日本語
English
研究者総覧
全体
研究者氏名
著者名
検索
詳細
山本 貴恵
(ヤマモト キエ)
国際学部国際地域学科 准教授
研究者情報
J-Global ID
研究キーワード
研究分野
経歴
学歴
所属学協会
論文
書籍等出版物
講演・口頭発表等
受賞
共同研究・競争的資金等の研究課題
委員歴
担当経験のある科目
Last Updated :2025/04/19
研究者情報
J-Global ID
201601019048143721
研究キーワード
テレタンデム 言語政策 学習者アイデンティティ Social learning Student engagement Narrative inquiry Advising in language learning L2 motivation Learner identity Learner autonomy
研究分野
人文・社会 / 教育社会学 / 高等教育、学生エンゲージメント
人文・社会 / 教育社会学 / ソーシャルラーニング、コミュニティアプローチ
人文・社会 / 外国語教育 / 学習者アイデンティティ
経歴
2024年04月 - 現在 東洋大学国際地域学部 国際地域学科講師
2020年04月 - 2024年03月 和洋女子大学国際学部英語コミュニケーション学科助教
2015年04月 - 2020年03月 神田外語大学Self-Access Learning Centerラーニングアドバイザー/語学専任講師
2010年09月 - 2015年02月 Temple University JapanAcademic Advising CenterAcademic Advisor
学歴
2017年01月 - 現在 University of Bath Department of Education Doctor of Education
2012年01月 - 2014年05月 Temple University Japan Education M.S.Ed
2003年04月 - 2008年03月 津田塾大学 学芸学部 英文学科
所属学協会
大学英語教育学会 AAAL JASAL The Japan Association for Language Teaching
研究活動情報
論文
Practitioner researcher intuition in stimulated recall studies
Sam Morris, Kie Yamamoto, Jim King
Journal for the Psychology of Language Learning 5 2 34 - 44 2023年12月
課外外国語学習に対する意識調査:主体的な学びの促進に向けて
山本貴恵; 川島悠花
和洋女子大学紀要 63 103 - 113 2022年03月
[査読有り]
主体的な外国語学習環境作りへの提言:国内外の外国語自律学習施設における取り組み
山本貴恵
和洋女子大学紀要 62 123 - 131 2021年03月
[査読有り]
Autonomy and Interdependence in a Self-Directed Learning Course
山本 貴恵
RELAY Journal 2 1 2019年01月
[査読有り]
Behind the Scenes of an Advising Session: Weaving Together Learning Advisors’ Voices
山本 貴恵
RELAY Journal 2 1 2019年01月
[査読有り]
User perceptions of an app for managing self-directed language learning.
マイナード・ジョー; 山本 貴恵
RELAY Journal 1 2 2018年10月
[査読有り]
Reflective Practice in Advising: Introduction to the Column
山本 貴恵
RELAY Journal 1 2 293 - 295 2018年09月
[査読有り]
Disseminating a Learner Voice Through Collaborative Reflection
太田愛里; 山本 貴恵
SiSAL Journal 9 2 234 - 242 2018年06月
[査読有り]
The Journey of ‘Becoming’ a Learning Advisor: A Reflection on my First-Year Experience
山本 貴恵
RELAY Journal 1 1 108 - 112 2018年01月
[査読有り]
Reflective Practice in Advising: Introduction to the Column
Jo Mynard; Satoko Kato; Kie Yamamoto
RELAY Journal 1 1 55 - 64 2018年01月
[査読有り]
Imagined community, imagined self: Identity construction in language socialization outside the classroom
山本 貴恵
言語教育研究第22号 22 215 - 240 2017年11月
[査読有り]
書籍
𝙇2 𝙄𝙙𝙚𝙣𝙩𝙞𝙩𝙮 𝘾𝙤𝙣𝙨𝙩𝙧𝙪𝙘𝙩𝙞𝙤𝙣 𝙏𝙝𝙧𝙤𝙪𝙜𝙝 𝙏𝙚𝙡𝙚𝙩𝙖𝙣𝙙𝙚𝙢 𝙇𝙚𝙖𝙧𝙣𝙞𝙣𝙜 in Re-Envisioning EFL Education in Asia
Theron Muller; John Adamson; Steven Herder; nd Philip; Shigeo Brown (担当:単著範囲:)2023年04月
対話の中で成長する学習者オートノミー: セルフアクセスセンターにおける社会的学習機会の考察
Kie Yamamoto; Yuri Imamura (担当:共著範囲:)Candlin & Mynard ePublishing Limited 2020年06月
講演・口頭発表等
Finding Grounding through Teacher Communities and Reflection
[招待講演]
Amanda Yoshida; Adrianne Verla Uchida; Dr. Takaaki Hiratsuka; Kie Yamamoto; Jennie Roloff Rothman
JALT CUE 30th anniversary Conference 2023年09月 シンポジウム・ワークショップパネル(指名)
テレタンデム学習における行為主体性の変化 ―社会心理的視座から―
[通常講演]
山本貴恵
全国英語教育学会第48回香川研究大会 2023年08月 口頭発表(一般)
Beyond motivation: Ways of engaging language learners.
