Researchers Database

Kenichi Gotou

    Department of Food Life Sciences Professor
Last Updated :2024/04/23

Researcher Information

Research funding number

  • 50549368

J-Global ID

Research Areas

  • Humanities & social sciences / Education - general

Published Papers

Books etc

Conference Activities & Talks

MISC

Awards & Honors

  • 2020/03 The Chemical Society of Japan Chemistry Education Award(37)
     Contribution to Chemical Education through Educational Curriculum Research, Teaching Material Development, and Lesson Research

Research Grants & Projects

  • 日本学術振興会:科学研究費助成事業
    Date (from‐to) : 2023/04 -2027/03 
    Author : 金児 正史; 土田 理; 後藤 顕一; 佐伯 昭彦; 川上 貴
  • 日本学術振興会:科学研究費助成事業
    Date (from‐to) : 2023/04 -2026/03 
    Author : 藤本 義博; 野内 頼一; 藤枝 秀樹; 益田 裕充; 木原 俊行; 後藤 顕一; 田中 保樹; 柴田 好章; 神 孝幸
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2022/06 -2025/03 
    Author : 土佐 幸子; 石井 恭子; 笠 潤平; 後藤 顕一; 今村 孝
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2022/04 -2025/03 
    Author : 野内 頼一; 伊藤 克治; 後藤 顕一
  • 日本学術振興会:科学研究費助成事業
    Date (from‐to) : 2021/04 -2024/03 
    Author : 伊藤 克治; 大内 毅; 石橋 直; 後藤 顕一; 野内 頼一
     
    本年度は当初計画に従って,まず3Dモデル化にふさわしい物質の探索と基礎研究を行った。具体的には,通常の分子模型では作成が困難である触媒反応に焦点化して,遷移状態に関わる分子を3Dプリンターで製作し,手に取って直感的に理解できる教材の開発を目指した。その結果,これまでの研究で手掛けた有機分子触媒の1つである,ビナフチル骨格をもつホスフィノフェノール分子に着目した。この分子はかなり大きなサイズであるため,市販の分子模型を使って組み立てるのは容易ではない。また,この分子を遷移状態の理解のために用いると,他の分子との相互作用も考えなければならず,比較的大きなクラスターを扱うことになる。そこで,このホスフィノフェノール分子の空間充填モデルをフルカラー3Dプリンターで製作することにした。 まず,HULINKS社の結晶・分子構造のモデリングソフトCrystal Makerを使って,三次元情報をもつSTLファイルを作成した。分子のエネルギー的に安定な構造をモンテカルロアルゴリズムによって最適化し,その後,STLファイルとして出力した。得られたSTLファイルをMicrosoft社が提供している3D Builderに読み込み,色情報を追加したPLY形式のファイルを作成した。これを本研究で導入した3Dプリンターを使用して出力すると,目的の空間充填型のカラー3Dモデルを製作することができた。 一方,学校教育における電気エネルギーの取扱いとSTEAM教育との関連について調査した。また,現実空間の中で山・平野などの地形変化にあわせてリアルタイムで三次元配置を映し出す俯瞰型プロジェクションマッピング教材のプロトタイプを開発した。さらに,取り込んだ深度センサデータを物理エンジンに取り込み仮想空間上に反映できるようにし,理科教育(地球領域)に活用可能な災害シミュレーション教材の基盤を構築した。
  • 日本学術振興会:科学研究費助成事業
    Date (from‐to) : 2021/04 -2024/03 
    Author : 高橋 三男; 後藤 顕一; 羽田 宜弘; 舘泉 雄治
     
    すでに温度、湿度、気圧、酸素濃度、二酸化炭素濃度、照度計の6種類のセンサを搭載した教育用のキットは出来上がっている。実験内容によって必要なセンサを接続することで、簡単に計測できる。令和3年度では、誰でも簡単に計測できるように、目視によってデータを確認するレベルシステムである。今後は、世界的な半導体不足をどのように対処するかにかかっている。さらにネットによるメリットとデメリットのバランスと考慮しながら、実験を積み重ねて行くことが、涵養ではないかと考えている。
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2019/06 -2023/03 
    Author : 土佐 幸子; 石井 恭子; 笠 潤平; 後藤 顕一
     
