Researchers Database

Shiba Eri

    Department of Data Science for Food Systems Associate Professor
Last Updated :2025/05/30

Researcher Information

Research funding number

  • 70611119

J-Global ID

Research Areas

  • Humanities & social sciences / Education - general

Academic & Professional Experience

  • 2025/04 - Today  Toyo University食環境科学部 フードデータサイエンス学科准教授
  • 2019/04 - 2025/03  Kochi UniversityResearch and Education Faculty Humanities and Social Science Cluster Education Unit准教授
  • 2011/04 - 2019/03  Kochi UniversityResearch and Education Faculty, Humanities and Social Science Cluster Education Unit講師

Education

  • 2007/04 - 2010/03  Hiroshima University  Graduate School of Education  学習開発専攻
  • 2005/04 - 2007/03  Hiroshima University  医歯薬学総合研究科  薬学専攻
  •        - 2005/03  Hiroshima University  Faculty of Medicine  Institute of Pharmaceutical Sciences

Association Memberships

  • 日本フードシステム学会   JAPANESE SOCIETY OF SHOKUIKU   THE JAPANESE ASSOCIATION OF EDUCATIONAL PSYCHOLOGY   JAPAN CURRICULUM RESEARCH AND DEVELOPMENT ASSOCIATION   日本感情心理学会   日本教育工学会   日本教材学会   

Published Papers

Books etc

MISC

Awards & Honors

  • 2015/08 乳の学術連合「牛乳食育研究会」 「食と教育」学術研究 最優秀賞
     行動変容理論ステージモデルに基づいた乳・乳製品の摂取を促す食 教育プログラムの開発―青年期を対象として― 
    受賞者: 柴 英里

Research Grants & Projects

  • 日本学術振興会:科学研究費助成事業
    Date (from‐to) : 2022/04 -2026/03 
    Author : 柴 英里
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    Date (from‐to) : 2020/04 -2025/03 
    Author : 福留 奈美; 柴 英里; 下郡 啓夫
     
    本研究は、だし教育に用いる様々な教育コンテンツのニーズ調査および開発を行うことを目的とし、活用につながる情報公開の在り方までを検討する基礎研究に位置づけられる。初年度は、主に文献調査によって「だし・うま味」の取り扱いに関する情報収集を行った。2年目にあたる2021年度は、主に次の3つを実施した。 まず、家庭科と連動した「だしの授業」を小学校の出前授業で行うにあたり、初年度に用いた教材に追加して、煮干しだしの取り方やみそ汁の実の野菜の切り方等の手元動画を製作した。動画教材は、今後も追加製作することを前提に基本的なものを中心とした。 二つ目に、小学校教諭に対するインタビュー調査を行い、製作した動画教材や授業の進め方についての意見収集とだし教育コンテンツに求める要件等について聞いた。例えば、動画教材に対するニーズは高い一方で、学校のICT環境やセキュリティ管理上、公開情報を授業内で手軽に利活用できるようどのように配布するのか、授業環境への考慮も必要であること等がみえてきた。また、調理実習を行う負担感の原因や、だしを授業で取り扱う際の効果的な方法等について多くの示唆を得た。 三つ目に、和食文化の特徴としてだしとうま味がベースにあること、子どもにだしのおいしさを教える教育を行うことの意義等をより多くの方に理解していただくために、だし食材とうま味成分、うま味の特徴と効果、鰹節等のだし食材や日本各地のだし文化に関する情報を学会誌・専門雑誌・書籍等に掲載した。和食献立におけるだしの重要性、うま味を生かした調理を行うことの効果等、授業構築の背景知識となる情報を今後も発信・共有していくことが必要と考えている。
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2019/04 -2022/03 
    Author : Shiba Eri
     
    This study revealed an association between subjective stress level and cognitive functions, such as focused attention, balance of feelings, and metacognition of emotion in students. A food and health education program could not be implemented because of COVID-19 pandemic, but stress management interventions were implemented. Subjective stress level of elementary school students was significantly reduced after the interventions. However, stress reduction did not lead to promoting their well-being. These suggests that some concrete measures are needed to improve well-being, as well as to cope with stress for students.
  • 日本学術振興会:科学研究費助成事業 基盤研究(C)
    Date (from‐to) : 2017/04 -2021/03 
    Author : 大井 美紀; 下寺 信次; 柴 英里; 矢野 宏光; 是永 かな子
     
