Researchers Database

CHUNG Sulin

    Department of Marketing Professor
    Course of Business Administration and Marketing Professor
Last Updated :2025/06/06

Researcher Information

Research funding number

  • 30381338

J-Global ID

Research Interests

  • マーケティング   流通   

Research Areas

  • Humanities & social sciences / Commerce

Academic & Professional Experience

  • 2024/04 - Today  Toyo UniversityFaculty of Business Administration Department of Marketing教授
  • 2024/04 - 2024/09  東京工業大学工学院経営工学系特定教授
  • 2018/04 - 2024/03  Tokyo Institute of Technology工学院経営工学系准教授
  • 2017/08 - 2019/09  法政大学工学部非常勤講師(「社会調査論(マーケティング)担当)
  • 2010/04 - 2018/08  東洋大学経営学部非常勤講師(「国際流通論」担当)
  • 2007/10 - 2018/03  東京工業大学大学院社会理工学研究科 経営工学専攻准教授
  • 2016/11 - 2017/03  イギリス・オックスフォード大学小売経営研究所(OXIRM)客員研究員
  • 2004/04 - 2007/09  国際教養大学国際教養学部グローバル・ビジネス課程専任講師
  • 2003/04 - 2004/03  Ritsumeikan UniversityCollege of Business Administration

Education

  •        - 2003  Ritsumeikan University  Graduate School of Business Administration  Graduate School of Business Administration
  •        - 1999  Kyoto University  経済学研究科  組織経営分析専攻
  •        - 1992  (台湾)東海大学  経済学部

Association Memberships

  • アジア経営学会   日本流通学会   日本商業学会   日本マーケティング史学会   国際ビジネス研究学会   

Published Papers

Books etc

  • 住谷, 宏; 鍾, 淑玲; 浦上, 拓也; 圓丸, 哲麻; 伊藤, 一; 大崎, 恒次; 髭白, 晃宜 (Joint editor)中央経済社,中央経済グループパブリッシング (発売) 2024/04 9784502498619 ii, x, 261p
  • 番場, 博之; 大野, 哲明 (Contributor第20章台湾の流通;コラム激変する中国の流通20年)ミネルヴァ書房 2022/12 9784623093274 vi, 201p 182‐189ページ
  • 佐藤, 寛; アジアコンビニ研究会; 遠藤, 元; 浜本, 篤史; 白, 貞壬; 原田, 優也; 関根, 久雄; 久保田, 利恵子; 鍾, 淑玲; 佐藤, 幸人; 小林, かおり; 章, 胤杰; 森, 路未央; 恒松, 秀紀; 田中, 麻理; 吉田, 秀美; 秋保, さやか; 下田, 恭美; 中村, まり; 大久保, 文博; 有元, 伸一 日本評論社 2021/06 9784535559530 xiv, 255p
  • 朝元, 照雄; 中原, 裕美子; 岸本, 千佳司; 鍾, 淑玲 九州大学出版会 2020/01 9784798502755 vii, 228p
  • マーケティング史研究会 (Contributor第8章小売企業)同文舘出版 2014/04 9784495646714 6, 200p 133-153ページ
  • 木立, 真直; 齋藤, 雅通; 日本流通学会 (Contributor第10章台湾の製販統合型経営の進展-家電流通分野を中心に)白桃書房 2013/10 9784561661993 x, 267p 211-239ページ
  • マーケティング史研究会; 薄井, 和夫 (Contributor第14章台湾の巨大集団のマーケティングー世界的自転車ブランドジャイアント(GIANT)の発展)同文舘出版 2010/12 9784495643812 10, 323p 254-273ページ
  • 向山, 雅夫; 崔, 相鐵 (Contributor第5章台湾市場における小売国際化ー流通の近代化との関連性)中央経済社 2009/07 9784502669002 6, 8, 322p 123-154ページ
  • 矢作, 敏行; 関根, 孝; 鍾, 淑玲; 畢, 滔滔 白桃書房 2009/03 9784561661801 ix, 361p
  • 鍾, 淑玲 (Single work)白桃書房 2005/12 4561661530 ix, 243p
  • 台湾カルフールの現地化プロセス(共著)(鍾 淑玲、矢作敏行)
    『中国・アジアの小売業革新』、日本経済新聞社 2003

MISC

Research Grants & Projects

  • 日本学術振興会:科学研究費助成事業
    Date (from‐to) : 2023/04 -2026/03 
    Author : 鍾 淑玲
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2017/04 -2021/03 
    Author : CHUNG Sulin
     