    本研究は,高校理科(物理・化学)において、アクティブ・ラーニング型授業への変革を目指し、次の3点を具体的目的としている。 1)日本・米国・中国の3か国において、現地で授業参観を行い、そのデータを基に日本の高校理科授業の特徴と課題点を明らかにする。(1年目) 2)調査結果を基に、日本のAL型高校理科カリキュラムを開発し、現場において授業実践と効果検証を行う。(2年目) 3)開発したAL型高校理科カリキュラムを、教員志望学生・現場教員、理科教育界に広め、AL 型高校理科授業の推進運動を展開する。(3年目) R2年2月以降、新型コロナウイルス感染拡大のため、米国と中国におけるデータ収集ができなくなったが、R2年度はRTOPという国際標準的授業指標の日本語版を作成し、日本の授業の評価に用いることの妥当性を検討した。その結果、RTOPの点数の範囲によって、授業の傾向を教師主導、普通、生徒主体の3段階に分類することが可能であることが分かった。R3年度前半は、RTOPの基準別に問いかけ例を加えたり、3段階別の実践動画(化学及び物理)を作成したりするなど、RTOPを使用しやすくするための整備を行い、ある高校において、RTOPを用いた評価を含めた教員研修を実施した。生徒主体の授業の重要性を認識しながらも、教師主導の授業になってしまっている教員が多く見受けられた。そこで、アバターのロールプレイを用いて、アバターを生徒として教員に短い授業をしてもらう活動を、ある企業の協力で開発した。2月・3月には、3名の現職教員と6名の学生に参加してもらい、ビデオデータおよびアンケート回答を得ることができた。データ分析中であるが、アバターとRTOPを用いた研修によって、教員の指導技術及び指導内容に関する課題点を特定できることが明らかになっている。
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    Date (from‐to) : 2019/04 -2023/03 
    Author : 寺本 貴啓; 久坂 哲也; 木下 博義; 松浦 伸和; 松浦 拓也; 後藤 顕一; 有本 淳; 山中 謙司; 鳴川 哲也; 川上 真哉
     
    本研究は、焼き直し問題研究とオリジナル問題研究の2種類の研究を行っている。前者の焼き直し問題研究では、2020年度には CBT 化への実装を完了し、年度末に一校調査を実施した。この調査では三つの群に訳分け、①CBT を活用しないペーパーテスト群、② CBT を活用しアニメーションやアナウンスが入っている CBT A群、 CBT 英語にアナウンスが入っていない CBT B 群の三つの群を用意した。これらの群間においてどのような違いがあるのかについて今後分析していくことになる。同時に調査時点においてオペレーションとしてどのような問題点があるのかについて調査を行った。例えば、調査当日においてどのように資料を用意していくのか試験監督者がどのような発言をどのような手順で発言していくのかについての資料の整理も行った。 後者のオリジナル問題テスト群においては2020年度において約20問のオリジナル問題の作成が完了し2021年度の実装に向けて準備を行っている段階である。オリジナル問題の作成に当たってはイラストについては外注で指示を行えば済むが、実際の実験の様子との動画については実際に動画や写真の細切れを撮影しオリジナル問題への実装が可能になるように作問資料の準備も行った。 また2019年度より行なっている問題の作成について、問題作成過程を整理しているところである。特にオリジナル問題について、どのような点がCBTならではの問題なのか、どのような点が新しい能力が測定できるのかについて整理を行っている途中である。 今般のコロナ問題で今後の調査が出来るかにおいては不透明ではある。
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    Date (from‐to) : 2019/04 -2023/03 
    Author : 金児 正史; 土田 理; 後藤 顕一; 佐伯 昭彦; 川上 貴
     
    研究代表者らによる教師教育実践とその研究成果から,数学科と理科では,用語の共有化や指導内容の調和的な順序構成が積極的に考慮されておらず,児童生徒の総合的な数理的運用能力に限界があると考えている。本研究では,校種や教科を超えた数学と理科の教師を対象とする定期的な勉強会を通して,学習内容を相互理解することの重要性も明らかになっている。そこで本研究では,数学と理科の総合的な理解力を持つための教師の資質・能力向上の方策を探究している。2021年度も,2019年度に研究代表者らが確認した,本研究の目的と研究方法は変更していない。しかしながら,2021年度は2020年度に引き続いてコロナ禍にあり,対面による教材開発や議論の場を確保することができないままになってしまっている。オンラインによる議論では,教材の具体的な情報が十分でないことが要因で,十分な情報共有もままならないでいる。 それでも,日本科学教育学会鹿児島大会45回年会では化学反応速度を素材とした指導案の提案をおこない,日本科学教育学会第6回(四国支部)では教科横断の指導を意識した数学教育の視点からのSTEM教育を題材とした発表を行った。いずれもオンラインによる学会発表だったが,研究会での質疑は充実していた。複数の教材や指導案は整いつつあり,教師教育の方針も見通しが立ってきているが,2020年度に引き続いて,2021年度も実践授業の機会を得ることができなかった。実践授業の実施の許可を学校現場にいただいて,できるだけ早く授業実践したいと考えている。
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    Date (from‐to) : 2019/04 -2023/03 
    Author : 野内 頼一; 伊藤 克治; 後藤 顕一
     
