Researchers Database

Naomi Katsura

    Department of Education Professor
    Course of Education Professor
    Institute of Human Sciences Researcher
Last Updated :2025/06/06

Researcher Information

Degree

  • Ph.D(Tsukuba University)

Research funding number

  • 50225603

J-Global ID

Research Interests

  • 表現教育   美的教育   カリキュラム   ワークショップ   Curriculum   Aesthetic Education   Music Education   多文化教育   国際理解教育   クリエイティブライティング   社会構成主義   ふしづくり   鑑識眼   言語活動   総合学習   人権教育   異文化理解   表現   批評   多文化共生   音楽   芸術教育学   

Research Areas

  • Humanities & social sciences / Primary/secondary education and curricula
  • Humanities & social sciences / Education - general
  • Humanities & social sciences / Education - general

Academic & Professional Experience

  • 2009/04 - Today  Toyo UniversityFaculty of Lettersprofessor
  • 2016/04 - 2017/03  Columbia UniversityTeachers CollegeVIsiting scholar
  • 2005/04 - 2009/03  Mie UniversityFaculty of Educationprofessor
  • 2004/09 - 2005/05  Texas A&M UniversityFaculty of EducationVIsiting scholar
  • 1992/04 - 2005/03  Mie UniversityFaculty of EducationAssociate professor
  • 1989/12 - 1992/03  Mie UniversityFaculty of EducationLecturer

