Researchers Database

Rihoko Kawai

    Department of Information Networking for Innovation and Design Associate Professor
    Course of Information Networking for Innovation and Design Associate Professor
Last Updated :2024/04/23

Researcher Information

Alias Name

    Rihoko Kawai

Degree

  • Ph.D. (Media and Governance)(2008/03 Graduate School of Media and Governance, Keio University )

URL

Research funding number

  • 10468548

J-Global ID

Research Interests

  • Children's privacy   Personal Information Protection Law   Patent Law   Copyright Law   

Research Areas

  • Humanities & social sciences / New fields in law

Academic & Professional Experience

  • 2018/04 - Today  Toyo University情報連携学部准教授
  • 2011/04 - 2018/03  Saitama Institute of Technology専任講師
  • 2008/04 - 2018/03  National Institute of Informatics特任助教
  • 2009/12 - 2010/11  George Washington UniversityLaw SchoolVisiting Scholar

Education

  • 2004/04 - 2008/03  Keio University  政策・メディア研究科 博士課程 修了
  • 2002/04 - 2004/03  Keio University  政策・メディア研究科 修士課程 修了
  • 1998/04 - 2002/03  Keio University  Faculty of Environment and Information Studies

Published Papers

Books etc

MISC

Research Grants & Projects

  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2019/04 -2023/03 
    Author : 河井 理穂子
     
    日米欧の教育現場における教育データ保護に関する各種ガイドライン(例えば、情報教育セキュリティポリシーに関するガイドライン(文部科学省、令和4年3月一部改訂)、米国のFamily Educational Rights and Privacy Act (FERPA)に関する様々なガイドライン、Children's Data Protection in an Education Setting Guidelines(Consultative Committee Of The Convention For The Protection Of Individuals With Regard To Automatic Processing Of Personal Data Convention 108, 2020 Nov.)など)の比較検討を行った。教育データの取得、保持、利用についてその目的を明確にし、最小限の範囲に留める、保護者の同意が必要であるなどの事項は共通していた。米欧においては、教育データのコントローラーを明確にし、特に保護者が教育データについて確認、修正などを容易に要求できるようにすることが重視されている。また、米国においては、検索履歴、ログインデータ、検索ワードなどのデータを表す属性や関連する情報を記述したいわゆるメタ教育データのコントローラーが誰であるのか明確ではない、いわば責任者がいない状態が生まれる可能性があるという指摘もある。これは、子どもの教育データの利活用において、保護者の同意を得るタイミングに明確に伝えることが重要な要素であり、現行の法やガイドラインでは抜けている要素であることが明確となった。また、教育データ保護に関する法の執行については、特に米国のFERPAについて最近の動向を調査した。さらに、自身の子どもが学校等でICTを利用している際、どのような情報が取得され、その情報のコントローラが誰であるのか、どの程度把握できるのかなど、保護者向けのインタビュー調査項目についても検討を行った。
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2014/04 -2018/03 
    Author : Kawai Rihoko
     
    The purpose of this research is to clarify what extent the copyright legal system should allow the use of copyrighted works of others without permission of copyright holders for free of charge when using for educational purpose in the Japanese Copyright law. Since the Japanese Diet enacted the amendment of the copyright law which allows public transmission of the work in the use of on demand e-learning etc. in educational institution with the compensation to the copyright holders without permission, this research also clarified the issues concerning effect of the amendment to the existing educational digital licensing market. Moreover, besides stipulating the compensation article to the law, this study suggested the possibility of general copyright limitation clause for educational purpose to the Japanese copyright law.
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2012/04 -2014/03 
    Author : ISHIKAWA Fuyuki; KAWAI Rihoko
     
    Laws consist of vague expressions to cover various situations. It is therefore necessary to reflect concrete interpretations given later, e.g., by court cases, for organization operation or system construction/operation considering rights or obligations defined by laws. This research has proposed a method for modeling and analysis of laws and their interpretations by resembling principles in requirements engineering that supports refinement, analysis and change tracking of goals in an organization or system. The proposed method facilitates non law experts to analyze and make decisions about concrete requirements and identify impacts and countermeasures for changes such as new court cases by considering existing law interpretations.
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2010 -2011 
    Author : KAWAI Rihoko
     
    Analyzing patent cases with Amicus Curiae at the US Court of Appeals for the Federal Circuit (CAFC) quantitatively and qualitatively, what kind of Amicus Curiae are adopted by judges and how Amicus Curiae make influences on decisions are clarified. Also

Other link

researchmap