    これまでの継続研究において,研究分担者や研究協力者とともに,主に化学基礎や化学における探究の過程を踏まえた学習プログラム及び評価方法を考案し実践を行った。特に,探究の過程における「課題の設定」や「検証計画の立案」に焦点をあてて,必要な要素は何か,どのように授業を構想すればよいのかなどについて議論を深め,授業を構想して実践を行った。 佐賀県立A高等学校(松高2021)の学習プログラムは,水とエタノールを混合するとどうなるかという課題に対して仮説を立てさせ,実験を行い,その結果を分析して解釈することを通して粒子とすき間の概念を獲得させた。その後,水にエタノールを静かに注ぐとどうなるかという新たな課題を設定して,獲得した概念を活用できるかを問う授業を考案した。 北海道立B高等学校(佐藤友2021)の学習プログラムは,2種類の1%の酸にそれぞれ1%の塩基を同体積混合した際の液性は何性になるかという課題を設定して,2つの現象を比較して分析することで質量から物質量への視点の転換を促す授業を考案した。 島根県立C高等学校(岡本2021)の学習プログラムは,化学反応式の量的関係における実験の結果を示すグラフから課題を設定して,生徒自ら過不足の視点に気付いていく授業を考案した。 茨城県立D高等学校の実践(浦川2021)の学習プログラムは,「5つの未知資料を同定する実験」を中心に単元をデザインしたことにより,生徒が主体的に授業に取り組む様子が見られた。また,中和滴定やpHへの接続もスムースであった。
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    Date (from‐to) : 2019/04 -2022/03 
    Author : 寺田 光宏; 吉岡 亮衛; 後藤 顕一; 今井 泉; 遠藤 優介
     
    1)本研究は中等教育化学におけるCompetency(以下:資質・能力とする)育成を志向しContext(以下:文脈)を基盤としたカリキュラム開発と評価を目的としている。Chemistry in Relevance(略してCHiRとする)の概略を示しつつ,研究の方向性を明らかにした。著者らが明らかにした中等教育化学における基本概念を核とした獲得すべき資質・能力の学習指導要領との整合性及びスタンダード化を検討した。また,資質・能力を埋め込む文脈について,興味・関心や真正性もつことに加え学習者とその学習対象との関係性を明確にする個人的・社会的・職業的次元を軸としたRelevance(レリバンス)のあり方を検討し多様性を持ちつつ関係を明らかにする必要性を確認した。 2)文脈を基盤とした中等化学学習プログラムの中で育成を目指す資質・能力(コンピテンシー)について, スタンダードの設定という観点から吟味する基盤を得るべく,ドイツの議論を中心に,スタンダードとコンピテ ンシーモデルの関係性,授業レベルでの運用等,スタンダードに基づく科学教育をめぐる諸相の一端を探った。 3)基本概念「変化-エネルギー」において4領域のコンピテンシーが示されたマップを作成し,資質・能力指向の文脈を基盤とした授業を試作した。 4)中央教育審議会理科ワーキングの議論では,小・中・高を通じた理科において育成すべき資質・能力の系統性の明確化に向けて「理科において育成を目指す資質・能力の整理」等を示している。本論では,これらの導出と背景,さらには,新学習指導要領への反映について整理する。
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2018/04 -2022/03 
    Author : ITO Katsuji
     
    In this research, we developed teaching materials and learning programs to understand the learning objects of natural phenomena and scientific phenomena with the actual feeling, and put them into practice. As basic research leading to the development of teaching materials, we examined organic synthesis using organocatalysts. We also examined a method for manufacturing an organic molecular model using a full-color 3D printer, and established a series of methods from creation of color 3D data to output. Furthermore, we have developed an interval shooting system using a micro:bit for observing objects that take a long time to move.
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2017/06 -2020/03 
    Author : Nii Masahiro
     
    The project “Integrated History and Future on People on Earth” has consistently emphasized “a fair and sustainable future” to various problems which has occurred in accordance with globalization and sustainability, especially paying attention to the following three points, “historical ecology”, “resilience” and “anthropocene”. Using these points, this Grant-in-Aid Challenging Research developed a unit lesson model of a history class on the theme of “plastic problem,” a familiar modern problem to the students, integrated with a scientific viewpoint, in cooperation with a British researcher. As a result, a history lesson unit was successfully developed. The lesson unit made it possible for students to consider how the invention and development of plastics have changed people’s ways of thinking and the attitudes the societies have in the modern times, and also how they should deal with the problems.
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2017/04 -2020/03 
    Author : osawa tsutomu
     