Education

  •        - 1987  Tokyo Gakugei University  Graduate School of Education

Association Memberships

  • 日本カリキュラム学会   日本教科教育学会   日本デューイ学会   日本教育方法学会   日本音楽教育学会   日本教育学会   

Published Papers

  • 芸術批評が提起するカリキュラム構成の枠組み—アートに根ざす授業論—
    桂直美
    教育学研究 88 (3) 39 - 51 2021/09 [Refereed]
  • 初任期における私立高等学校教師の経験と葛藤のモノグラフ(2):第2回インタビュー調査の分析を通して
    高井良 健一; 伊藤 安浩; 桂 直美
    東京経済大学『人文自然科学論集』 148 147 - 174 2021
  • 初任期における私立高等学校教師の経験と葛藤のモノグラフ(1) : 第1 回インタビュー調査の分析を通して
    高井良健一; 伊藤安浩; 桂直美
    東京経済大学『人文自然科学論集』 147 27 - 5959 2020
  • 初任期における若手教師の経験と成長 −語り直しを通しての省察の深化−
    桂 直美; 高井良健一; 伊藤安浩
    東洋大学文学部紀要第71集 教育学科編 43 23 - 31 2018/03
  • 芸術教育の授業構成論に関する研究 : デューイの芸術哲学を軸とした理論と実践
    桂 直美
    筑波大学 2018/03 [Refereed]
  • 初任期における若手教師の経験と成長のモノグラフ(2) — 第2回インタビュー調査の分析を通して —
    伊藤 安浩; 桂直美; 高井良 健一
    大分大学教育学部研究紀要 40 (1) 81 - 96 2018
  • 伊藤 安浩; 桂直美; 高井良 健一
    大分大学教育学部研究紀要 大分大学教育学部 38 (2) 63 - 78 2424-0680 2017/03
  • KATSURA Naomi
    Japanese Journal of Music Education Research 日本音楽教育学会 45 (1) 13 - 24 0289-6907 2015/06 [Refereed]
  • KATSURA Naomi; NAOHARA Kazuko
    Bulletin of Faculty of Literature, Toyo University 東洋大学 68 (40) 29 - 38 1347-4960 2015/03
  • スズキメソード」の教育理念 ―ナラティブ分析による教師文化研究試論―
    桂 直美
    東洋大学文学部研究紀要(教育科学) 66 9 - 16 2013/02
  • KATSURA Naomi
    The Bulletin of John Dewey Society of Japan 日本デューイ学会 53 (第53) 112 - 122 0549-3080 2012/10 [Refereed]
  • 「美的教育」ワークショップの学校教育における展開─創作と鑑賞の相互作用─
    桂 直美
    東洋大学文学部研究紀要(教育科学) 65 17 - 25 2012/03
  • リンカーンセンターインスティテュートの「美的教育」カリキュラム構成過程 ─芸術教育における「問い」の意味─
    桂 直美
    『東洋大学文学部研究紀要(教育科学)』 64 207 - 215 2011/03
  • KATSURA Naomi
    Research Journal of Educational Methods, National Association for the Study of Educational Methods National Association for the Sudy of Educational Methods 35 59 - 70 0385-9746 2010/03 [Refereed]
  • Creating Social-Cultural Practice within the Modern School Classroom: Teachers and Students Producing Music within the Class Ensemble
    KATSURA Naomi
    Japanese Journal of Qualitative Psychology 9 153 - 170 2010/03 [Refereed]
  • 音楽科における言語教育の方法
    桂 直美
    『教育方法:言語の力を育てる教育方法』日本教育方法学会編 38 71 - 82 2009/10
  • Katsura Naomi; Kawashima Masaki; Ito Akira
    Bulletin of the Integrated Center for Educational Research and Practice, Mie University 三重大学教育学部附属教育実践総合センター 29 (29) 29 - 37 1346-6542 2009/03
  • Katsura Naomi; Taylor Churk
    Bulletin of the Faculty of Education, Mie University 三重大学教育学部 60 207 - 213 1880-2419 2009/03
  • 桂 直美
    学校音楽教育研究 日本学校音楽教育実践学会 13 259 - 259 2009
  • 桂 直美
    『音楽教育実践ジャーナル』日本音楽教育学会 日本音楽教育学会 6 (1) 71 - 82 1880-9901 2008/08
  • Katsura Naomi
    Bulletin of the Faculty of Education, Mie University 三重大学教育学部 59 207 - 215 1880-2419 2008/03
  • E・アイスナーの「教育的鑑識眼と教育批評」の方法論──質的研究法としての特徴──
    桂 直美
    『教育方法学研究』 教育方法研究会 15 57 - 72 2005/03
  • 芸術教育の授業創造と評価の枠組みの創造的検討
    桂 直美
    『教育方法学研究』 日本教育方法学会 30 107 - 118 2005/03 [Refereed]
  • KATSURA Naomi
    Research Journal of Educational Methods, National Association for the Study of Educational Methods National Association for the Sudy of Educational Methods 30 107 - 118 0385-9746 2005 [Refereed]
  • 伝統音楽による「発生的方法」の可能性 ── 澤井一恵の箏の教授を通して ──
    桂 直美
    『三重大学教育実践総合センター紀要』 24 75 - 84 2004/03
  • A Qualitative Evaluation of the Curriculum Constructed by the Genetic Method
    桂 直美
