Researchers Database

Naoki Nagashima

    Department of Marketing Professor
    Course of Business Administration and Marketing Professor
Last Updated :2021/11/03

Researcher Information

Degree

  • Ph.D.(Tsukuba University)
  • M.A.(Guke University)

Research funding number

  • 10732779

J-Global ID

Research Interests

  • Social Media   Service Evaluation   India   Consumer Behavior   Service Marketing   

Research Areas

  • Humanities & social sciences / Commerce / Service Marketing

Academic & Professional Experience

  • 2020/04 - Today  Toyo UniversityFaculty of Business AdministrationProfessor

Education

  • 2008/04 - 2011/10  Tsukuba University  Business Science Department
  • 1994/08 - 1996/05  Duke University  Graduate School
  • 1980/04 - 1984/03  University of Tokyo  Department of Economics

Published Papers

  • A Possible Approach to Understand Emerging Markets' Consumers before Market Entry: Examples from Food Chains in India
    Naoki Nagashima & Yoshie Nagashima
    Proceedings for 2019 AIB India (Academy of International Business Conference, India Chapter) 1 - 25 2019/04
  • 新興国の顧客セグメンテーションに関する検討~ベトナム外食チェーンの顧客分析から~
    長島直樹
    東洋大学『経営論集』 93 13 - 27 2019/03
  • ”A Thought on Foreign Market Entry Processes: From the Cases of Japan’s Service Businesses”
    Naoki Nagashima & Yoshie Nagashima
    American Journal of Management 18 (4) Forthcoming  2019/01 [Refereed]
  • フードサービス業の海外進出~新興国進出に先立つ現地消費者理解~
    長島 直樹
    日本フードサービス学会年報 23 6 - 23 2018/12 [Refereed]
  • 新興国の消費者理解のための枠組み構築に向けて
    長島 直樹
    東洋大学『経営論集』 (91) 75 - 88 2018/03
  • 新興国進出に関する意思決定プロセスの再考:日本のサービス企業に基づく分析から
    長島 直樹; 長島 芳枝
    日本経営学会『経営学論集』 88集 (33)1 - 9 2018/02
  • 日本企業の新興国進出に先立つフィージビリティ・スタディの役割~インド・ベトナムへのサービス・ビジネス展開の事例から~
    長島 直樹
    東洋大学『経営論集』 第90号 15 - 29 2017/11
  • “New Market Entry to India and Vietnam: Decision-Making by Japanese Service Businesses”
    Nagashima Naoki; Nagashima Yoshie
    Journal of Advancements in Applied Business Research 6 (3) 5 - 16 2017/07 [Refereed]
  • 新興国消費者の地域間差異~インドと日本の外食チェーンに関する分析を中心として~
    長島 直樹
    東洋大学『経営論集』 第89号 73 - 87 2017/04
  • “Understanding Consumers’ Satisfaction and Loyalty: A Comparative Study of Services in India and Japan”
    Nagashima Yoshie; Nagashima Naoki
    Advances in Economics and Business 5 (5) 246 - 255 2017/04 [Refereed]
  • “Traits of Urban Middle Class Consumers in India - Satisfaction and Loyalty Observed from Eat-out Experiences”
    Nagashima Naoki; Nagashima Yoshie
    Journal of Business and Economics 7 (8) 1246 - 1259 2017/02 [Refereed]
  • 新興国ビジネス進出に関する日本企業の意思決定プロセス~インド・ベトナムへのサービス・ビジネス展開の事例から~
    長島 直樹
    東洋大学『経営論集』 第88号 13 - 27 2016/11
  • “Satisfaction and Loyalty of India’s Middle Class Consumers: A Comparative Study of Café Chains in India and Japan,” Journal of Strategic and International Studies, Vol. 11, No.4, pp.17-29.
    Nagashima Naoki; Nagashima Yoshie
    Journal of Strategic and International Studies 11 (4) 17 - 29 2016/07 [Refereed]
  • 顧客満足とロイヤルティによる消費者特性の把握~コーヒー・チェーン店利用客の日印比較から~
    長島 直樹
    東洋大学『経営論集』 第86号 15 - 29 2015/11
  • ソーシャルリスニングの有効性と限界~書き込みの信頼性と安定性に関する検証実験から~
    長島 直樹
    東洋大学『経営論集』 第85号 11 - 25 2015/05
  • “How Are Shopping Experience Evaluated?: A Methodological Proposal to Understand Consumers as Shoppers”
    Nagashima Naoki; Nag Biswajit; Nagashima Yoshie
    Journal of Marketing Development and Competitiveness 9 (1) 115 - 128 2015/04 [Refereed]
  • サービス評価モデルの発展と今後の展望
    長島 直樹
    東洋大学『経営論集』 第84号 65 - 79 2014/11
  • Service Evaluation and Process
    Naoki Nagashima; Chizuru Nishio
    Journal of marketing & distribution 16 (1) 35 - 59 2013/11 [Refereed]
  • Deviations in Projects: Cases of Business Consulting Projects
    Naoki Nagashima; Seiji Shindo
    Japanese Journal of Administrative Science 26 (2) 97 - 113 2013/08 [Refereed]
  • Comparative Study of Japanese and Korean Firms in the Indian Market
    Naoki Nagashima; Yshie Nagashima
    Journal of International Business 5 (1) 17 - 36 2013/04 [Refereed]
  • Structure of Service Evaluation
    Naoki Nagashima
    Tsukuba University 1 - 167 2011/10 [Refereed]
  • Transitory Nature of Evaluation Focus during Service Processes
    Naoki Nagashima
    Japan Journal of Consumer Behavior 16 (1) 37 - 58 2009/10 [Refereed]
  • 長島 直樹
    研究レポート 富士通総研経済研究所 (304) 1 - 28,巻頭1p 1346-9029 2007/11
  • 長島 直樹
    研究レポート 富士通総研経済研究所 (280) 1 - 26,巻頭1p 1346-9029 2006/11
  • 長島 直樹
    研究レポート 富士通総研経済研究所 (211) 1 - 15,巻末1〜16 1346-9029 2004/11
  • Expectation and Consumption
    Naoki Nagashima
    Fujitsu Research Institute, Economic Review 7 (1) 56 - 75 2003/01
  • NAGASHIMA Naoki; SHINDO Seiji
    Journal of the Japan Society for Management Information Japan Society for Management Information 11 (3) 17 - 36 0918-7324 2002/09 [Refereed]
  • NAGASHIMA Naoki
    The journal of Information Science and Technology Association Information Science and Technology Association (INFOSTA) 40 (12) 826 - 831 0913-3801 1990/12