    This study is practical research of ESD for problem solving ability development, using of New course of study at school (Kindergarten and Junior high school) and 21st century education in Japan. We got results as follows A,B,C,D. Advanced cases study of A,B.●A:2017:Germany(Advanced country of ESD),●B:2017:Belarus(Advanced country of ESD after Chernobyl atomic power plant accident),●C:2018,2019:Development of new educational methods and practical researches in Fukushima at schools.●D:2019:We had publication of this study reports and symposium.
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2017/04 -2020/03 
    Author : GOTO Kenichi
     
    The purpose of this study was to provide an effective learning model to realize the "usefulness of science", to develop scientific ability and attitude, and to obtain basic materials such as curriculum structure. Toward the realization of "usefulness of science", (1) the direction of emphasizing learning contents based on the context of everyday life and society, (2) the learning process aimed at the formation of scientific ability and attitude. The research proceeded from the direction of emphasizing verification and improvement. We promoted research from three perspectives: theoretical research in Japan and abroad, research on teaching material development, and empirical research on teaching and evaluation. We had discussions with researchers and educational practitioners both in Japan and overseas, and used the verification and improvement of the learning process, learning model in co-creation and proposal, school education, teacher training and teacher training.
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2016/04 -2020/03 
    Author : Terada Mitsuhiro
     
    This study has established a framework for "context-based chemistry" in Japanese secondary education. First of all, the core basic concepts of chemistry in secondary education were established. And they have toolability, systematicity and variability. Also, the relationship between the basic concept and the competencies to be developed was clarified. This study is based on the development of lesson designs for context-based learning, and clarified the relationship between the basic concept of this program and lesson design. It was clarified the relationship between learner's relevance and relevance in context. We named this program as "Tsunagari No Naka No Kagaku" and "Chemistry in Relevance ( abbreviated as CHiR).
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2016/04 -2020/03 
    Author : TERMOTO Takahiro
     
    In this research, the elements that establish the dialogue that establishes the dialogue for deep learning are revealed, and it is verified whether the dialogue is actually promoted and deep learning is established. As a result of actual verification, it is clear that in order to improve the quality of dialogue, it is important not only to create opportunities for dialogue, but also for the power balance of the children in the group, the difference in understanding, and the tasks of the teacher. became. In order to conduct high-quality dialogue, it is necessary to align the level of understanding of the dialogue group as the first step, and to give the task to be made the dialogue as the second step. In general, it often ends with aligning the level of understanding in the first stage, and it is necessary to clarify and improve the quality of the original dialogue.
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2016/04 -2019/03 
    Author : NOUCHI YORIKAZU; IIZIMA MASATO; SATOU MASARU; SATOU YUSUKE; ZIN TAKAYUKI; MATSUTAKA KAZUHIDE
     
    Together with joint researchers and research collaborators, we devised a learning program and evaluation method based on the process of inquiry in chemistry basics and chemistry, and conducted class practice in some high schools. It is thought that class practice based on the process of inquiry led to promoting independent learning of students. It has been suggested that it is important to focus on the process from "setting the task" to "planning the verification plan" from various practices, and to devise a learning program and evaluation method on the process.
  • 日本学術振興会:科学研究費助成事業
    Date (from‐to) : 2019 -2019 
    Author : 北川 輝洋; 後藤 顕一
     
    当研究は, 高校化学における問題発見力を育成するための教材の開発を目的として行った。実験前に生徒自身が実験計画を立案することが, 課題発見能力の育成に効果的であり, それが思考力や判断力の育成につながると考え, 実験計画の立案の効果を実験への取り組みや考察記述の内容の変化を分析した。「凝固点降下」「ヘスの法則」「反応速度」の3つの教材を選び, それぞれ実験前に「課題の設定」, 「仮説・検証」を導入したところ, 意欲的に実験に取り組み, 考察記述の結論では根拠を示すように変容が見られるようになった。
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2015/04 -2018/03 
    Author : Kawasaki Kosaku; GOTO Kenichi; NISHIUCHI Mai
     
