択式項目の項目形式が文法テストパフォーマンスに与える影響について, 熊澤 孝昭, JALT journal, 32, (2) 169 - 188,   2010年11月
  • NetAcademy2スーパースタンダードコース(リスニング)の実践と学習効果について, 熊澤 孝昭, 関東学院教養論集, (20) 27 - 42,   2010年01月
  • Revision of a criterion-referenced vocabulary test using generalizability theory, Kumazawa Takaaki, JALT journal, 31, (1) 81 - 100,   2009年05月
  • 英語リーディング授業履修者のブラックボードヒット数と習熟度テスト得点の相関について (短期共同研究プロジェクト 法学部教育におけるラーニング・マネージメント・システム(LMS)導入効果の検証), 熊澤 孝昭, ジュリスコンサルタス, (18) 91 - 97,   2009年03月
  • 一般化可能性理論を用いての目標基準準拠テストの分析, 熊澤 孝昭, 関東学院教養論集, (19) 99 - 107,   2009年01月
  • 和文英訳テストの信頼性について, 熊澤 孝昭, 関東学院教養論集, (18) 1 - 11,   2008年01月
  • 分散分析と多相モデルを用いた英語到達度テストの分析, 熊澤 孝昭, 関東学院教養論集, (17) 17 - 27,   2007年01月
  • 一般化可能性理論を用いた相互評価における学生定評者の信頼性の検証 (年次報告2005), 熊澤 孝昭, 立教大学ランゲージセンター紀要, (15) 55 - 64,   2006年01月
  • Investigating the Construct Validity of an Analytic Descriptive Scale Using FACETS, 熊澤 孝昭, 立教大学ランゲージセンター紀要, (13) 37 - 48,   2005年08月
  • 同心円図タスク (年次報告2004), 熊澤 孝昭, 立教大学ランゲージセンター紀要, (12) 15 - 18,   2005年01月
  • EFL Motivation Studies in Japan, 熊澤 孝昭, 立教大学ランゲージセンター紀要, (11) 19 - 26,   2004年12月
  • Validating IWE Scale Using FACETS, 熊澤 孝昭, 立教大学ランゲージセンター紀要, (10) 27 - 44,   2004年07月
  • G-TELPを用いた総合英語プログラムの評価, 土平 泰子, 熊澤 孝昭, 茨城大学人文学部紀要. コミュニケーション学科論集, 14,   2003年09月01日
  • 英語教育改革プロジェクトにおけるプレイスメントテストに関する考察, 土平 泰子, 熊澤 孝昭, 茨城大学人文学部紀要. コミュニケーション学科論集, 13,   2003年03月01日

書籍等出版物

  • Systematic criterion-referenced test development in an English-language program
    熊澤 孝昭
    単著  2011年01月
  • Ambitions Elementary
    熊澤 孝昭他
    共著
  • 言語研究と量的アプローチ
    熊澤 孝昭
    分担執筆

教育活動情報

担当経験のある科目

  • 応用言語学理論研究, 法政大学
  • 言語研究調査法, 立教大学
  • 外国語教育評価論, 立教大学