Researchers Database

Tsutomu Sagara

    Department of Philosophy Professor
    Course of Philosophy Professor
    Institute of Oriental Studies Researcher
Last Updated :2024/04/23

Researcher Information

URL

Research funding number

  • 30256763

J-Global ID

Research Interests

  • comparative philosophy   Heidegger   NISHIDA KITARO   japanese philosophy   

Research Areas

  • Humanities & social sciences / Philosophy and ethics

Academic & Professional Experience

  • 2008/04 - Today  Toyo UniversityFaculty of Literature Department of Philosophy教授
  • 2005/04 - 2008/03  Toyo UniversityFaculty of Literature Department of Philosophy准教授
  • 2002/04 - 2005/03  Toyo UniversityFaculty of Literature Department of Philosophy助教授
  • 1993/04 - 2002/03  Toyo UniversityFaculty of Literature Department of Philosophy専任講師

Education

  • 1982/04 - 1989/03  Toyo University  文学研究科  哲学専攻
  • 1977/04 - 1982/03  Waseda University  School of Letters, Arts and Sciences I  哲学科

Association Memberships

  • JASPERS SOCIETY OF JAPAN   THE PHILOSOPHICAL ASSOCIATION OF JAPAN   JAPANESE ASSOCIATION FOR COMPARATIVE PHILOSOPHY   NISHIDA PHILOSOPHY ASSOCIATION   実存思想協会   

Published Papers

Books etc

  • ハイデガー・フォーラム (Contributor哲学と思索)昭和堂 2021/06 9784812220078 xviii, 642p 126-127
  • 近代化と伝統の間ー明治期の人間観と世界観
    相楽 勉 (Contributor「美学」受容に見る明治期の人間観ー西周の「美妙学説」を手掛かりに)教育評論社 2016/01
  • eco fantasy
    Tsutomu Sagara (ContributorOn Concept "nature" at early japanese philosophy)shumpusha publishing 2015/09
  • Martin Heidegger Reader
    秋富 克哉; 古荘 真敬; 森 一郎; 安部 浩; 村井 則夫; 池田 喬; 森 秀樹; 齋藤 元紀; 松本 直樹; 伊藤 徹; 仲原 孝; 関口 浩; 瀧 将之; 轟 孝夫; 小林 信之; 神尾 和寿; 山本 與志; 山本 英輔; 相楽 勉; 松本 啓二朗; 陶久 明日香; 小野 真; 菊地 惠善; 後藤 嘉也; 稲田 知己; 井上 克人; 橋本 武志; 梶谷 真司; 嶺 秀樹; ペーター・トラヴニー (Contributor真理概念の変容「真理の本質について」「プラトンの真理論」「世界像の時代」)法政大学出版局 2014/11 4588150707 406
  • 山本 英輔; 齋藤 元紀; 相楽 勉; 小柳 美代子; 関口 浩 (Joint editor使命としての知 ―ハイデッガー1934年の「言葉」を巡る転回)理想社 2012/08 4650105463 277
  • ハイデッガー研究会 (Contributor死すべき者たちのエートス ―『存在と時間』から『哲学への寄与』へ)理想社 2006/09 4650105382 xvi, 305, 5p
  • 東洋大学哲学科 (Contributorハイデガー)知泉書館 2006/04 4901654721 xi, 234p
  • 鹿島 徹; 相楽 勉; 佐藤 優子; 関口 浩; ハンス・ペーター; リーダーバッハ; 山本英輔 (Joint work行為としての存在史的思索-「跳躍」)平凡社 2006/03 4582702597 304
  • 東洋大学哲学科 (Contributor技術的経験-西田幾多郎の「ポイエシス」概念を手がかりに)知泉書館 2002/04 9784901654029 xi, 211p
  • ハイデッガー研究会; 酒井, 潔 (Contributor見ることの自己忘却⁻「洞窟の比喩」解釈を巡って)理想社 2000/12 4650105242 xvi, 252, 50p
  • 河波, 昌 (Contributor高山岩男の場所的論理)北樹出版,学文社 (発売) 1997/07 4893846094 330p
  • 峰島 旭雄; 伴 博; 浮田 雄一; 河波 昌; 谷口 龍男 (Contributorハイデガーと言葉の比較思想)北樹出版 1994/05 4893843613 204