Books etc

  • 文系のためのデータ分析入門
    長島 直樹 (Joint work序章及び各章の要約「本章のポイント」)中央経済社 2017/09
  • 現代マーケティング研究の潮流
    長島 直樹 (Contributor第7章「顧客満足とロイヤルティによる消費者理解―コーヒー・チェーン店利用客の日印比較から―」119-139頁)中央経済社 2016/10
  • Finding Latent Needs and its Application to Product Development
    Naoki Nagashima (Joint workUsing Voices Expressed in Social Media)技術情報協会 2013/09
  • Business Psychology Vol.3 Psychology of Marketing
    Naoki Nagashima (Joint workChapter 9)Chuo-Keizai 2013/08

MISC

Awards & Honors

  • 2003/01 Network for Policy Analysis Award for Excellent Paper
     Expectation and Consumption 
    受賞者: Naoki Nagashima

Research Grants & Projects

  • Internationalization Process of Japan's Service Businesses: Focusing on Emerging Markets
    Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    Date (from‐to) : 2019/04 -2023/03 
    Author : 長島 直樹; 長島 芳枝
  • Understanding Consumers before Foreign Market Entry: Focusing on India
    Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    Date (from‐to) : 2016/04 -2019/03 
    Author : 長島 直樹; 長島芳枝
     
    最終年度の成果は以下3点にまとめられる。第1に、前年度に提示した「消費者理解フレームワーク」に関して、インドのビジネスコンサルタント、及び日本の実務家(海外ビジネスを専門とするコンサルタント、及び新興国進出を果たしている企業の海外部門長)へのヒアリング・アンケート調査によって有効性を確認した点である。この結果、日本の実務家に関しては、提示したフレームワークの有効性を確認することができた。すなわち、Hofstedeが提示するような基本的な価値観を理解する以上に、当該の対消費者サービスに即して顧客満足・ロイヤルティ状況を理解することの重要性が確認された。一方、インドのコンサルタントは意見が多岐にわたり、コンセンサスを得ることができなかった。今後、論点を絞って再調査が必要と思われる。 第2に、提示したフレームワークの汎用性に関する検討を実施し、インド以外にも同分野のサービスで有効性を持つことが確認された。すなわち、ベトナムの外食サービス(Quick Service Restaurant及びカフェ)に関して、インドで実施したと同様の調査・分析を実行し、マーケティング方針に関する示唆を導くことができた。ただ、提示したフレームワークは「日本サービスへの期待感」を含む必要性があり、既存サービスだけを対象とすることには限界があることも認識した。さらに、同分野サービス以外にフレームワークを拡張するには多くの点で修正が必要であり、その具体的内容に関しては今後の課題として残った。 最後に、消費者理解は新興国進出の意思決定時点から始まり、組織的課題を内包している点がインタビュー調査から浮上した。この点を整理することにより、来期以降の科研費研究課題としてまとめることができた(2019年4月に基盤研究Cとして採択)。
  • フードサービス学会:第15回研究助成制度
    Date (from‐to) : 2018 -2019 
    Author : 長島 直樹
  • Traits of Indian Middle Class Consumers and Implications for Japanese Business Firms
    Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Research Activity start-up
    Date (from‐to) : 2014/08 -2016/03 
    Author : Nagashima Naoki; NAGASHIMA Yoshie
     
    Conducted comparison of consumer behavior between India and Japan in terms of shopping processes at retailers and eat-out rxperiences, through specific reference to customer satisfaction and loyalty. Findings include 1)While Japanese consumers tend to shift their focal point of evaluation as the service process proceeds; from responsiveness to assurance and then to empathy, Indian consumers generally make much of all elements at the same time and do not change their focus, 2)Indian consumers are more likely than the Japanese counterparts to become loyal when satisfied with the experienced service. Implications are methodological appropriateness of this study, and the possibilities for feasibility study on consumers before developing business in emerging markets. These findings and implications were presented at academic conferences in Miami and Seattle, and published in a professional journal.

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