Researchers Database

Akiko Yoshida(Horie)

    Department of Economics Professor
    Course of Economics Professor
Last Updated :2024/04/23

Researcher Information

Alias Name

    HORIE-YOSHIDA Akiko

Degree

  • (BLANK)(Hitotsubashi University)

Research funding number

  • 40219217

J-Global ID

Research Interests

  • 経済政策   経済理論   Economic Theory   

Research Areas

  • Humanities & social sciences / Economic policy
  • Humanities & social sciences / Theoretical economics

Academic & Professional Experience

  • 2002/04 - Today  Toyo UniversityFaculty of Economics教授
  • 1994/04 - 2002/03  Toyo UniversityFaculty of Economics助教授
  • 2000 - 2001  Hitotsubashi University
  • 2000 - 2001  Hitotsubashi University, Lecturer
  • 1990/04 - 1994/03  Toyo UniversityFaculty of Economics専任講師
  • 1989 - 1990  Hitotsubashi University
  • 1989 - 1990  Hitotsubashi University, Research Assistant

Education

  •        - 1989  Hitotsubashi University  Graduate School of Economics  理論経済学及び統計学
  •        - 1989  Hitotsubashi University  Graduate School, Division of Economics
  •        - 1984  The University of Tokyo  Faculty of Economics  経済
  •        - 1984  The University of Tokyo  Faculty of Economics

Association Memberships

  • 法と経済学会   日本経済政策学会   日本経済学会   

Published Papers

Books etc

  • 独禁法審判決の法と経済学ー事例で読み解く日本の競争政策
    岡田羊祐; 川濵昇; 林秀弥編 (Contributor第12章:フランチャイズ契約における優越的地位の濫用ーセブンーイレブン事件ー(萩原浩太、渕川和彦との共著))東京大学出版会 2017/01 9784130402798 315 267-284
  • 独占禁止法の経済学 審判決の事例分析
    岡田羊祐; 林秀弥編 (Contributor第2章:認可運賃制下のカルテル―大阪バス協会事件―(萩原浩太、下津秀幸との共著))東京大学出版会 2009/06 9784130460996 326 51-70 
    認可運賃制下で事業活動を行っている事業者が、この規制を順守する目的でカルテルを行った事例(大阪バス協会事件)を題材に、法学・経済学双方から評価を行った。経済学的には、この場合のカルテルによって競争が実質的に制限されていたとみるべきである。
  • 広告とCSR
    川越憲治; 疋田聰編 (Contributor第1章第4節:CSR広告の経済的意義)生産性出版 2007/11 332 42-52 
    企業の社会的責任(CSR)を「利潤最大化」および「市場の失敗の解決」という観点からそれぞれとらえた上で、CSR活動における広告の役割の重要性を論じている。
  • 現代産業組織論
    植草益; 井手秀樹; 竹中康治; 堀江明子; 菅久修一 (Contributor第6章(寡占価格理論)、第7章(参入・退出と戦略的行動)、第8章(カルテル)、第9章(垂直的取引制限)、第10章(広告))NTT出版 2002/03 4757120826 264 92-171
  • 景品・広告による不当な顧客誘引
    東京大学出版会(『日本の競争政策』第7章) 1999
  • A Study on Unfair Premium Offers and Advertising
    1999

MISC

  • Consumer Benefit in Competition Law
    Akiko Horie-Yoshida  The Economic Review of Toyo University (Keizai Ronshu)  45-  (2)  225  -235  2020/03
  • 消費者庁時代の表示規制のあり方―予備的考察―
    堀江 明子  経済論集(東洋大学)  44-  (2)  239  -248  2019/03
  • HORIE-YOSHIDA Akiko  The Economic Review of Toyo University  40-  (1)  237  -248  2014/12
  • On the Grantbacks in the Licensing of Intellectual Property
    The Economic Review of Toyo University  24-  (2)  73  -97  1999
  • An Inquiry in to the Necessity of Pre-sale Services in Cosmetics
    Toyo Economic Studies  22-  111  -134  1997

Research Grants & Projects

  • ネットワーク産業における規制と競争
  • 日本の競争政策に関する理論的研究
  • Regulation and Competition in the Network Industries
  • Theoretical Research on the Competition Policy in Japan