Researchers Database

Hirokata Ooe

    Department of Education Associate Professor
    Institute of Human Sciences Researcher
    Course of Education Associate Professor
Last Updated :2024/04/23

Researcher Information

Research funding number

  • 40415584

J-Global ID

Research Interests

  • 病弱教育   重度・重複障害   

Research Areas

  • Humanities & social sciences / Special needs education

Academic & Professional Experience

  • 2019/04 - Today  Toyo UniversityFaculty of Literature准教授
  • 2014/04 - 2019/03  国立大学法人山形大学地域教育文化学部 地域教育文化学科准教授
  • 2012/04 - 2014/03  国立大学法人山形大学地域教育文化学部 地域教育文化学科講師
  • 2009/04 - 2012/03  国立大学法人福岡教育大学教育学部 特別支援教育講座講師

Published Papers

Books etc

  • 教職ライブラリ 特別の支援を必要とする子どもの理解
    細渕富夫; 伊勢正明; 大江啓賢 (Joint editor第4章3肢体不自由の理解と指導・援助 第6章1病弱・身体虚弱の理解と指導・援助 第6章2医療的ケアの理解と指導・援助 第6章3重度重複障害(重症心身障害)の理解と援助・指導)建帛社(東京) 2023/07 9784767921341
  • 中野, 広輔; 樫木, 暢子; 滝川, 国芳 (Contributor第3章 病気の子どもの教育 2病弱教育制度 (Pp.119-126))建帛社 2021/07 9784767921273 vii, 181p

Conference Activities & Talks

  • 特別支援学校に勤務する教員のキャリアと 専門性の向上に関する考察Ⅲ ~専門性の高い教員の確保・育成に向けた,教育実習を含む大学等との連携による人材育成~
    深谷純一; 大江啓賢; 岩本悠希; 奥住秀之; 中西郁
    日本特殊教育学会第61回大会自主シンポジウム  2023/08
  • 特別支援教育専攻学生対象の障害理解のための教材開発 ―その12:超重症児, 重度・重複障害児の教育と評価に関する教材―
    村上由則; 菊池紀彦; 八島猛; 大江啓賢; 寺本淳志
    日本特殊教育学会第61回大会自主シンポジウム
  • 聴・触覚刺激呈示楽器による遠隔コミュニケーションシステム構築の試み-重い障害のある子ども達の支援に向けて-
    宮地弘一郎; 大江啓賢; 金箱淳一
    電子情報通信学会ヒューマンコミュニケーショングループ HCGシンポジウム2022  2022/12
  • 特別支援教育専攻学生対象の障害理解のための教材開発-その11:COVID-19下における病弱・肢体不自由教育における多様な授業形式と教材  [Not invited]
    村上由則; 八島猛; 大江啓賢; 菊池紀彦; 寺本淳志
    日本特殊教育学会第60回大会自主シンポジウム  2022/09
  • 特別支援教育専攻学生を対象とした障害理解のための教材開発-その10:COVID-19下における病弱・肢体不自由教育における教材作製と活用-
    村上由則; 八島猛; 大江啓賢; 菊池紀彦; 寺本淳志
    日本特殊教育学会第59回大会自主シンポジウム  2021/09
  • 肢体不自由児のアクティブラーニング
    大江啓賢
    日本特殊教育学会第57回大会自主シンポジウム2-4「特別支援教育のアクティブ・ラーニング(3)-「深い学び」向けた授業改善と学習評価の在り方-」(2019年9月)  2019/09
  • 特別支援教育専攻学生を対象とした障害理解のための教材開発-その8:重度運動障害のコミュニケーションの理解を中心にした教材-
    村上由則; 大江啓賢; 菊池紀彦; 八島猛; 寺本淳志
    日本特殊教育学会第56回大会自主シンポジウム  2018/09

MISC

Research Grants & Projects

  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    Date (from‐to) : 2015/04 -2018/03 
    Author : Ooe Hirokata; Ise Masaai
     
    This report is a product of research performed from April 2015 to March 2018 on the effective methods of communication instruction for a child with multiple severe handicaps. Three main results were obtained. Examination of observation videos should closely examine what small motions are undertaken with difficulty, and childcare workers must cooperate with all other childcare workers. Impressions must be visualized and the viewpoint of the beneficiary must be incorporated. The childcare worker must take feedback and the beneficiary’s viewpoint. These aspects were brought together through the principle that communication instruction performed by a childcare worker for a child with multiple severe handicaps, who can only make small motions.
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2014/04 -2017/03 
    Author : Murakami Yoshinori; OBATA Fumiya; YASHIMA Takeshi; YASHIMA Takeshi; KIKUCHI Toshihiko; TERAMOTO Atushi
     