    The purpose of this research is focused on not only the relationship between "scientific knowledge" and scientific knowledge and daily life but also "scientific ability" acquired by science to make "motivation of science learning" And to develop a teaching guidance model for that purpose. The results of the research revealed as follows. First, letting the "significance of science learning" to be recognized as "scientific ability" is to improve autonomous motivation and lower heteronomous motivation. To make "the significance of science learning" to be "association with daily life" is to improve autonomous motivation, but also to improve other motivation. Developing a learning guidance model with certain effect on motivation improvement based on these results.
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2014/04 -2018/03 
    Author : MATSUBARA Shizuo; TERATANI Shousuke; NOUCHI Yorikazu; HAYASHI Seiichi; HORI Tetsuo; MIYAUCHI Takuya; YANAGISAWA Hideki
     
    Educational materials we developed made students to understand the significance of sustainable development concepts and the effort of scientists and engineers, and to find the value they learned chemistry in schools. Students in three Asian countries also practiced the materials, which modified to fit each country, and recognized the value. In the model-based learning to use science knowledge in the process of problem-solving three fundamental items and three elements helped students’ consideration. The structure given to the modeling was recognized as reasonable, because those items and elements had relation to items in report writing. Air battery-type oxygen sensor for use as teaching tool and the textbook to use the sensor in science classes were put on the market.
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2014/04 -2017/03 
    Author : Hiroshi Isero; GOTO Kenichi; FUKUMOTO Toru; IRIBE Akiko; Okuizumi Kaori; SATO Yukie; OSAWA Katsumi; IDA Yoshiyasu; TODA Yoshiharu; IIJIMA Yasuyuki; NISHIMURA Keiichi; NINOMIYA Hiroyuki; YAMASHITA Shuichi; OOTSUJI Hisashi; MATSUBARA Kenji; MAJIMA Kiyoko; YAMADA Yoshiaki; SATO Kenji; TAKAGI Sachiko; ANDO Akinobu; MATSUMOTO Kakunosuke; UEDA Seiji; ARAI Ikuo; NAGASAKI Eizo; HATOGAI Taro; KAWAI Hisashi; SAITO Tadahiko; FUJII Koki; TAKII Akira; AOKI Keiko; NISHIDA Mitsuaki; FUJIMURA Kazuo; HOSONO Jiro; MORI Satoshi; SUGIURA Yuki; MORISHITA Koji; IKEDA Katsumi; KANEKO Sumio; IKEDA Kazumasa; FUJIKAWA Hiroshi; KOMATSU Tsuyoshi; AOKI Satoshi; SATO Takashi; SONODA Yosuke; HIDAKA Harumichi; KURASAWA Naoki; ASO Masahiro
     
    This investigative study of digital textbooks encompasses empirical research based on visits to progressive schools in Japan and interviews of the people there, a questionnaire survey of Japanese textbook publishers, and interviews with people at administrative institutions and progressive schools in other countries. For all 10 subject areas in Japanese elementary and junior high schools, information was collected on the following topics,special measures taken or points requiring special attention; the educational effectiveness of digital textbooks; the fields in which digital textbooks proved most useful; the issues and areas requiring improvement; and the effect of digital textbooks on the use of paper-based textbooks. Finally, summaries were compiled on the future prospects for digital textbooks for both educators and learners, and the problems of copyright, taking into consideration the findings of a committee charged with reviewing digital textbooks and their place.
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2014/04 -2017/03 
    Author : GOTO KENICHI; SARUTA YUJI; TAKAHASHI MITSUO; TERATANI KEISUKE; MATSUURA TAKUYA; KINOSHITA HAKUGI; IIDA HIROSHI; KITAGAWA TERUHIRO; MIYAUTI TAKUYA; SAMEJIMA TOMOMI; NOUTI YORIKAZU; TANAKA YASHIKI
     
    We studied research aiming at fostering scientific expressiveness which is regarded as a problem of high school students in our country by utilizing the student experiment discussion description which is done in high school science (chemistry) class. Therefore, we envisioned an effort utilizing the mutual evaluation table which is "evaluation as learning". By practical research, I investigated how scientific expression power and consciousness transformed by incorporating them into self evaluation, others evaluation, and annual instruction plan. In practical research throughout the year, we examined the relationship between scientific expressiveness and "model building" with "modeling learning" in mind. We examined teaching strategies towards the development of scientific expressiveness from the verification by utilizing the mutual evaluation table, practiced learning activities making use of these, and showed the development of scientific expression power and improvement of guidance.
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2013/04 -2017/03 
    Author : Matsuo Tomoaki; GOTO Kenichi; NII Masahiro; MATSUBARA Kenji
     
