Researchers Database

Naoki Nagashima

    Department of Marketing Professor
    Course of Business Administration and Marketing Professor
Last Updated :2024/04/23

Researcher Information

Degree

  • Ph.D.(Tsukuba University)
  • M.A.(Guke University)

Research funding number

  • 10732779

J-Global ID

Research Interests

  • Social Media   Service Evaluation   India   Consumer Behavior   Service Marketing   

Research Areas

  • Humanities & social sciences / Commerce / Marketing, Service Marketing, Consumer Behavior

Academic & Professional Experience

  • 2020/04 - Today  Toyo UniversityFaculty of Business AdministrationProfessor

Education

  • 2008/04 - 2011/10  Tsukuba University  Business Science Department
  • 1994/08 - 1996/05  Duke University  Graduate School
  • 1980/04 - 1984/03  University of Tokyo  Department of Economics

Published Papers

  • Customer Satisfaction Model Revisited: Impact of Pre-Service Expectations and International Comparison
    NAGASHIMA, Naoki
    Proceedings for AMA GMSIG 1 - 48 2024/02 [Refereed]
  • Vietnamese Consumer Perceptions of Customer Experience: A Comparison with Consumers in Two Other Asian Countries
    Nagashima, Naoki
    Proceedings to the 4th Vietman Japan Business Conference 1 - 4 2024/01 [Invited]
  • 「マーケティング変数に関する質的研究」
    長島直樹
    『東洋大学経営論集』 100 57 - 71 2023/03
  • “International Comparison of Consumer Service's Satisfaction Structure Focusing on Prior Expectations”
    NAGASHIMA, Naoki
    Academy of Japan Business Studies Conference, July, 2022 1 - 18 2022/07 [Refereed]
  • “Satisfaction Structure"of Consumer Services and its Intercultural Comparison: Empirical Study Focusing on Expectations and Overall Evaluation”
    NAGASHIMA, Naoki
    Academy of International Business US West Chapter, Proceedings, 1 - 11 2022/04 [Invited]
  • A Possible Research for Developing Overseas Consumer Services:Examples from Food Chain Industry
    NAGASHIMA, Naoki; NAGASHIMA, Yoshie
    Proceedings for AJBS (Association for Japan Business Studies) Conference 1 - 32 2021/06
  • Satisfaction Structure of Consumer Services and its Intercultural Comparison in Emerging Markets
    NAGASHIMA, Naoki; Nagashima, Yoshie
    東洋大学『経営論集』 96 1 - 15 2020/08
  • 外食チェーンの新興国進出に先立つ現地消費者の理解~ベトナムでの外食チェーン展開を想定して~
    長島直樹
    日本フードサービス学会年報 24 6 - 23 2019/12 [Refereed]
  • A Possible Approach to Understand Emerging Markets' Consumers before Market Entry: Examples from Food Chains in India
    Naoki Nagashima & Yoshie Nagashima
    Proceedings for 2019 AIB India (Academy of International Business Conference, India Chapter) 1 - 25 2019/04
  • 新興国の顧客セグメンテーションに関する検討~ベトナム外食チェーンの顧客分析から~
    長島直樹
    東洋大学『経営論集』 93 13 - 27 2019/03
  • ”A Thought on Foreign Market Entry Processes: From the Cases of Japan’s Service Businesses”
    Naoki Nagashima & Yoshie Nagashima
    American Journal of Management 18 (4) Forthcoming  2019/01 [Refereed]
  • フードサービス業の海外進出~新興国進出に先立つ現地消費者理解~
    長島 直樹
    日本フードサービス学会年報 23 6 - 23 2018/12 [Refereed]
  • 新興国の消費者理解のための枠組み構築に向けて
    長島 直樹
    東洋大学『経営論集』 (91) 75 - 88 2018/03
  • 新興国進出に関する意思決定プロセスの再考:日本のサービス企業に基づく分析から
    長島 直樹; 長島 芳枝
    日本経営学会『経営学論集』 88集 (33)1 - 9 2018/02
  • 長島 直樹
    東洋大学『経営論集』 東洋大学経営学部 第90号 15 - 29 0286-6439 2017/11
  • “New Market Entry to India and Vietnam: Decision-Making by Japanese Service Businesses”
    Nagashima Naoki; Nagashima Yoshie
