Researchers Database

Minoru Ishida

    Department of Marketing Associate Professor
    Course of Business Administration and Marketing Associate Professor
Last Updated :2025/04/19

Researcher Information

Research funding number

  • 00754045

J-Global ID

Research Areas

  • Humanities & social sciences / Business administration / Marketing

Academic & Professional Experience

  • 2019/04 - Today  Toyo UniversityFaculty of Business Administration Department of MarketingAssociate Professor
  • 2015/04 - 2019/03  Toyo UniversityFaculty of Business Administration講師
  • 2004/11 - 2015/02  株式会社アークエンジン代表取締役
  • 1991/04 - 2004/10  東京銀行

Education

  • 2002/04 - 2010/03  University of Tsukuba  ビジネス科学研究科  企業科学専攻(博士後期)
  • 2000/04 - 2002/03  University of Tsukuba  経営・政策科学研究科  経営システム科学(修士)
  • 1989/04 - 1991/03  東京工業大学大学院  理工学研究科  情報科学専攻(修士)
  • 1985/04 - 1989/03  Tokyo Institute of Technology  School of Science  Dept. of Information Science

Published Papers

  • How Meaningful Gifts Evoke Positive Emotions
    Minoru Ishida
    東洋大学経営論集 (104) 27 - 42 2025/03
  • Parasocial Relationship and Tolerance for Contradiction
    Minoru ISHIDA; Noriyuki SUYAMA; LUO WEIMING
    東洋大学経営論集 (103) 15 - 30 2024/11
  • The Recollection Effect of Regional Attachment Through Autobiographical Memories
    Minoru Ishida; Koichi Katano
    東洋大学経営論集 (103) 1 - 14 2024/11
  • Relationship Between Cooperative Corporate Organizations and Fundamental Workplace Skills
    Minoru Ishida; Koichi Katano
    東洋大学経営論集 101 35 - 50 2023/11
  • Study on Effects of Interdependent Self and Extended Self on Place Attachment
    Minoru ISHIDA; Yijie WANG
    KEIEI RONSHU (100) 73 - 86 2023/03
  • The Influence of Social Media Accounts Personality Traits on Brand Community
    Minoru Ishida
    KEIRI RONSHU (98) 67 - 78 2021/11
  • Social Media Account Portfolio Strategy: A Case Study
    Minoru Ishida
    東洋大学経営論集 (96) 17 - 27 2020/10
  • A Study on the Prosperity in Community-related Research: The Bibliometrics and Meta-Analytic Investigation.
    Ishida, Minoru
    東洋大学経営論集 94 13 - 24 2019/11
  • Hiroshi Tanaka; Motohiro Ando; Osamu Takamiya; Masafumi Emori; Minoru Ishida; Fumi Miura
    Japan Marketing Journal Japan Marketing Academy 39 (1) 24 - 42 0389-7265 2019/06 [Refereed]
  • The Word-of-Mouth Reviews of the Motion Picture Series: The Survival Bias of Series Works Reviews
    Minoru Ishida
    Journal of Business Administarion (93) 2019/03
  • The Empathic and Hostile Word-of-Mouth on the Motion Picture: The Group Polarization of Remake Reviews
    Minoru Ishida
    Journal of Business Administration (92) 69 - 83 2018/11
  • Katano, Koichi; Ishida, Minoru
    Japan Marketing Journal Japan Marketing Academy 37 (2) 70 - 95 0389-7265 2017/09 [Refereed]
  • Minoru Ishida
    Journal of Business Administration 東洋大学経営学部 88 (88) 85 - 99 0286-6439 2016/11
  • Minoru Ishida
    Journal of Business Administration 東洋大学経営学部 87 (87) 121 - 130 0286-6439 2016/03 [Refereed]
  • Minoru Ishida
    Japan marketing journal 日本マーケティング協会 35 (1) 88 - 107 0389-7265 2015/06 [Refereed]
  • The impact of natural disasters on the values and lifestyles of consumers: in the case of the Tohoku Earthquake
    Chizuru Nishio; Minoru Ishida; Toshie Takeuchi
    Journal of Global Scholars of Marketing Science 24 (2) 172 - 188 2014/07 [Refereed]
  • 石田 実; 西尾 チヅル; 佐藤 忠彦
    オペレーションズ・リサーチ 日本オペレーションズ・リサーチ学会 ; 1956- 59 (7) 390 - 400 0030-3674 2014/07
  • 西尾 チヅル; 石田 実
    流通研究 = Journal of marketing & distribution 日本商業学会 16 (3) 49 - 67 1345-9015 2014/03
  • 交互作用統計量に基づく消費者選好構造に関する研究
    石田実
    筑波大学 2012/01 [Refereed]
  • ISHIDA Minoru; NISHIO Chizuru; TSUBAKI Hiroe
    The Japanese journal of behaviormetrics 日本行動計量学会 ; 東京 38 (1) 65 - 81 0385-5481 2011/03
  • 同調化と差別化を考慮した流行現象モデル
    石田実
    筑波大学 2002/03 [Refereed]
  • M ISHIDA; S KOJIMA
    GEOMETRIAE DEDICATA KLUWER ACADEMIC PUBL 43 (3) 265 - 283 0046-5755 1992/09 [Refereed]
  • Presentation of groups by finite automata and its applications
    石田実
    東京工業大学 1991/03 [Refereed]