    Curriculum Innovation in Music, Lai Chi Rita Yip et al. eds. ,The Hong Kong Institute of Education, 148 - 151 2003/12
  • 「教室で学ぶ」ということ──「表現」と「対話」による経験の再構成──
    桂 直美
    『三重大学教育実践総合センター紀要』 23 75 - 83 2003/03
  • 音楽的活動を含む「総合的な学習の時間」の展開──国際理解教育と音楽教育──
    『学校音楽教育研究』 日本学校音楽教育実践学会紀要 第6巻 2002/03
  • KATSURA Naomi
    Bulletin of the Integrated Center for Educational Research and Practice, Mie University Mie University 第21号 75 - 83 1346-6542 2001/03
  • 園部三郎の音楽教育論──発生的考察による「わらべうた教育論」の構成──
    桂 直美
    『三重大学教育学部研究紀要(教育科学)』 51 45 - 54 2000/03
  • 桂 直美
    『教育法法学研究』(教育方法研究会) 筑波大学 人間系教育学域 教育方法学研究室内 教育方法研究会 13 (13) 17 - 32 0288-9854 1999
  • S.コールマンの「創造的音楽」の再評価-「発生的方法」による教科カリキュラム観転換への視点-
    カリキュラム研究 (7) 27 - 38 1998 [Refereed]
  • KATSURA Naomi
    The Japanese Journal of Curriculum Studies, The Japanese Society for Curriculum Studies 7 27 - 38 0918-354X 1998 [Refereed]
  • 表現する子どもを育てる教育──「発生的方法」による授業の検討──
    桂 直美
    『教育方法学研究』 日本教育方法学会 22 143 - 151 1997/03 [Refereed]
  • Education which Fosters Children who Express Themselves : Investigation of Teaching by "Genetic Method"
    KATSURA Naomi
    Research Journal of Educational Methods, National Association for the Study of Educational Methods 22 (143) 151  1997 [Refereed]
  • 「大昔の謎」の授業─発生的音楽教育法の検討─
    桂 直美; 三重県四日市市立菰野小学校; 桂山美奈子
    『三重大学教育実践研究指導センター紀要』 16 51 - 64 1996/03
  • 「大昔の謎」の授業-発生的音楽教育法の検討-
    三重大学教育実践研究指導センター紀要 11 1996
  • 表現する子どもを育てる教育-「発生的方法」による授業の検討-
    教育方法学研究 22 143 - 151 1996
  • 「発生的音楽教育法」の試み──表現主体を育てる音楽教育──
    桂 直美
    『学校教育研究』日本学校教育学会 10 105 - 117 1995/08 [Refereed]
  • うなり竹「バリンビン」作成による音と音楽の探求──表現を育てる教材・単元の開発と試行──
    桂 直美; 三重県久居市立久居東中学校; 稲垣律子
    『三重大学教育実践研究指導センター紀要』 15 69 - 78 1995/03
  • 学校五日制と教育課程再編に関する基礎的調査研究
    桂 直美; 教育学部; 安彦忠彦; 教育学部; 的場正美; 教育学部; 松川礼子; 愛知県宝飯郡御津南部小学校教諭; 伊藤裕康
    『名古屋大学教育学部紀要──教育科学──』 41 297 - 325 1995/03
  • KATSURA Naomi
    ulletin of the Japanese Association of School Education Japanese Association of School Education 10 105 - 117 1995 [Refereed]
  • Katsura Naomi
    Bulletin of the Faculty of Education, Mie University. Educational science Mie University 45 45 - 53 0389-925X 1994/03
  • 桂 直美
    『日本デューイ学会紀要』 日本デューイ学会 34 (34) 7 - 15 0549-3080 1993/06 [Refereed]
  • The Influence of the Dewey's Aesthetic Theory on the 'Aesthetic Education' in the United States in 1970's
    KATSURA Naomi
    Bulletin of John Dewey Society of Japan 34 7 - 15 1993 [Refereed]
  • 「美的教育」の哲学的基礎──カッシーラーのシンボル論とランガーの芸術論──
    桂 直美
    『三重大学教育学部研究紀要 43 15 - 28 1992/03
  • E・アイスナーの「美的教育」──ケタリング・プロジェクトを中心に──
    桂 直美
    『教育方法学研究』教育方法研究会 10 75 - 95 1991/12
  • Katsura Naomi
    Bulletin of the Faculty of Education, Mie University. Educational science Mie University 42 79 - 90 0389-925X 1991/03
  • 桂 直美
    『音楽教育学』日本音楽教育学会 日本音楽教育学会 19 (1) 13 - 22 0289-6907 1989/12 [Refereed]
  • The Aim and Method of Art Education in “Aesthetic Education” in the United States since 1970 – On the Bases of Langer’s Symbolic Philosophy-
    KATSURA Naomi
    Japanese Journal of Music Education Research 19 (1) 13 - 22 1989 [Refereed]
  • 桂 直美
    日本音楽教育学会 音楽教育学 日本音楽教育学会 17 (2) p14 - 23 0289-6907 1988 [Refereed]
  • A Study on the Aim of Music Education in “Aesthetic Education” in United States since 1970
    KATSURA Naomi
    Japanese Journal of Music Education Research 17 (2) 14 - 23 1988 [Refereed]