    就労移行/準備期にある精神障害者の体力低下や主観的健康観(自己効力感等)の低下により就労や地域生活の継続を断念せざるを得ない状況が急増し改善法の確立が国内外において、緊急課題となっている(申請者らの先行研究結果や、2018年度の文献研究及び就労支援事業所でのインタビュー調査結果からも予防対策の緊急性が示唆された)。 2018年度には、申請者らが開発した既存プログラム「自己効力感促進プログラム」(本プログラムによる、自己効力感等の主観的健康観向上等一定の効果は検証されたが、継続性や、体力向上への課題が残されていた。)に改良を加えるために、1.関連する国内外の文献検討及び、2.研究協力施設での参加観察や関係者らへのインタビュー調査を行った。その後、3.前述した1,2をもとに、改良を加えたプログラムのパイロットスタディ第1段階を(無作為化比較試験は用いずまずは、研究協力への希望があった小集団において)実施した。 その結果、1.作業環境(作業姿勢や作業構造、休息の取り方等)から生じる血流障害の改善の必要性、2.血流障害と関連する柔軟性や効果的な休息方法を取り入れた体操の試案、3.筋力や持久力を高める運動処方の検討、4.食習慣との関連性の検討が必要であることが明らかにされた。 2019年度には、上記の結果を踏まえたプログラムの作成を行い、再度、パイロットスタディの第2段階を実施する。現在、研究協力施設スタッフのニーズなども踏まえ、プログラムの精度を高めるための準備を行なっている(補助具の検討、測定機器の選択、オリジナル体操の考案、食生活改善のためのリーフレット検討他)
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    Date (from‐to) : 2016/04 -2019/03 
    Author : TSUNEYUKI YASUKO; Degenaar Joost
     
    The purpose of this research was to analyze the processes and content of teaching methods of healthy exercise, and apply them to activities of exercise and sport at a university. The pilot study was conducted using previous studies, survey material and web information. Some documents about the processes and content concerning the teaching methods of healthy exercise were analyzed, and fieldwork was conducted. A questionnaire survey for local sport instructors was conducted, and the effect of exercise and sport activities of the university was investigated. As a result, the findings of social education can be applied to school/university education in exercise and sport. They contribute to the dynamization of exercise and sport activities for universities in cooperation with the local community. The obtained results of the research were presented to a national-scale congress, and published in a specialized academic journal.
  • 児童・生徒の健康状態および学力の向上に資する食生活のあり方に関する研究―乳を含む食と健康・学習意欲に関する大規模調査から―
    一般社団法人Jミルク:「食と教育」学術研究
    Date (from‐to) : 2017/04 -2018/03 
    Author : 柴 英里
  • 大学生を対象とした乳摂取促進に資する食育プログラムの開発と評価に関する実証的研究―行動変容理論および疲労・ストレス測定システムを導入して―
    一般社団法人Jミルク:「食と教育」学術研究
    Date (from‐to) : 2015/04 -2016/03 
    Author : 柴 英里
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    Date (from‐to) : 2013/04 -2015/03 
    Author : KIKUCHI Rumiko; SHIBA Eri; LIU Zhiping; LI Sumin
     
    Increasing eating frequency at fast food restaurants leads to excess dietary-fat intake among Chinese children. We analyzed four “Healthy Habits” books to find out what kind of Food and Nutrition Education contents are included in the books. We analyzed “Moral and Living” and “Moral and Society” from the perspective of Food and Nutrition Education. The textbook of “Moral and Living” for first grader shows the importance of well-balanced food intake and sanitary. The textbook of “Moral and Society” for fourth grader shows recommendations for smart shopping and Sashimi is introduced as Japanese food culture in for sixth grader. Both “Moral and Living” and “Moral and Society” textbooks contain quite a few descriptions related to Food and Nutrition Education. At last, we observed a second grade class at a elementary school in Tianjin. It is significant to start food and nutrition education from the earlier grade in elementary school in China.
  • 行動変容理論ステージモデルに基づいた乳・乳製品の摂取を促す食教育プログラムの開発―青年期を対象として―
    一般社団法人Jミルク:「食と教育」学術研究
    Date (from‐to) : 2014/04 -2015/03 
    Author : 柴 英里
  • アメリカにおける乳・乳製品摂取を促進する食育プログラムの理論と方法および使用教材の研究
    一般社団法人Jミルク:「食と教育」学術研究
    Date (from‐to) : 2013/04 -2014/03 
    Author : 柴 英里

Other link

researchmap