    Journal of Advancements in Applied Business Research 6 (3) 5 - 16 2017/07 [Refereed]
  • 新興国消費者の地域間差異~インドと日本の外食チェーンに関する分析を中心として~
    長島 直樹
    東洋大学『経営論集』 第89号 73 - 87 2017/04
  • “Understanding Consumers’ Satisfaction and Loyalty: A Comparative Study of Services in India and Japan”
    Nagashima Yoshie; Nagashima Naoki
    Advances in Economics and Business 5 (5) 246 - 255 2017/04 [Refereed]
  • “Traits of Urban Middle Class Consumers in India - Satisfaction and Loyalty Observed from Eat-out Experiences”
    Nagashima Naoki; Nagashima Yoshie
    Journal of Business and Economics 7 (8) 1246 - 1259 2017/02 [Refereed]
  • 長島 直樹
    東洋大学『経営論集』 東洋大学経営学部 第88号 (88) 13 - 27 0286-6439 2016/11
  • “Satisfaction and Loyalty of India’s Middle Class Consumers: A Comparative Study of Café Chains in India and Japan,” Journal of Strategic and International Studies, Vol. 11, No.4, pp.17-29.
    Nagashima Naoki; Nagashima Yoshie
    Journal of Strategic and International Studies 11 (4) 17 - 29 2016/07 [Refereed]
  • 長島 直樹
    東洋大学『経営論集』 東洋大学経営学部 第86号 (86) 15 - 29 0286-6439 2015/11
  • ソーシャルリスニングの有効性と限界~書き込みの信頼性と安定性に関する検証実験から~
    長島 直樹
    東洋大学『経営論集』 第85号 11 - 25 2015/05
  • “How Are Shopping Experience Evaluated?: A Methodological Proposal to Understand Consumers as Shoppers”
    Nagashima Naoki; Nag Biswajit; Nagashima Yoshie
    Journal of Marketing Development and Competitiveness 9 (1) 115 - 128 2015/04 [Refereed]
  • サービス評価モデルの発展と今後の展望
    長島 直樹
    東洋大学『経営論集』 第84号 65 - 79 2014/11
  • Service Evaluation and Process
    Naoki Nagashima; Chizuru Nishio
    Journal of marketing & distribution 16 (1) 35 - 59 2013/11 [Refereed]
  • Naoki Nagashima; Seiji Shindo
    Japanese Journal of Administrative Science 経営行動科学学会 26 (2) 97 - 113 0914-5206 2013/08 [Refereed]
  • Naoki Nagashima; Yshie Nagashima
    Journal of International Business Japan Academy of International Business Studies 5 (1) 17 - 36 1883-5074 2013/04 [Refereed]
  • Structure of Service Evaluation
    Naoki Nagashima
    Tsukuba University 1 - 167 2011/10 [Refereed]
  • Transitory Nature of Evaluation Focus during Service Processes
    Naoki Nagashima
    Japan Journal of Consumer Behavior 16 (1) 37 - 58 2009/10 [Refereed]
  • 長島 直樹
    研究レポート 富士通総研経済研究所 (304) 1 - 28,巻頭1p 1346-9029 2007/11
  • 長島 直樹
    研究レポート 富士通総研経済研究所 (280) 1 - 26,巻頭1p 1346-9029 2006/11
  • 長島 直樹
    研究レポート 富士通総研経済研究所 (211) 1 - 15,巻末1〜16 1346-9029 2004/11
  • Expectation and Consumption
    Naoki Nagashima
    Fujitsu Research Institute, Economic Review 7 (1) 56 - 75 2003/01
  • NAGASHIMA Naoki; SHINDO Seiji
    Journal of the Japan Society for Management Information Japan Society for Management Information 11 (3) 17 - 36 0918-7324 2002/09 [Refereed]
  • NAGASHIMA Naoki
    The journal of Information Science and Technology Association Information Science and Technology Association (INFOSTA) 40 (12) 826 - 831 0913-3801 1990/12

Books etc

  • 文系のためのデータ分析入門
    長島 直樹 (Joint work序章及び各章の要約「本章のポイント」)中央経済社 2017/09
  • 現代マーケティング研究の潮流
    長島 直樹 (Contributor第7章「顧客満足とロイヤルティによる消費者理解―コーヒー・チェーン店利用客の日印比較から―」119-139頁)中央経済社 2016/10
  • Finding Latent Needs and its Application to Product Development
    Naoki Nagashima (Joint workUsing Voices Expressed in Social Media)技術情報協会 2013/09
  • Business Psychology Vol.3 Psychology of Marketing
    Naoki Nagashima (Joint workChapter 9)Chuo-Keizai 2013/08