Books etc

  • 新・教職課程演習
    (Contributor)協同出版 2021
  • 民主主義と教育の再創造
    日本デューイ学会編 (Contributor教育的価値)勁草書房 2020/12
  • 芸術に根ざす授業構成論 —デューイの芸術哲学に基づく理論と実践—
    桂直美 (Single work)東信堂 2020/02
  • 学校教育のカリキュラムと方法
    田中統治; 大高泉 編 (Joint work「授業作りの視点」)協同出版 2014/01
  • Lesson Study of School Music Education
    KATSURA Naomi (ContributorJapan Curriculum Research and Development Association Ed)National Association for the Study of Educational Method 2011
  • 教育内容・方法
    根津朋実; 吉江森男編 (Joint work教材とその研究)培風館 2010/07
  • バイリンガル・テキスト 現代日本の教育
    村田翼夫; 山口満編 (Joint work教科教育等の特色(1)音楽)東信堂 2010/06
  • 日本の授業研究
    日本教育方法学会編 (Joint work民間教育運動における音楽の授業研究)学文社 2009/09
  • 音楽教育実践講座Vol.9
    桂 直美 (Joint work音楽科教育における「教材」とは)ニチブン 2004/04
  • Creating a New Curriculum
    Japan Curriculum Research; Development; Association Ed (Joint workMulti-Cultural Education in Integrated Learning Curriculum Based on Ethnic Music)Kyoiku Publishing 2001/03
  • Gendai Gakuryoku Keisei-ron, in Contemporary Theories for Building the Academic Competency
    HASEGAWA Sakae Ed (Joint workRe-Considering the Education of "Expression")kyodo Publishing 1996/03