    This research had two purpose : to develop new handcraft-teaching materials and to improve teaching methods for Special Needs Education Teacher Training Course students. First, we developed handcraft-teaching materials. These materials enable the students majoring in special needs education to have simulated experiences of the difficulties encountered by children with health or motor disabilities. We developed handcraft-teaching material samples relevant for children with kidney disease, dialysis treatment, epilepsy, involuntary movement. Second, we built a website data base as a "library of teaching materials" restricted to Miyagi University of Education. We then tried to improve teaching methods for the students, utilizing this database. The result of these attempts suggest the validity of the teaching methods. Students came to a deeper understanding of the difficulties of children with health or motor disabilities and they began to voluntarily develop teaching materials.
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2010/04 -2015/03 
    Author : KOBAYASHI IWAO; OOE Hirokata; NAKAGAWA Eiji; NUNOKAWA Hiroshi; TANAKA Nao; ODAKA Kunio
     
    This research was undertaken to assess information systems to confirm the replies of persons with severe motor and intellectual disabilities (SMID) based on several biosignals, and by which an educator and supporter can approach individuals in real time to support their cognitive development. To reduce burdens of persons with SMID, both contact and contact-free methods of measurement were applied in the implemented system. This system used for education demonstrated the realization of basic system functions. Moreover, educational uses of tablet PCs, which have become popular in special support education, were examined for such persons. Their effectiveness was confirmed.
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2011 -2013 
    Author : MURAKAMI Yoshinori; YASHIMA Takeshi; YASHIMA Takeshi; KIKUCHI Toshihiko
     
    This research had two purposes: to survey the current usage of teaching materials and to develop new teaching materials in the field of special needs education. First, we investigated the actual usage of teaching materials in special needs education (health and motor disabilities ) programs at universities in Japan. The result showed that although the necessity for use of teaching materials and tools is recognized, actual usage is only 38%. Second, we developed teaching materials. These teaching materials enable the students majoring in special needs education to virtually experience the difficulties of children with health or motor disabilities. We developed teaching material samples relevant to diabetes, hemophilia, and bronchial asthma.
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2008 -2010 
    Author : IKARI Emiko; AIZAWA Hiromitsu; ISHIZAKA Ikuyo; ICHIKI Kaoru; UJIMA Kazuhito; OOE Hirokata; OTA Tomio; OHIRA DAN; KENJO Masamutsu; NAKAMURA Takashi; NAKAYAMA Takeshi; NOTOMI Keiko; FUJIKANE Michinori; OYA Kumi; HIGUCHI Youko; GOTO Hiroshi; MURAKAMI Hiroyuki; MORI Yumiko; BREND Matthis
     
    This study aims to systematize teaching content of Jiritsu-katsudou which constitutes the core of Special Needs Education, based on case studies at Fukuoka University of Education. It was intended to warranty the specialties in Jiritsu-katsudou. The study has originality in an attempt to systematize in aspects of developmental model in Special Education and practical or environmental arrangement model which had been emphasized in Special Needs Education. Further study is needed to revise the table of systematic teaching content of Jiritsu-katsudou.
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2006 -2008 
    Author : OOE Hirokata
     
    本研究は、超重度障害児(者)および周辺児(者)を対象として、働きかけに対する定位反応の発生・発達的変化を評価し、外界からの刺激に対する超重度障害児(者)の認知発達における援助のあり方を検討することを目的とした。結果、外見上の反応が確認されない場合であっても、心拍指標などから反応を読み取り、対応することがその後の定位反応の発達や、表出に影響を与えている可能性が示唆された。また、刺激種類によってもその反応は異なり、呼びかけや生活経験も反映されることが考えられた。
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2006 -2008 
    Author : KOBAYASHI Iwao; NUNOKAWA Hiroshi; OOE Hirokata
     
    反応の乏しい重症心身障害児・者(以下、重症児・者と示す)と教育関係者等がインタラクティブなコミュニケーションを行うためのデバイスについて検討した。反応の分析手法として、重症児・者の教育分野で蓄積のある心拍の活用に着目した。4 つのサブシステムからなるシステムモデルを考案し、それをもとにデバイスの設計構築を行った。実際に重症児・者を対象として利用した結果、デバイスの基礎的な機能の実現が確認された。
  • 日本学術振興会:科学研究費助成事業
    Date (from‐to) : 2005 -2006 
    Author : 中川 栄二; 小林 厳; 奥住 秀之; 大江 啓賢
     