    In the ever changing and unpredictable knowledge-based society, defining, developing and assessing competencies are crucial terrain for designing educational reforms as national strategies for an economically competitive world. This study shows how the concept of competencies as well as the competency-based-education reform movements have evolved over time around the world and presents implications for developing national curriculum reforms to produce innovation and creativity in Japan.
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2013/04 -2016/03 
    Author : Nishimura Keiichi; AOYAMA Kazuhiro; KUBO Yoshihiro; SEINO Tatsuhiko; NAGAO Atsushi; MATSUZAKI Akio; YAMAGUCHI Takeshi; UENO Koushi; GOTO Kenichi; SUZUKI Kazuyuki; TAKAHASHI Akihiko; TSUBAKI Hiroe; MATSUBARA Kenji; AOYAMA Shoji; ATSUMI Kaori; ARAI Kenji; UEDA Daigo; OZAWA Masanao; KUGAYA Akira; GOTO Takahiro; SAKURAI Junya; SHIMADA Isao; SHIMIZU Hiroyuki; SUGAWARA Megumi; SUZUKI Haruka; SUZUKI Yu; TANAKA Noriko; TOGASHI Naoko; NAKAITSU Sora; NAGASAKI Eizo; NARITA Shinnosuke; HAMADA Kenzo; HONDA Chiharu; MATSUSHIMA Mitsuru; MIYAZAKI Fumika; MUROYA Masakatsu; MOTEGI Satoru; YAMASHITA Masayo; YOSHINARI Yuuki
     
    The objectives of this study are:(a) To propose key principles and insight on the design of teaching materials for mathematical decision-making competency which will enable students to make decisions by using mathematics in social contexts,(b) To examine the plausibility of such lessons empirically,(c) To suggest methods of training teachers to conduct these lessons. Mathematics education has not dealt with problems that require value judgement. In this study we have proposed a maths education method which is qualitatively different from those in the past, and showed the significance and possibility of mathematics lessons based on the principles and frameworks which we have proposed.
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2011/04 -2014/03 
    Author : MATSUBARA Shizuo; MATSUBARA Kenji; HORI Tetsuo; TAKAHASHI Mitsuo; GOTO Kenichi; TERATANI Shousuke; YAMAMOTO Katsuhiro; HAYASHI Seiichi
     
    Educational materials on Sustainable Development (SD) which have been developed by our research group made students to understand usefulness and issues of science and technology and efforts to grapple with them. Students made description on "to know about the efforts of scientists and engineers, and possess a forward-looking awareness of science" which is one of the objectives in framework of SD educational materials. The co-researchers of Japan and three countries in Asian proceeded studies and practices on SD educational materials and "Air Pollution" educational material was incorporated in new lessons in Philippines. The air-cell type oxygen sensor developed newly as well as carbon-dioxide/oxygen sensors was practiced to find good use as teaching instruments in prefectural education centers and schools.
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2010/04 -2013/03 
    Author : OGURA Yasushi; SARUTA Yuji; GOTO Kenichi; NISHIMURA Keiichi; MATSUBARA Kenji
     
    Scientific literacy education must enable students well recognize the importance and usefulness of studying science that are known to be poorly understood by Japanese students. This study clarified how Japanese students' career perspective related to science and technology develops during the secondary education. Results were compared internationally. Tasks for the improvement were appeared. Practical approaches were developed by which students appropriately understand scientific professional careers. Notable existing educational approaches in Japan and some other countries were researched and reported.
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2011 -2013 
    Author : GOTO KENICHI; MATSUBARA Shizuo; MATSUBARA Kenji; SARUTA Yuji; TAKAHASHI Takahashi; MATSUURA Takuya; KINOSHITA Hiroyoshi; TERATANI Shousuke; HORI Tetsuo
     
    I have developed a"mutual evaluation table"and some learning activities using this tool.In the learning activities using the mutual evaluation table, students evaluate themselves and are also evaluated by others based on the criteria in the evaluation table, and write comments on those evaluations.Analysis of students' comments comparing the first and the second comments shows improvements in students' scientific literacy in terms of their abilities to (1) recognize scientific questions and to (2) explain phenomena from a scientific point of view. The analysis also shows the changes in students' comments:simple comments expressing just impressions like "it was fun" evolved to those explaining in detail what kind of skills they learned. This practice suggests that proactive learning can be expected when students can feel their progress through reviewing their own learning activities and becoming conscious of their meanings.
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2009 -2010 
    Author : MATSUBARA Kenji; GOTO Kenichi; NOUCHI Yorikazu; WADA Koushirou; MIYAUCHI Takuya; TODO Yoshihumi
     