Conference Activities & Talks

  • “Cultivating Expression With a Beginner’s Mind” (in the panel : The Impermanence of All Things: Four Suggestions for Music and Education  [Not invited]
    Naomi Katsura; Randal Allsup; Koji Matsunobu; Naomi Katsura; Kensuke Hakoda; Gakuji Arao
    The 13th International Symposium on the Philosophy of Music Education  2023/06  Oral presentation
  • How the Aesthetic Education Workshop functions at the Core to Alter the Concept of Evaluation in Prospective Teacher Education  [Not invited]
    Naomi Katsura
    Japan-U.S. Teacher Education Consortium  2022/09  Others
  • Music Education as Human Education: The Ethos of Suzuki Method Teachers’ Community  [Not invited]
    KATSURA Naomi
    American Educational Research Association  2017/04  Oral presentation
  • The Suzuki Method in School  [Not invited]
    KATSURA Naomi
    The Southwest Educational Research Association, The 40th Annual Meeting  2017/02  Oral presentation
  • The Living Educational Philosophy of the Suzuki Method  [Not invited]
    KATSURA Naomi
    The 14th Hawaii International Conference on Education  2015/01  Oral presentation
  • Practicing Aesthetic Education Workshop in Japanese School Settings  [Invited]
    KATSURA Naomi
    014 Asia-Pacific Region Aesthetic Education Symposium, National Academy for Educational Research  2014/11  Invited oral presentation
  • スズキメソード音楽教育論の原点を探る —「教師文化」から見るスズキメソード —  [Not invited]
    桂 直美
    日本音楽教育学会第44回大会  2013/10  Oral presentation
  • マキシン・グリーンの「美的教育」—「ワークショップ」による文化的実践の実現 —  [Not invited]
    桂 直美
    日本教育方法学会第49回大会  2013/10  Oral presentation
  • 美的教育ワークショップによる音楽教育実践の検討ーリンカーンセンター「美的教育」の学校教育における可能性ー  [Not invited]
    桂 直美
    日本学校音楽教育実践学会  2013/08  Oral presentation
  • 教育実践研究における「批評と鑑識眼」の意義 - E・アイスナーの「教育的鑑識眼と教育批評」の検討を通して-  [Not invited]
    桂 直美
    日本デューイ学会第55回研究大会  2011/10
  • An emerging alternative teaching–learning framework for arts education in a school setting, drawing on “connoisseurship and criticism”: The creative workshop as a model for class work  [Not invited]
    KATSURA Naomi
    American Educational Research Association  2011/04  Oral presentation
  • ワークショップ授業モデルによる音楽授業の構成  [Not invited]
    桂 直美
    日本教育方法学会第45回大会  2009/09
  • The Workshop Way to Learning  [Not invited]
    桂 直美
    60th Hawaii International Conference on Arts and Humanities  2008/01
  • 音楽の授業におけるアンサンブル共同体の生成  [Not invited]
    桂 直美
    日本学校音楽教育実践学会 第11回大会  2006/08
  • Creating Artistic Education Class work and An Evaluative Framework Based on the Educational Criticism  [Not invited]
    桂 直美
    Southwest Educational Research Association, (U.S.A.) 28th Annual Conference  2005/02
  • 「発生的方法」による表現の授業とその評価──教育批評によって学びの意味を捉え直す─  [Not invited]
    桂 直美
    日本音楽教育学会第34回大会  2003/10
  • A Qualitative Evaluation of the Curriculum Constructed by the Genetic Method  [Not invited]
    桂 直美
    The Fourth Asia-Pacific Symposium on Music Educational Research  2003/07
  • 音楽活動を含む「総合的な学習の時間」の展開──文化的実践への参加─  [Not invited]
    桂 直美
    日本学校音楽教育実践学会第7回大会  2002/08
  • 楽器づくりから始まるコールマンのカリキュラム  [Not invited]
    桂 直美
    日本学校音楽教育実践学会第7回大会(課題研究)  2002/08
  • 音楽活動を含む「総合的な学習の時間」の展開─音楽教育と国際理解教育─  [Not invited]
    桂 直美
    日本学校音楽教育実践学会第6回大会  2001/08
  • The Genetic Method in Music Education ─Through the analysis of the class 'A Mystery of Ancient Times'  [Not invited]
    桂 直美
    The Third Asia-Pacific Symposium on Music Educational Research  2001/08
  • 音楽活動を含む「総合的な学習の時間」の展開  [Not invited]
    桂 直美
    日本学校音楽教育実践学会第5回大会  2000/08
  • 「発生的音楽教育法」による授業の検討─表現する子どもを育てる─  [Not invited]
    桂 直美
    「発生的音楽教育法」による授業の検討─表現する子どもを育てる─  1996/10
  • 「ふしづくり」の教育理念の再評価─表現主体を育てるカリキュラムの意義─  [Not invited]
    桂 直美
    日本カリキュラム学会 第6回大会  1995/07
  • 米国1970年代「美的教育」論におけるデューイ芸術論の影響  [Not invited]
    桂 直美
    日本デューイ学会 第36回大会  1992/10

MISC

  • アメリカのスズキ・メソード〜あるニューヨーク公立学校のスズキ・メソード見聞録〜
    桂 直美  201201-  2018/02
  • 桂 直美; 長畑 俊道; 松宮 陽子  学校音楽教育研究 : 日本学校音楽教育実践学会紀要  16-  145  -151  2012
  • Re-evaluation of "Creative Music" by Satis N. Coleman - From the Viewpoint of the Genetic Method -
    The Japanese Journal of Curriculum Studies  (7)  27  -38  1998
  • Education which Fosters Children who Express Themselves - Investigation of Teaching by "Method on the Genetic Principle" -
    Research Journal of Educational Methods  22-  143  -151  1996
  • A Study on a Practice of "Genetic Music Education" -Giving a Series of Classes on "A Mystery Earthen ware of Ancient Times"-
    Bulletin of the Faculty of Education MIE UNIVERSITY  11-  1996
  • Development of a Learning Unit on the Clay Flute in the Yayoi Period-A Study on Inquiry in Music Learning-
    Bulletin of the Faculty of Education MIE UNIVERSITY  1994
  • The Influence of Dewey's Esthetic Theory on the"Aesthetic Education"in the United States in 1970's
    Bulletin of John Dewey Society of Japan  34-  1993
  • The Aesthetic Education of E. Eisner -kettering Project-
    10-  1991
  • The Aim and Method of the Aesthetic Education in United States since 1970's
    Bulletin of Japan Academic Society for Music Education  19-  (1)  1989
  • A Study on the Aim of Music Education of the Aesthetic Education
    Bulletin of Japan Academic Society for Music Education  17-  (2)  1988