    【背景と目的】てんかん治療の目的は発作抑制と同時に精神運動発達の改善である。難治性てんかんを伴った重度精神運動発達遅滞児に対する治療前後における微細な発達の変化・改善を視覚認知行動レベルから総合的に評価したので報告する。 【対象と方法】本発達評価に同意の得られた乳幼児を対象とし、視覚認知機能を以下のアセスメントを用いて評価した。(1)Teller Acuity Cards (TAC)を用いたPL (Preferential Looking)法による視力評価 (2)視運動性眼振(OKN)による視力評価 (3)The STYCAR vision testsを用いた視力・認知評価 (4)Erhardt Developmental Vision Assessment (EDVA)を用いた視覚行動観察評価 (5)マジカルプラネット(光点滅刺激)を用いた追視反応による視覚評価 (6)視覚誘発電位、網膜電位による電気生理学的視覚評価 (7)頭部画像検査による形態学的・機能的評価。以上の結果から総合的に視覚機能を評価し発達評価を行った。 【結果】難治性てんかんを伴った重度精神運動発達遅滞児14名(年齢:3ヵ月〜2歳、男児7名、女児7名)を検討した。5名は大脳皮質形成異常のため外科的治療を施行し手術前後の発達変化を検討した。その他、急性脳炎後遺症、染色体異常、潜因性難治性てんかん等は抗痙攣剤調整時での評価を施行した。PL法、OKN、STYCARのいずれかで視力評価が可能であり、EDVAや光点滅による追視、注視、視覚定位反応の改善が治療前後で認められた。 【結論】抗痙攣剤の調整や外科的治療により痙攣コントロールが良好になった際の重度精神運動発達遅滞児の客観的な発達評価として行動レベルから見た視覚認知機能評価は、特に微細な精神発達変化の評価指標として有用である。

Social Contribution

  • 埼玉県立川島ひばりが丘特別支援学校研修会講師
    Date (from-to) : 2022/04/01-Today
    Role : Lecturer
    Category : Others
  • 埼玉県教育委員会「教育職員免許法認定講習」
    Date (from-to) : 2023/08/22-2023/08/23
    Role : Lecturer
    Category : Qualification seminar
    Sponser, Organizer, Publisher  : 埼玉県教育委員会
  • さいたま市教育委員会「教育職員免許法認定講習」
    Date (from-to) : 2023/08/08-2023/08/09
    Role : Lecturer
    Category : Qualification seminar
    Sponser, Organizer, Publisher  : さいたま市教育委員会
  • ひがしね保育園 要支援児発達支援専門家
    Date (from-to) : 2019/04/01-2023/03/31
    Role : Advisor
    Sponser, Organizer, Publisher  : ひがしね保育園
  • 埼玉県教育委員会「教育職員免許法認定講習」
    Date (from-to) : 2022/12/27-2022/12/28
    Role : Lecturer
    Sponser, Organizer, Publisher  : 埼玉県教育委員会
  • 埼玉県教育委員会「教育職員免許法認定講習」
    Date (from-to) : 2022/08/23-2022/08/24
    Role : Lecturer
    Sponser, Organizer, Publisher  : 埼玉県教育委員会
  • さいたま市教育委員会「教育職員免許法認定講習」
    Date (from-to) : 2022/08/18-2022/08/19
    Role : Lecturer
    Category : Qualification seminar
  • 埼玉県教育委員会「教育職員免許法認定講習」
    Date (from-to) : 2021/12/25-2021/12/26
    Role : Lecturer
    Category : Qualification seminar
    Sponser, Organizer, Publisher  : 埼玉県教育委員会
  • 埼玉県教育委員会「教育職員免許法認定講習」
    Date (from-to) : 2021/08/24-2021/08/25
    Role : Lecturer
    Sponser, Organizer, Publisher  : 埼玉県教育委員会
  • さいたま市教育委員会「教育職員免許法認定講習」
    Date (from-to) : 2021/08/19-2021/08/20
    Role : Lecturer
    Sponser, Organizer, Publisher  : さいたま市教育委員会
  • 埼玉県教育委員会「教育職員免許法認定講習」
    Date (from-to) : 2020/12/25-2020/12/26
    Role : Lecturer
    Sponser, Organizer, Publisher  : 埼玉県教育委員会
  • 埼玉県教育委員会「教育職員免許法認定講習」
    Date (from-to) : 2020/08/20-2020/08/21
    Role : Lecturer
    Sponser, Organizer, Publisher  : 埼玉県教育委員会
  • さいたま市教育委員会「教育職員免許法認定講習」
    Date (from-to) : 2020/08/06-2020/08/07
    Role : Lecturer
    Sponser, Organizer, Publisher  : さいたま市教育委員会
  • 埼玉県教育委員会「教育職員免許法認定講習」
    Date (from-to) : 2019/08/22-2019/08/23
    Role : Lecturer
    Sponser, Organizer, Publisher  : 埼玉県教育委員会
  • 山形県教育委員会「教育職員免許法認定講習」
    Date (from-to) : 2019/08/07-2019/08/08
    Role : Lecturer
    Sponser, Organizer, Publisher  : 山形県教育委員会