Books etc

  • Community Generation
    Katano, Koichi; Ishida, Minoru (Joint work)千倉書房 2017/12 9784805111321 x, 267p

Conference Activities & Talks

  • Comparative Study of Consumer Sustainable Orientations in Japan and the United States  [Not invited]
    西尾 チヅル; 石田 実
    日本マーケティング・サイエンス学会第116回研究大会  2024/11  Oral presentation
  • The Influence of Autobiographical Travel Memories on Future Travel Intentions  [Not invited]
    Minoru Ishida; Koichi Katano
    日本マーケティング学会カンファレンス2024  2024/10  Oral presentation
  • Corporate Awareness and Responses to Carbon Labeling  [Not invited]
    Chizuru Nishio; Minoru Ishida; Tadahiko Sato
    日本マーケティング・サイエンス学会第115回研究大会  2024/06  Oral presentation
  • The Impact of Relationships with Place of Residence on Pro-environmental Behavior  [Not invited]
    久保田 進彦; 石田 実; 西尾 チヅル
    日本商業学会第74回全国研究大会  2024/05  Oral presentation
  • カーボンラベル表示に対する消費者選好  [Not invited]
    西尾チヅル; 石田実; 佐藤忠彦; 國田圭作
    日本マーケティング・サイエンス学会  2023/12  Oral presentation
  • 生活地域への場所愛着を介して 地域環境保護意識を高める行動変容プロセスの提案  [Not invited]
    石田実; 西尾チヅル
    日本商業学会  2023/05  Oral presentation

MISC

Awards & Honors

  • 2019/03 電気通信普及財団 第34会電気通信普及財団賞入賞(テレコム社会科学賞)
     コミュニティ・ジェネレーション -「初音ミク」とユーザー生成コンテンツがつなぐネットワーク- 
    受賞者: 片野浩一;石田実
  • 2015/11 日本マーケティング学会 ベストペーパー賞
     ユーザー生成コンテンツと集合知形成のダイナミクス ―ニコニコ動画コミュニティにおける「初音ミク」創作ネットワーク― 
    受賞者: 片野浩一;石田実
  • 2013/11 日本マーケティング学会 ベストペーパー賞
     メディア接触のコウホート効果に関する研究 
    受賞者: 石田実;田中洋;鈴木暁

Research Grants & Projects

  • 日本学術振興会:科学研究費助成事業
    Date (from‐to) : 2021/04 -2025/03 
    Author : 西尾 チヅル; 石田 実
     
    国連でSDGsが採択されて以来、環境や社会のサステナビリティを企図したマーケティングが急務となっている。一方で、昨今発生した新型コロナ感染拡大は、人々の生活や企業活動そのものを一新させてしまっており、サステナブルへの考え方そのものを変えてしまっている可能性が高い。本研究は消費者のサステナブルな価値への志向性と行動実態に焦点をあて、サステナブルな価値構造とサステナブル行動のメカニズムを解明することを目的とする。具体的には、課題1:消費者のサステナブルな価値の構成要素とその特徴、課題2:サステナブル行動の規定要因、課題3:コーズ型プロモーションの効果の解明の3つの課題について取り組む。 本年度は課題1に取り組んだ。価値観についてはすでに多様な尺度が開発されている(例えばRokeach 1973, Kahle 1983等)。しかし多くの尺度は一時点の限られた対象でしか検証されておらず、再現性や信頼性の面で課題がある。すでに筆者らはサステナブルな文化や社会を牽引しているカルチュラル・クリエイティブを対象とした価値尺度を2006年に開発しており、2006年以降2019年までの間に5回ほど本尺度による消費者調査を実施している。しかし、地球環境問題の深刻化や新型コロナ感染拡大という社会変化の中でも、本尺度が消費者のサステナブルな価値を的確に捕捉できるかを文献研究を中心に検討した。具体的には、他の価値観尺度や消費者のコロナ禍における意識や行動の変化に関するさまざまな調査・研究をレビューし、筆者らが考えるサステナブルな概念との等価性や追加すべき視点や項目等について検討すると共に、これまでに捕捉した5時点間のデータを再分析し、尺度の精緻化を行った。