Awards & Honors

  • 1994 The John Dewey Society of Japan The John Dewey Society of Japan Award
     The Influence of the Dewey's Aesthetic Theory on the 'Aesthetic Education' in the United States in 1970's 
    受賞者: KATSURA Naomi

Research Grants & Projects

  • 日本学術振興会:科学研究費助成事業
    Date (from‐to) : 2023/04 -2026/03 
    Author : 桂 直美; 鈴木 一成; 北澤 俊之
  • 教師教育における美的教育プログラム―協同表現の教育の授業構成―
    日本学術振興会:科学研究費補助金(基盤研究(C)
    Date (from‐to) : 2018/04 -2022/03 
    Author : 桂 直美
  • A Narrative Research on the Teachers’ growth at their beginning stage –The Lived Curriculum-
    Japan Society for the Promotion of Science:Grant-in-Aid Research: Japan Society for the Promotion of Science
    Date (from‐to) : 2015/04 -2018/03 
    Author : KATSURA Naomi
  • The Educational Philosophy of the Suzuki Method; A Study on the Culture of Teachers Based on Narrative Analysis
    Japan Society for the Promotion of Science:Grant-in-Aid Research: Japan Society for the Promotion of Science
    Date (from‐to) : 2012 -2014 
    Author : KATSURA Naomi
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grant-in-Aid Research: Japan Society for the Promotion of Science
    Date (from‐to) : 2009 -2011 
    Author : KATSURA Naomi
     
    This study aims at emphasizing the significance and the characteristics that are unique to the "Aesthetic Education Workshop", by developing the curriculum for the Japanese school class work, as demonstrated by the Lincoln Center Institute" Aesthetic Education Workshop". The workshop method is re-defined as a teaching-learning model which, in the collaborative inquiry that is unique to both the individual learner and to the art work, involves both the learners and the critic/teacher, and brings them an extensive understanding of the specific art work and, most importantly, a deeper connoisseurship.
  • Grant-in-Aid Research::Grant-in-Aid Research: Japan Society for the Promotion of Science
    Date (from‐to) : 2006 -2007 
    Author : Naomi KATSURA
     
    The aim of this research is to explore the use of workshops in class teaching and to propose the model for use in certain art education settings in the secondary school. For this purpose, a Workshop in "Creative Writing" by Dr. Taylor at the English Department at Texas A&M University was examined to understand higher education workshop methods. Creative writing is credited as the major origin for the workshop method. Participant observation of the class, utilization of the "Educational Criticism" advocated by Eisner, and non structured interviews were all conducted by the author. Several features such as forming relatedness through class discourse, producing of Ideas that otherwise would have not been produced, understanding the aesthetic demand, and changing the students' conception of poetry, were extracted as the major indices of the successful Workshop Method. Next, the author researched the special workshop for arts' educators in aesthetic education at New York City's Lincoln Center Institute. There exist deep connections between Maxine Greene's philosophy that draws upon the social constructionism paradigm and the workshop method of teaching at the Lincoln Center. The final part of research was devoted to an application of this Workshop model of teaching to an actual class of music education at a middle school. An action research between the author and the junior high music teacher and an elementary school music teacher, was presented so the junior high teacher could acquire a completely new teaching method using this workshop model. Three indices for a successful workshop method teaching were extracted from analysis of the educational criticism, from narrative interviews with the teacher, and from the students' reflective writing. These indices are : 1) noticing and approval of the diverse expressions of peers resulting in relatedness among fellow students,2) the learning from peer students of self reflection, and3) the emerging of a new recognition of musical expression.
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grant-in-Aid Research: Japan Society for the Promotion of Science
    Date (from‐to) : 2001 -2002 
    Author : KATSURA Naomi
     