Conference Activities & Talks

  • 化粧品業界におけるプロモーション方式の標準化・適応化が消費者の購買意向に与える影響  [Invited]
    江雅雲; 井原基
    国際ビジネス研究大会 第30回大会(コメンテーター)  2023/10  Nominated symposium

MISC

Awards & Honors

  • 2003/01 Network for Policy Analysis Award for Excellent Paper
     Expectation and Consumption 
    受賞者: Naoki Nagashima

Research Grants & Projects

  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    Date (from‐to) : 2019/04 -2023/03 
    Author : 長島 直樹; 長島 芳枝
     
    新規のヒアリング調査ができなかったため、既存のデータ(アンケート調査結果)を用いた計量分析を実施した。海外進出に際して重視されるマーケティング関連の知識は経験知とされ、事前調査は困難とみなされてきた背景がある。しかし、中でも重要とされる「現地消費者の顧客満足がどのような要因で規定されているのか」に関し、(進出後ではなく)事前にどの程度把握できるか――実証分析を行った。具体的には、日本・インド・ベトナムの3カ国で共通のモデルに即して分析し、比較検討した。この結果、日本と他の2カ国(新興国)という対比以上に、新興国間(インド・ベトナム間)に大きな違いが発見され、先進国対新興国という図式が成立しないことなどが確認された。 その他のファインディングは以下の通りである。①CSに影響を与える観測変数群は「(a)体験全体としての良さ」「(b)価格コストに対する納得感」「(c)事前予想と比較した際の良さもしくは“ずれ”」の3因子に集約することが可能と推測される、②上記(a)~(c)3グループ(3因子)は3国ともCSへの影響という意味において、(a)のインパクトが最も大きいことが共通している。標準化係数で比較しても大きな違いはない。一方、(b), (c)に関しては、3国間に比較的明確な違いが観察される、③ (b)の知覚価格コストのCSへの影響は、インドで最大で、日本で最少となる。また、(c)の事前予想の影響は、日本とベトナムで(a)体験全体評価の半分程度の影響が確認される一方、インドでは有意にマイナスである。 以上のような分析結果を踏まえ、インプリケーションを考察した。この結果を論文(コンファレンス・ペーパー)にまとめ、Association for Japan Business Studies (AJBS) の大会で学会報告を実施した。
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    Date (from‐to) : 2016/04 -2019/03 
    Author : Nagashima Naoki; NAGASHIMA Yoshie
     
    Service needs in emerging markets are rapidly increasing. On the other hand, service business firms in developed countries, in general, are struggling to understand emerging market consumers, especially before new market entry. This study proposes a method to quickly understand the traits of the targeted consumers, focusing on customer satisfaction and loyalty to extract some basic traits. Based on empirical analyses and comparison of the results between host and home countries, findings confirm that marketing strategy in emerging markets should be different from that in Japan. The proposed framework is simple and easy to interpret, enabling business practitioners to apply them to their own business areas. Further, this study suggests a plenty of room to revise and/or enhance consumer theories which have been developed in North America and European countries.
  • 外食チェーンの新興国進出に先立つ現地消費者の理解 ~ ベトナムでの外食チェーン展開を想定して ~
    フードサービス学会:第15回研究助成制度
    Date (from‐to) : 2018 -2019 
    Author : 長島 直樹
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Research Activity start-up
    Date (from‐to) : 2014/08 -2016/03 
    Author : Nagashima Naoki; NAGASHIMA Yoshie
     
    Conducted comparison of consumer behavior between India and Japan in terms of shopping processes at retailers and eat-out rxperiences, through specific reference to customer satisfaction and loyalty. Findings include 1)While Japanese consumers tend to shift their focal point of evaluation as the service process proceeds; from responsiveness to assurance and then to empathy, Indian consumers generally make much of all elements at the same time and do not change their focus, 2)Indian consumers are more likely than the Japanese counterparts to become loyal when satisfied with the experienced service. Implications are methodological appropriateness of this study, and the possibilities for feasibility study on consumers before developing business in emerging markets. These findings and implications were presented at academic conferences in Miami and Seattle, and published in a professional journal.

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