    Several elements of Japanese science lessons focusing on the relevance to daily life were summarized by using the results of the past international comparative studies. For qualitative discussion on the relevance to daily life in science lessons, a study group with experience teachers was organized. The study group implemented lesson analysis workshops working on the categories of lesson analysis and the analysis of science lessons of Japan and other countries. In addition to Japanese science and mathematics teachers, primary school teachers and educational personnel from other countries also participated in the lesson analysis activities in order to discuss the effectiveness and challenges of the lesson analysis methods in the local contexts by taking indigenous development into consideration.
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2009/04 -2010 
    Author : GOTO Kenichi
     
    It was planned to promote the student's language activity, and to improve the power of expression of the experiment report. It is an experiment class of the chemistry to which the activity that uses "Student's Assessment". I researched the planned class. Moreover, I researched an effective technique for guidance. (At the school where the condition is different)The teacher who practiced it felt the meaning in the research. Students improve the desire for study, and have improved the understanding level. Moreover, the self-efficacy was obtained. It has been understood to have to put in the activity of the language of the discussion etc. by a chemical class.
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2008 -2010 
    Author : MATSUBARA Shizuo; HORI Tetsuo; TAKAHASHI Mitsuo; TERATANI Shousuke; YAMAMOTO Katsuhiro; GOTO Kenichi; HAYASHI Seiichi; HATOGAI Tarou; ARIMOTO Hidefumi; SASAO Yukio
     
    We developed some educational materials relating to sustainable development in science education and found it in the descriptions of students after learning of the materials that they knew about the efforts of scientists and possessed a forward-looking awareness of science. The materials were practiced in three countries of Asia, and were also effective there. Regarding expression ability, learning how to express accurately and plainly were effective through the activity of creation of forms using of toy blocks, making records by drawing and/or written description, and reproducing the same forms. Concerning experiment tools, oxygen/carbon dioxide sensor was developed and practiced by teachers in educational centers, and they gave us ideas to use it in science education.
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2007 -2009 
    Author : OGURA Yasushi; MATSUBARA Shizuo; SARUTA Yuji; HATOGAI Taro; YOSHIDA Atsushi; KUMANO Yoshisuke; HITOMI Hisaki; SUMIDA Manabu; NAKAYAMA Hayashi; SHIMIZU Makoto; MATSUBARA Michio; MASHIKO Norifumi; YAMAGUCHI Etsuji; RYU Jyunpei; GOTO Kennichi; MATSUBARA Kenji
     
    In order to study on good science teaching for improving scientific literacy and develop lesson videos for teacher education, following studies were conducted : (1) Study on designing science curriculum to develop scientific literacy (2) Study on practical approaches to develop scientific literacy (3) Study on teacher education of teaching scientific literacy by using lesson videos (4) Study on approaches in other countries to develop scientific literacy (5) Study on developing technological aspects of scientific literacy (6) DVD for teachers to learn basic experiment skills under the new course of study
  • 日本学術振興会:科学研究費助成事業
    Date (from‐to) : 2007/04 -2007 
    Author : 後藤 顕一
     
    グリーンケミストリー教材として開発した「大気汚染対策教材」について全3回のワークシート学習を実践し、生徒が教材を通じて大気汚染問題についてどのように学習内容を理解していくかを学習評価としての教育評価ツールである「学習履歴シート」を用いて調べた。その後「学習履歴シート」の要約についてルーブリックを用いて4段階評価法を用いて調べた。生徒個々人の特徴や課題が明確になった。 WS1の学習後、要約に際して、生徒たちが重要視していることについて討論させ、分析することで抽出した。また、実施した教材の要約について「要約の評価の規準や観点」も併せて考えさせ、実際に研究会で用意した評価用紙と、自分たちの考えた評価を比較検討させた。他人と意見を交わすことで自分の考えを整理することが可能になり、これを分析することで、よりよい評価法を教師だけでなく、生徒と共有できることが可能になり、学習の目標や目的を明確化できた。また研究会で用意した評価用紙を用いて、学習内容を自己評価、他者評価した。WS学習のうちWS1の相互評価を体験することで、2回目以降の学習が飛躍的に進歩する。学習が進むにつれ、記述内容は向上し、生徒たちも学習に満足する結果となった。さらに「科学的な文章の要約チェックポイント」を作成、それを用いることで、生徒たちは要約に不可欠なポイントを意識しながら科学的文章を簡潔にかつ正確に記述することができることを明らかにした。「科学的文章のチェックポイント」の利用は、科学的の思考力・判断力を育成しうる。 グリーンケミストリーの発想が社会の変化に伴い、持続可能な社会を考える上でも重要な要素になっており、それを高校生が素直にまじめに受け止めていることがわかった。
  • 日本学術振興会:科学研究費助成事業
    Date (from‐to) : 2005/04 -2005 
    Author : 後藤 顕一
  • 日本学術振興会:科学研究費助成事業
    Date (from‐to) : 2000/04 -2000 
    Author : 後藤 顕一
  • 日本学術振興会:科学研究費助成事業
    Date (from‐to) : 1998/04 -1998 
    Author : 後藤 顕一

