Researchers Database

Makiko Yamahara

    Department of Child Studies Associate Professor
Last Updated :2025/06/06

Researcher Information

Research funding number

  • 10529952

J-Global ID

Research Interests

  • 音楽教育   

Research Areas

  • Humanities & social sciences / Aesthetic practices
  • Humanities & social sciences / Education - general

Academic & Professional Experience

  • 2018/04 - Today  Toyo UniversityFaculty of Human Life Design准教授
  • 2015/04 - 2018/03  Tokyo Kasei Gakuin UniversityFaculty of Home Economics准教授
  • 2009/04 - 2014/03  Tokyo Kasei Gakuin UniversityFaculty of Home Economics講師
  • 2008/04 - 2009/03  Kyoritsu Women's University非常勤講師
  • 2008/04 - 2009/03  Tokyo University of the Arts教育研究助手

Education

  •        -   Tokyo University of the Arts  博士課程音楽研究科  音楽教育
  •        -   Tokyo University of the Arts  修士課程音楽研究科  音楽教育
  •        -   Tokyo University of the Arts  Faculty of Music  Musicology

Association Memberships

  • THE MUSICOLOGICAL SOCIETY OF JAPAN   JAPAN SOCIETY OF RESEARCH ON EARLY CHILDHOOD CARE AND EDUCATION   JAPAN MUSIC EDUCATION SOCIETY   

Published Papers

Books etc

MISC

  • 音楽専門家と保育者との連携による音楽表現活動の展開─ドイツでの事例分析を中心に─
    山原麻紀子  日本音楽教育学会 第55回大会要旨集  P.25  2024
  • 幼児期における器楽活動への道入ー「ヤマハ音楽教室」におけるソルフェージュ指導に焦点をあててー
    末廣杏里; 山原麻紀子  日本音楽教育学会 第53回大会要旨集  P.17  2022
  • 多文化共生保育における音楽実践の諸相ードイツの就学前教育の事例分析を通してー
    山原麻紀子  日本音楽教育学会 第51回大会要旨集  P.35  2020
  • 就園前幼児集団活動における音楽の役割
    山原麻紀子; 田尻さやか  日本保育学会 第72回大会要旨集  K-B-11-062  2019/05
  • 文化としての音楽の学習に関する一考察ーH.アントホルツの教授学理論の検討を中心にー
    山原麻紀子  日本音楽教育学会 第47回大会要旨集  P.28  2016
  • 井藤 元; 山原 麻紀子  日本教育学会第70回大会抄録集  70-  (0)  144  -145  2011
  • 我が国の音楽鑑賞教育の目的・内容を問い直す:ドイツにおける音楽鑑賞教育の特徴
    山原麻紀子  季刊 音楽鑑賞教育(音楽鑑賞教育振興会)  1-  (1)  16  -17  2010/04
  • 西島 央; 小松 佳代子; 山原 麻紀子; 石井 ゆきこ; 渡邉 美香; 河野 路; 高野 敏; 川口 陽徳; 井藤 元  日本教育学会大會研究発表要項  68-  (0)  440  -441  2009
  • <音楽文化についての理解>を考える-聴き方を学ぶことの意味
    山原麻紀子  音楽鑑賞教育 0NKAN(音楽鑑賞教育振興会)  7月-  26  -29  2008/07
  • ドイツの教授学構想における音楽鑑賞の理論-H.アントホルツの理念を中心として-
    山原麻紀子  日本音楽教育学会 第39回大会要旨集  P.38  2008
  • 横地 早和子; 石橋 健太郎; 中西 紗織; 山原 麻紀子; 佐藤 公治; 山下 薫子  日本教育心理学会総会発表論文集  50-  (0)  50  -51  2008
  • ドイツにおける鑑賞教育の史的展開-1970年以降を中心に-
    山原麻紀子  日本音楽教育学会 第35回全国大会要旨集  P.31  2004
  • ドイツにおける鑑賞教育の史的展開-1980年代を中心に-
    山原麻紀子  日本音楽教育学会 第34回全国大会要旨集  P.18  2003
  • 音楽鑑賞教育の日独比較研究-ドイツの教科書分析を中心に-
    山原麻紀子  日本音楽教育学会 第33回全国大会要旨集  P.40  2002

Research Grants & Projects

  • 日本学術振興会:科学研究費助成事業 基盤研究(C)
    Date (from‐to) : 2020/04 -2023/03 
    Author : 山原 麻紀子
     
    本研究の目的は、保育所や幼稚園の現場と協働し、多文化共生保育を促進する音楽活動の理論基盤を構築し、音楽実践プログラムを開発することである。音楽はもともと文化の多様性を学んだり、多文化理解を促進する要素が多く含まれる。本研究では、音楽が有する「普遍性」「文化性」「協働性」という特性に着目し、多文化に属する子どもたちを対象として、互いの文化的多様性を認め合いながら音楽表現を楽しみ、かつ音楽的な発達を促すプログラムを開発することを目指す。 本研究は大きく、①文献調査による多文化共生保育と音楽実践の基礎的研究と②質問紙調査およびフィールドワーク(観察)による現状把握と課題解明を踏まえて、③音楽実践プログラムの提案、さらに④プログラムの実践と省察とで構成される。 2021年度の研究計画は本来、上記の②の質問紙調査とフィールドワーク(国内・国外)の実施を予定していたが、新型コロナウイルス感染症の影響により、研究計画の変更を余儀なくされた。そのため、前年度に引き続き①の実施を中心に行い、我が国における多文化共生保育・教育の歴史的背景をまとめるとともに、諸外国の中でも早くから移民や難民を受け入れ、共生社会を目指してきた先進国であるドイツにおける保育・教育分野での多文化共生の理念と実践事例に着目して考察を行なった。具体的にはドイツの中でも特に移民の背景を持つ住民の割合が高いヘッセン州の保育・教育カリキュラムにおける多文化共生理念の位置付けと音楽活動との関連性についてまとめ、現地の保育者や音楽関係者に紙面およびオンラインでインタビューを実施し、その特徴や傾向について考察を行なった。また、コロナ禍でも受入可の保育所でのフィールドワークを一部実施した。
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    Date (from‐to) : 2011/04 -2015/03 
    Author : KIMURA Mitsuko; IMAGAWA Kyoko; KOH Hanako; KOYAMA Noriko; ISHIKAWA Masae; SAIKI Mikiko; YAMAHARA Makiko
     
    With the objective of developing an education program of music-making activities to enhance creativity, this research started off revisiting the concept of creativity through observation of music-making activities of infants, elementary school pupils, and students of teacher-training college. It continued on observing music-making activities in the field, practicing hypothesis (delivering trial education program of music-making), and undertaking questionnaire survey of teachers regarding creativity. The main finding from the research was that creativity be demonstrated in the processes of 1) searching sounds that they really want to make through playing with and trying materials, objects, and sounds around them, 2) associating and collaborating with other people, and 3) making try-and-error under appropriate restrictions.