Conference Activities & Talks

  • 西田幾多郎にとっての宗教  [Not invited]
    相楽 勉
    東洋学研究所・研究所プロジェクト・研究発表会  2022/02  Oral presentation
  • ハイデガーと和辻哲郎にとってのカント  [Invited]
    相楽 勉
    第30回白山哲学会大会  2020/10  Invited oral presentation
  • 「哲学」受容の背景をなす仏教文化  [Not invited]
    相楽 勉
    東洋学研究所・公開講座  2018/12  Public discourse
  • Emotions through Nature by "Sein und Zeit"  [Invited]
    Tsutomu Sagara
    Heidegger "Sein und Zeit" 2017by Heidegger Gesellschaft Tokio  2017/11  Nominated symposium
  • Aesthtetics and Nature by Mori Ohgai  [Not invited]
    Tsutomu Sagara
    On Problems of Nature-concept in Japan  2016/10  Oral presentation
  • 日本における「哲学」受容の独自性 ―自然観の転換を手がかりに―  [Not invited]
    相楽 勉
    東洋大学国際哲学研究センター全体国際シンポジウム「22世紀の世界哲学に向けて」  2015/10  Nominated symposium
  • 明治期における美学受容と自然観  [Not invited]
    相楽 勉
    TIEPh研究会  2015/07  Invited oral presentation
  • 「美学」受容に見る明治期の人間観・世界観  [Not invited]
    相楽 勉
    国際哲学研究センター第1ユニット連続研究会第6回例会  2014/12  Oral presentation
  • Wissen, Handeln,Arbeiten bei Heidegger :im Vergleich mit E.Junger den Anhaltspunkt findend  [Invited]
    Moeglichkeiten der Pholosophie nach dem 11.3.2011:Beitraege aus Japan und Deutschland  2012/03  Nominated symposium
  • 「行為の哲学」の可能性-1930年代のハイデガーと西田幾多郎の思索を手がかりに  [Not invited]
    相楽 勉
    ハイデガー・フォーラム第三回大会  2008/09  Oral presentation
  • ハイデガーの〈倫理〉―『存在と時間』と『哲学への寄与』を手がかりに  [Invited]
    相楽 勉
    実存思想協会大会(学習院大学)  2005/10  Invited oral presentation
  • 構想力と行為的直観 ――三木清と西田幾多郎における行為論の意義  [Not invited]
    相楽 勉
    比較思想学会大会  2003/06  Oral presentation
  • ポイエシスとしての実存 ――ハイデガーと西田幾多郎の技術論の意義  [Not invited]
    相楽 勉
    比較思想学会大会  2000/06  Oral presentation
  • なぜ「陳述」は批判されねばならないか?――時枝誠記・西田幾多郎・ハイデガー  [Not invited]
    相楽 勉
    比較思想学会大会  1996/06

MISC

Awards & Honors

  • 2002/06 比較思想学会 研究奨励賞
     なぜ「陳述」は批判されねばならないか?⁻時枝誠記・西田幾多郎・ハイデガー 
    受賞者: 相楽 勉

Research Grants & Projects

  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2002 -2005 
    Author : MURAKAMI Katsuzo; YAMAGUCHI Ichiro; NAGASHIMA Takashi; KAWAMOTO Hideo; NAKAZATO Satoshi; SAGARA Tsutomu
     
    Four objects of our project are : 1.the establishment of contents of the philosophical education, 2.building the system for these, 3.the research of the appraisal standard in the philosophical education, 4.Elucidating the relation between the philosophical research and the philosophical education. 1.About the university education, (1)we collected 150 philosophical basic terms and issued this list with the explanation, (2)we executed the examination for the permission for graduation of the philosophical course in the university, (3)we evaluated each other's lecture records. From our research, we got some methods how we can overcome the present unfavorable condition concerning the philosophical education. 2.About the graduate school education, (1)we tried to teach how to discuss philosophically in German, (2)we introduced the practical research concerning the psychiatry and the cognitive therapeutic exercise to the education of the philosophy of human body. 3.We found the most difficult point of this research in this third item. Because the construction of any criteria of philosophical education depends basically on the former two item, and also largely on the social status in which the philosophical education in the university are placed. And after all we decided that it is future topic, as this dependency is permeating to also the professor who teaches the philosophy. 4.About the researching attitude in philosophical investigator, (1)we evaluated the ideas of philosophical education through the interview to the philosopher of Germany, France and the United States. (2)a conclusion which we obtained from our result is : if the teacher does not change, education does not change. (3)we got a special expansion from our research of the philosophy of human body : the cognitive therapeutic exercise includes fundamentally philosophical innovation.