研究者総覧

島田 美織 (シマダ ミオリ)

  • 国際学部グローバル・イノベーション学科 助教
Last Updated :2025/05/30

研究者情報

学位

  • 英語教授法修士(2006年05月 コロンビア大学ティーチャーズ・カレッジ)

科研費研究者番号

  • 10534729

J-Global ID

研究キーワード

  • サービス・ラーニング   オンライン授業   感情制御   教員養成   初等英語教育   

経歴

  • 2023年09月 - 現在  東洋大学国際学部 グローバル・イノベーション学科助教
  • 2021年04月 - 現在  聖学院大学人文学部 欧米文化学科非常勤講師
  • 2021年04月 - 2023年09月  文京学院大学外国語学部非常勤講師
  • 2008年04月 - 2023年09月  芝浦工業大学工学部、システム理工学部非常勤講師
  • 2021年04月 - 2023年03月  尚美学園大学スポーツマネジメント学部非常勤講師
  • 2018年10月 - 2021年03月  恵泉女学園大学人文学部 英語コミュニケーション学科特任准教授
  • 2017年04月 - 2018年09月  目白大学外国語学部 英米語学科専任講師
  • 2011年04月 - 2018年03月  大東文化大学外国語学部 中国語学科非常勤講師
  • 2014年04月 - 2017年03月  ものつくり大学製造学科非常勤講師
  • 2009年04月 - 2017年03月  十文字学園女子大学短期大学部、人間生活学部非常勤講師
  • 2011年09月 - 2013年03月  共栄大学教育学部非常勤講師
  • 2006年04月 - 2011年03月  恵泉女学園大学人文学部 英語コミュニケーション学科非常勤講師
  • 2006年05月 - 2010年03月  玉川大学教育学部 教育学科非常勤講師

学歴

  • 2001年07月 - 2006年05月   コロンビア大学ティーチャーズ・カレッジ   英語教授法修士
  • 1987年10月 - 1990年09月   上智大学   外国語学部 比較文化学科

研究活動情報

論文

  • Creating English songs with familiar music for EFL classrooms in Japanese elementary schools
    Miori Shimada
    Mask & Gavel (JALT PIE-SIG journal) 11 2023年08月 [査読有り]
  • Effect of anxiety on SLA through double case study
    Miori Shimada
    The Selected Papers from the Thirty-first International Symposium on English Language Teaching 2022年11月 [査読有り]
  • Does TESOL teacher motivation matter? - Values vs. rewards
    Bradford Lee; James Broadbridge; Hyunsuk Park; Randi Freeman; Miori Shimada
    2022 KOTESOL Conference Proceedings 33 2022年10月 [査読有り]
  • Exploring the effect of anxiety through narrative inquiry
    Miori Shimada
    Exploration in Teacher Development Spring 2022 (JALT TD-SIG journal) 28 1 2022年07月 [査読有り]
  • Song Creation with Familiar Tunes for Young Japanese EFL Students
    Miori Shimada
    尚美学園大学「総合政策学部研究紀要」 38 2022年03月
  • A platform to support novice teachers of English for application of picture books in children’s classroom
    Miori Shimada
    2021 KOTESOL Conference Proceedings 2021年10月 [査読有り]
  • Student teacher education: scripting and performing a drama from children’s literature
    Miori Shimada
    Language Education in Asia 2018 9 2021年04月 [査読有り]
  • Using charts: A way to analyze children’s picture books
    Miori Shimada
    恵泉女学園大学「人文学研究」 32 2020年02月 [査読有り]
  • Adapting storybooks to create English dramas for teacher improvement
    Miori Shimada
    大東文化大学「語学教育研究所論叢」 33 2016年03月 [査読有り]
  • Introducing simple and easy English song s with familiar tunes to young EFL learners
    Miori Shimada
    十文字学園女子大学「短期大学部紀要」 44 2014年02月 [査読有り]
  • 児童英語コース学生による模擬授業〜英語劇の実践を通して〜
    島田美織
    十文字学園女子大学「児童教育実践研究」 6 1 2013年03月
  • Incorporating picture books by Eric Carl e and Leo Lionni in the children’s EFL classroom for pre-service teachers in Japan
    Miori Shimada
    大東文化大学「語学教育研究所論叢」 30 2012年04月 [査読有り]
  • Incorporating art into language education
    Miori Shimada
    Pan-SIG 2008 Conference Proceedings 2011年02月 [査読有り]
  • Teaching English through picture books on a pre-service teacher-training course
    Miori Shimada
    Annual Report of JACET-SIG on ESP 12 2010年12月 [査読有り]
  • Expanding opportunities through English drama
    Miori Shimada
    Pan-SIG 2009 Conference Proceedings 2010年03月 [査読有り]
  • More community and motivation through coloring
    Miori Shimada
    JALT 2006 Conference Proceedings 2007年10月 [査読有り]
  • Designing an English curriculum with Peace Boat
    Miori Shimada & Joshua Porter
    JALT 2005 Conference Proceedings 2006年08月 [査読有り]
  • What can we teach with books by Leo Lionni?
    Miori Shimada
    JALT 2005 Conference Proceedings 2006年08月 [査読有り]
  • Entering the court-yard of freedom: Facilitating autonomy for young learners
    Miki Koyama & Miori Shimada
    JALT 2004 Conference Proceedings 2005年10月 [査読有り]
  • Learning with books by Eric Carle
    Miori Shimada
    JALT 2004 Conference Proceedings 2005年10月 [査読有り]