[招待講演]
Kie Yamamoto
JALT Hiroshima monthly talk 2023年04月 シンポジウム・ワークショップパネル(指名)
Fostering student engagement during the pandemic
[通常講演]
JALT 2022 International Conference 2022年11月 口頭発表(一般)
コロナ禍におけるテレタンデムを通じた大学生の成長
山本貴恵
The 61st JACET International Convention 2022年08月 口頭発表(一般)
Using Teletandem to Induce Authentic Online Intercultural Communication
[招待講演]
Kie Yamamoto
JALT Oita Chapter 2022年01月 シンポジウム・ワークショップパネル(指名)
A qualitative investigation of Japanese learners' experience in teletandem learning
JALT International Conference 2021 2021年11月 口頭発表(一般)
Reflection on teletandem learning experience
Ami Fujiwara; Sakura Mitsuta; Kina Yokoyama; Kie Yamamoto
JASAL Conference 2021 2021年10月
From Seed to Plant: Reflection on Developing a SAC Under COVID-19
Kie Yamamoto
6th LAb session 2021年06月 口頭発表(一般)
個の成長と学習コミュニティに根ざしたオンライン入学前教育
[通常講演]
山本 貴恵
日本リメディアル教育学会第7回関東・甲信支部大会 2019年02月 口頭発表(一般)
Community-Oriented Approach to Learner Development
[通常講演]
山本 貴恵
JALT 2018 2018年11月 口頭発表(一般)
Featured presentation: Advisor positionality: Reflection on my identity research
[招待講演]
山本 貴恵
RILAE LAb session:Identity and learner autonomy 2018年11月
‘As a young woman’: Language learner identity construction in narratives of study abroad
[通常講演]
山本 貴恵
ACLL 2018 2018年04月 口頭発表(一般)
The Dilemma of Being Japanese: The Analysis of an EFL Learner’s Positioning in Narratives
[通常講演]
山本 貴恵
アメリカ応用言語学会 2018 2018年03月 口頭発表(一般)
How I have grown as a student and as a young woman
[通常講演]
Airi Ota; Kie Yamamoto
JASAL 2017 2017年12月 ポスター発表
Learn How to Learn (学び方を学ぶ)」を体験
[通常講演]
山本 貴恵
神田外語大学創立30周年記念イベント「Experience KUIS」 2017年10月
Self-Access Learning Space:Building L2 Self-Image within an Imagined Community
[通常講演]
山本 貴恵
アメリカ応用言語学会2017 2017年03月 口頭発表(一般)
Drawing L2 self: multiple case study analysis
[通常講演]
山本 貴恵
JALT 2016 2016年11月 口頭発表(一般)
Student Voices: Evaluating an App for Promoting SDLL
[通常講演]
山本 貴恵
JALT CALL 2016年06月 ポスター発表
Shaping new professionals:Dialoguing for reflective learning
[通常講演]
山本 貴恵
CAMTESOL 2016 2016年02月 ポスター発表
How to Assist Learners with Choosing an Optimal Learning Resource via Reflective Dialogue
[通常講演]
山本 貴恵
Sojo University Teaching and Learning Forum 2016年01月 口頭発表(一般)
Sharing our stories: Developing learner autonomy in the first year at university
[通常講演]
山本 貴恵
JALT Learner Development SIG: Creating Community: Learning Together 2 2015年12月 ポスター発表
Exploring learners' metacognitive beliefs and development of their active learning skills at an English-medium university
[通常講演]
山本 貴恵
JALT 2014 LD SIG forum 2014年11月 ポスター発表
受賞
IAFOR IAFOR Scholarship 2018
受賞者: 山本 貴恵
共同研究・競争的資金等の研究課題
Imagined community, Imagined self; Identity construction in language socialization outside the classroom
神田外語大学言語教育研究所:
研究期間 :
2016年04月 -2017年12月
代表者 :
山本 貴恵
委員歴
2020年04月 - 現在 日本自律学習学会 JASAL Journal reviewer
2018年04月 - 現在 SiSAL Journal Journal reviewer
2018年01月 - 現在 Research Institute of Learner Autonomy Education (RILAE) RELAY Journal journal reviewer and editor
2018年09月 - 2019年 AAAL(アメリカ応用言語学会) Research Methods学会審査員
担当経験のある科目
英語で学ぶ日本文化
和洋女子大学
リーディング上級
和洋女子大学
インテンシブイングリッシュ
和洋女子大学
実践英語a
和洋女子大学
ビジネスイングリッシュ
和洋女子大学
英語a
和洋女子大学
ベーシックライティングII
和洋女子大学
Effective Language Learning Course 2
神田外語大学
入学前準備プログラム(8週間オンライン英語コース)
神田外語大学
アドバイザー養成講座中級コース
神田外語グループ(外部向け)
アドバイザー養成講座基礎コース
神田外語グループ(外部向け)
Effective Language Learning Course
神田外語大学
総合英語(2年生)リーディング&ライティング
神田外語大学
総合英語(1年生)リーディング&ライティング
神田外語大学
その他のリンク
researchmap
https://researchmap.jp/7000015166