Social Contribution

  • 東洋大学 教職センター長
    Date (from-to) : 2020/04/01
    Role : Others
    Category : Others
  • 公益財団法人日本科学協会 商議員
    Date (from-to) : 2020/04/01
    Role : Organizing member
    Category : Investigation
  • 館林市教育行政点検評価委員
    Date (from-to) : 2020/04/01
    Role : Organizing member
    Category : Investigation
    Sponser, Organizer, Publisher  : 館林市
  • 東洋大学附属京北中学校 生徒研究会
    Date (from-to) : 2019/07/24-2020/03/31
    Role : Advisor
    Category : Research advise
    Sponser, Organizer, Publisher  : 東洋大学
  • 学校教育研究会
    Date (from-to) : 2019/11/21
    Role : Lecturer
    Category : Lecture
    Sponser, Organizer, Publisher  : 三郷市前谷小学校,東洋大学社会貢献事業
  • 新しい時代に求められる資質・能力を育む授業の創造研修会
    Date (from-to) : 2019/11/06
    Role : Lecturer
    Category : Lecture
    Sponser, Organizer, Publisher  : 熊谷市成田小学校,東洋大学社会貢献事業
  • 福岡県教育センター研修会
    Date (from-to) : 2019/07/18
    Role : Lecturer
    Category : Research advise
    Sponser, Organizer, Publisher  : 福岡県教育センター
    Event, Program, Title : 理科研修会
  • 大分県立高田高校 校内研修会
    Date (from-to) : 2019/07/17
    Role : Lecturer
    Category : Research advise
    Sponser, Organizer, Publisher  : 大分県立高田高等学校
  • 大分舞鶴高校 校内研修会
    Date (from-to) : 2019/07/03
    Role : Lecturer
    Category : Lecture
    Sponser, Organizer, Publisher  : 大分県立舞鶴高等学校
  • これからの学びを支える要素とは
    Date (from-to) : 2019/06/24
    Role : Lecturer
    Category : Visiting lecture
    Sponser, Organizer, Publisher  : 東京都立両国高校
  • 学力向上のための基盤づくりに関する調査研究
    Date (from-to) : 2019/04/01
    Role : Advisor
    Category : Research advise
    Sponser, Organizer, Publisher  : 文部科学省事業
    Event, Program, Title : 企画評価会議委員
  • 福島イノベーション・コースト構想等を担う人材育成に関する事業
    Date (from-to) : 2018/10/01
    Role : Advisor
    Category : Research advise
    Sponser, Organizer, Publisher  : 文部科学省
  • 新潟大学附属新潟中学校 文部科学省研究指定校
    Date (from-to) : 2018/04/01
    Role : Advisor
    Category : Research advise
    Sponser, Organizer, Publisher  : 運営指導委員会
  • 宮城県立多賀城高等学校
    Date (from-to) : 2018/04/01
    Role : Advisor
    Category : Research advise
    Sponser, Organizer, Publisher  : SSH運営指導委員
  • 福岡県立東筑高等学校SSH運営指導委員
    Date (from-to) : 2015
    Role : Lecturer
    Category : Research advise
  • 大分県立日田高等学校SSH運営指導委員
    Date (from-to) : 2014
    Role : Lecturer
    Category : Research advise
    Sponser, Organizer, Publisher  : 文部科学省,JST
  • 岩手県住田町教育委員会 文部科学省指定 研究開発学校運営指導委員
    Role : Advisor
    Category : Research advise
  • 大分県立安心院高等学校 文部科学省 研究開発学校運営指導委員
    Role : Advisor
    Category : Research advise
  • 岡山県立玉島高等学校SSH運営指導委員
    Role : Advisor
    Category : Research advise
  • 岡山県立津山高等学校SSH運営指導委員
    Role : Advisor
    Category : Research advise
  • 香川県立観音寺第一高等学校SSH運営指導委員
    Role : Advisor
    Category : Research advise
  • 福岡県立鞍手高等学校SSH運営指導委員
    Role : Advisor
    Category : Research advise
  • 大分県立大分舞鶴高校SSH運営指導委員
    Role : Lecturer
    Category : Research advise
  • 新潟大学附属新潟中学校 校内研修会
    Role : Lecturer
    Category : Research advise
    Sponser, Organizer, Publisher  : 新潟大学附属新潟中学校

Other link

researchmap