講演・口頭発表等

  • Introducing effective EFL activities for science majors using breakout rooms
    Miori Shimada
    Moving Towards Sustainable Education (JALT TD-SIG conference, Hakodate) 2024年02月
  • Introducing effective EFL activities for science majors using breakout rooms
    Miori Shimada
    2023/The 32nd ETAROC International Symposium on English Teaching & Learning (Taipei) 2023年11月
  • Picture book categorization charts: Introducing three North American authorts to young learners' EFL classrooms
    Miori Shimada; Sarah Mason
    The 3rd IAFOR Conference on Educational Research & Innovation (Virginia) 2023年04月
  • Picture Book Categorization Charts: Introducing Asian Themes to Young Learners
    Sarah Mason; Miori Shimada
    The 3rd Southeast Asian Conference on Education (Singapore) 2023年02月
  • Designing an effective breakout room activity for Engineering English class in an online environment
    Miori Shimada
    The 8th IAFOR International Conference on Education (Hawaii) 2023年01月
  • The Effect of Anxiety on SLA Through Double Case Study
    Miori Shimada
    2022/The 31st ETA ROC International Symposium on English Teaching & Learning (Taipei) 2022年11月
  • Does TESOL teacher motivation matter? Values vs. re wards
    Bradford Lee; James Broadbridge; Miori Shimada
    JALT PanSIG Conference (Nagano) 2022年07月
  • Song creation with familiar music for young EFL students
    Miori Shimada
    The IAFOR International Conference on Education (Paris) 2022年06月
  • The Effect of Anxiety on SLA Through Double Case Study
    Miori Shimada
    Korea TESOL 2022 (Seoul) 2022年05月
  • Does TESOL teacher motivation matter? Values vs. re wards
    James Broadbridge, Miori Shimada, & Hyunsuk Park
    Korea TESOL 2022 (Seoul) 2022年04月
  • Introducing simple and easy English songs with familiar music to Japanese young learners of English
    Miori Shimada
    Thailand TESOL International Conference (Thailand) 2022年01月
  • Learning with Picture Books by Three Familiar Authors Using the Charts
    Miori Shimada
    JALT 2021 (Shizuoka) 2021年11月
  • Exploring effective ways to do Breakout Room sessions for engineering students in English class
    Miori Shimada
    3rd International Conference on English Across the Curriculum (Hong Kong) 2021年05月
  • A plat form for application of picture books for novice teachers
    Miori Shimada
    Korea TESOL 2021 (Seoul) 2021年02月
  • Exploring effective ways to conduct Breakout Room session on Zoom
    Miori Shimada
    JALT Saitama monthly meeting 2021年02月
  • Exploring the effect of anxiety in language learning through the self-reported narrative
    Miori Shimada
    26th ICTEL 2020 – International Conference on Teaching, Education & Learning (London) 2020年11月
  • Introducing picture books based on categorization charts
    Miori Shimada
    2020 JALT Hokkaido Winter Language Teaching Conference (Sapporo) 2020年02月
  • Exploring the effect of anxiety through narrative inquiry  [招待講演]
    Miori Shimada
    Teacher Journey 2019 Conference (Kumamoto) 2019年06月
  • Exploring learner psychology through narrative inquiry
    Henry Foster; Miori Shimada
    JALT Saitama monthly meeting (Urawa) 2019年04月
  • Student teacher education: Scripting and performing from children’s literature
    Miori Shimada
    CamTESOL 2018 (Phnom Penh) 2018年02月
  • 児童英語におけるエリック・カール作品とその応用について  [招待講演]
    島田美織
    小学校英語教育を発信する!(目白大学 外国語学部) 2017年12月

その他のリンク

researchmap