    "Education for International Understanding" is commonly taken up as a theme in "Integral Education" in elementary or Junior high schools. However, a common problem is that such programs that have been practiced so far are apt to lack a viewpoint of multicultural education which foster students' ability to live together and cooperate equally with others from a different cultural background. First this problem is examined, from the following points. 1) event oriented approach, 2) culturally oriented, or tourist approach, 3) cultural essentialism. Designing a curriculum that overcomes these points is the primary theme of this study. It is advocated that the construction of multicultural education curriculum is indispensable to education for international understanding ; the aim of which is set on the point of coming to know the individual as unique. The original plan for class exercises was put into practice in a different manner through the action-research as performed in some elementary schools. It is significant to integral education that each child's learning becomes authentic ; that the children's learning is realized on the horizon of their lives. This is also key to multicultural education. In the second part of this study the curriculum revision process at the Kameyama part-time high school is examined. Examination of new school subjects designed in that school is introduced as an available device for altering entire school curriculum to having the multicultural cohabitation. In the third part of this study, the assessment of the education for the resident foreign students made by the educational committee of Mie Prefecture, in December 2000, is examined to make clear the specific educational task in this region, not for the resident foreign students but for all the students in Japanese school.
  • Grant-in-Aid Research: Japan Society for the Promotion of Science:Grant-in-Aid Research: Japan Society for the Promotion of Science
    Date (from‐to) : 1996 -1996 
    Author : 桂 直美
     
    本年度の研究では、1960年代より岐阜県に始まり今日まで継続している「ふしづくり」の教育実践を以下の2つの方法によって検討し、その実践の本質が音楽科という一教科教育として捉えられるものではなく、表現活動を通して一人ひとりを自律した表現主体に育てることを目的とし、教育課程全般を視野に入れるものであることを明らかにした。 第一に、理論的な骨格を作った山本弘の著作を中心に、文献の検討によって初期の「ふしづくり」の特徴を考察すると同時に、1970年代までの主たる実践校である「古川小学校」において重要な役割を果たしたとされる山崎俊宏元教諭、および紺谷健次郎元教諭に聞き取り調査を行い、児童の作文等の資料も得た。これにより、古川実践の初期においては自律的な学ぶ主体の教育に重点があり、「ふしづくり」による表現活動が音楽にとどまらず他教科に波及する性格のものであると考えられていたが、ある時期より音楽科教育の為の効果的な教育方法であるという捉え方が強くなっていったこと、それがふしづくりの衰退期と一致していることがわかった。 第二に、小学校における「ふしづくり」の今日的な実践の可能性をさぐるために、小規模校における全校児童集会を「ふしづくり」の中核に位置づける岐阜県「下羽栗小学校」の実践を範型と捉え、下羽栗小学校と、三重県の「鵜川原小学校」において現在進行中の教師の取り組みを記述的に研究しようとした。下羽栗小学校では、音楽表現と国語表現の融合を進め、集会の性格も変化していることが伺えた。鵜川原小学校では、新たに児童集会を発足させようとしたが全教員の理解を得るに至らず、教員対象の講習会の計画を含め次年度以降に持ち越された。
  • Re-Organization of Art Education Curriculum - The Development of the Integral Learning Unit by the Constructive Activity Through Ethnic music
    Japan Society for the Promotion of Science:Japan Society for the Promotion of Science
    Date (from‐to) : 1994 -1994 
    Author : KATSURA Naomi
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grant-in-Aid Research: Japan Society for the Promotion of Science
    Date (from‐to) : 1992 -1992 
    Author : KATSURA Naomi