    The purpose of this study is to clarify the challenges of the new growth stage of the retail internationalization process, and focus on the "domestic and foreign competitions" between local companies and Japanese companies. In addition, we considered restrictions on major foreign capitals in the Asian market and the impact on regional and social structures. We conclude the“embedding”approach that has a deep relationship with local communities and societies is crucial for the sustainable growth in retail nationalization, as well as adaptation and innovation .
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2014/04 -2018/03 
    Author : CHUNG Su-Lin
     
    With the background of domestic market shrinkage due to an aging society and declining population, Japanese major convenience stores have been expanding for overseas markets. This research aims to analyze and rationalize the localization process of Japanese style convenience stores through accumulated actual investigation of each Japanese convenience store’s internationalization. With an example of most globalized convenience store Family Mart, we have clarified the localizing process into Asian areas by comparing internationalization of several Japanese convenience stores. We have also proposed an analysis framework “Business System of Convenience Store”, and explained the relationship between retail internationalization and dynamic capability. Consequently, we have introduced and investigated the embedding concept of retail internationalization.
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2014/04 -2017/03 
    Author : AZUMA Nobukazu; YAHAGI Toshiyuki
     
    This research placed a particular focus on revisiting the key concepts, traditional theories and hypotheses that are deemed to be central to the academic studies into retailing and distributive trades. Despite the importance of sharing these knowledge among the academics in this discipline across the globe, there have only been a handful of publications that tackle the issues. Such an ever widening gap between the potential strong need for it and the reality has made it difficult for the younger academics to tap into the research into the complex world of macro-marketing. It has also been a barrage for fostering international joint research activities. In the face of these situations, this research project has made a long list of classic theories, models and hypotheses that are centered around retail and distributive trades and attempted to test their validity and relevance to the phenomenon in the real world and the data that are made public in the form of statistical accounts.
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2007 -2010 
    Author : CHUNG Sulin
     
    The purpose of this research is to investigate the feature of the modern distribution structure of Taiwan and the retailers' development in Taiwan. This study can divide into two parts. First part is an analysis on the general retailing environment. It's including several stages, for the first stage, I analyzed the reality of competition in international and domestic retailers in Taiwan. Then, I did a studied on the higher rank retailers in each major retailing category. After that, I focused on the retailers' internationalization process and found the feature through the analysis. For understanding the influence of Taiwanese retailer' investment in China, I compared several foreign retailer's investment and entering strategies in China. Besides that, several case studies have been done. I analyzed the internationalization process of two top lank convenience store chain. Then, I study in the marketing channel strategy of one famous bicycle manufacturer. Finally, I focus on the traditional retailer's modernization, through the studies on the typical example of the retailing markets and night markets in Taiwan.
  • 日本学術振興会:科学研究費助成事業
    Date (from‐to) : 2005 -2006 
    Author : 鍾 淑玲
     
    本年度は、前年度に実施した華僑系資本企業グループ10社の比較研究から、台湾系企業グループの頂新(康師傅)グループと統一企業の二大食品メーカーを選び、それらを対象として、中国における戦略の比較研究を行った。 台湾の消費財市場には、統一企業グループという台湾最大の食品メーカーで、かつセブン-イレブン統一超商という台湾最大の小売業チェーンを持つ巨大な食品・流通グループが存在している。統一企業グループは、製造、卸売、小売の3段階を機能的・人的・資本的に垂直統合している「完全なる製販統合型企業」であり、台湾市場において、今日まで競争の優位性を発揮し発展してきた。1992年、統一企業は中国市場に参入し、1989年に中国市場に参入した頂新(康師傅)グループとともに、中国の即席麺市場とお茶飲料市場における上位3位の市場シェアを占めている。今年度行った比較研究は、この二大食品メーカーの中国市場におけるブランド形成プロセス、および小売進出を含めたマーケティング・チャネル戦略を明らかにし、中国市場における製販統合型経営の有効性と形成要因を考察した。 先発企業である頂新(康師傅)の場合には、統一企業が台湾で実践してきた製販統合型経営を模倣したことが、中国市場でトップの地位に立った最大の理由になる。条件がそろえば、中国市場においても製販統合型経営が有効であることが確認できた。一方、後発企業である統一企業の場合には、参入障壁が存在しているため、台湾のように製販統合経営を推進することが難しい。同じ企業による展開でも、参入市場によって製販統合型企業の形成を加速あるいは減速させる要因が存在していることが判明した。 以上の研究成果は、2007年5月28日に大阪商業大学で開催された「流通経済研究会研究総会」において発表した。