Researchers Database

Kasai Kosuke

    Department of Education Associate Professor
    Course of Education Associate Professor
Last Updated :2025/04/19

Researcher Information

Degree

  • Ph.D.(The University of Tokyo)

Research funding number

  • 00769010

J-Global ID

Research Areas

  • Humanities & social sciences / Education - general / Parental participation system in school management, England, Germany
  • Humanities & social sciences / Education - general / Professional development of shcool leaders
  • Humanities & social sciences / Public law / Education Law
  • Humanities & social sciences / Education - general / Educational Administration
  • Humanities & social sciences / Education - general / School Leadership

Academic & Professional Experience

  • 2024/04 - Today  Toyo UniversityFaculty of Letters, Department of Education/ Graduate School of Letters, Course of EducationAssociate Professor
  • 2021/04 - Today  Hyogo University of Teacher EducationDevelopment of Educational Policy Leaders, Graduate School of Education,(Visiting Associate Professor)
  • 2020/04 - Today  Chuo UniversityFaculty of Letters非常勤講師(「教育法」)
  • 2016/04 - 2025/03  Niigata UniversityFaculty of Education非常勤講師(「教育の制度と経営」)
  • 2018/04 - 2024/03  Aichi Prefectural UniversitySchool of Education and Welfare准教授
  • 2016/04 - 2018/03  Aichi Prefectural UniversitySchool of Education and Welfare講師
  • 2015/07 - 2016/03  Hyogo University of Teacher Education先導研究推進機構助教

Education

  • 2020/02 -   Ph.D. (The University of Tokyo)  教育学研究科博士課程 修了
  • 2011/04 - 2016/03  The University of Tokyo  Graduate School of Education, Division of School Improvement and Policy Studies  Doctor's Program
  • 2009/04 - 2011/03  The University of Tokyo  Graduate School of Education, Division of School Improvement and Policy Studies  Master's Program
  • 1999/04 - 2003/03  Waseda University  School of Education

Association Memberships

  • The Japanese Society for the Study on Teacher Education   The Japanese Association for the Study of Educational Administration   Japan Academic Society for Educational Policy   The Japan Educational Administration Society (JEAS)   Japan Education Law Association   

Published Papers

Books etc

Conference Activities & Talks

  • Parental Participation System in School Administration in Japan: Comparison with England and Germany  [Not invited]
    KASAI Kosuke
    WERA (World Education Research Association) Focal Meeting Paper Presentation (The Education University of Hong Kong)  2017/12  Oral presentation
  • A Comparative Study on Parental Participation System in School-running in Japan and England  [Not invited]
    KASAI Kosuke
    Joint International Seminar (Education in the Era of Globalization)(Session B)(Stockholm University), hosted by Department of Education, Stockholm University & Graduate School of Education, The University of Tokyo  2015/03  Oral presentation
  • School Governing Bodies in England and School-running Consultative Bodies in Japan  [Not invited]
    KASAI Kosuke
    British Educational Research Association, Annual Conference (University of Sussex)  2013/09  Oral presentation
  • Does New System in Japan - School-running Consultative Bodies - Realize Democracy in Education and the Right to Education?  [Not invited]
    KASAI Kosuke
    The 2nd Global Meeting of the International Group on the Right to Education, hosted by National Academy for Educational Research (in Taipei)  2013/05  Oral presentation

MISC

  • 自律的学校経営を実現する――あの鐘を鳴らすのはあなた
    葛西耕介  学校事務  64  -67  2025/03  [Invited]
  • School Clerical Staff as a Manager: Its Professional Development
    Kosuke KASAI  Gakko Jimu  62  -65  2024/04  [Invited]
  • (連載)頻出法規・客観問題の演習
    葛西耕介  教職研修  51-  (2)  2022/10  [Invited]
  • (書評)「学校づくり」論研究の到達点『学校づくりの概念・思想・戦略―教育における直接責任性原理の探究』石井拓児
    葛西耕介  教育  (921)  104  -105  2022/10  [Invited]
  • 小学校教育実践の基礎と展開―実践指導力を高めるハンドブック
    愛知県立大学教育福祉学部教育発達学科  第2章 教師と父母の参加する学校経営――教師の専門性が生かされ、父母の参加が歓迎される学校づくりへ  2017

Awards & Honors

  • 2022/04 The University of Tokyo The 3rd UTokyo Jiritsu Award for Early Career Academics
     School Administration and Parental Participation: Competing Arguments on the Public Sphere and the Development of Theories

Research Grants & Projects

  • 日本学術振興会:科学研究費助成事業
    Date (from‐to) : 2023/04 -2027/03 
    Author : 葛西 耕介
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2021/04 -2025/03 
    Author : 山本 理絵; 野田 博也; 大貫 守; 田川 佳代子; 内田 純一; 瀬野 由衣; Carlson Andrea; 村田 一昭; 柴田 有記; 橋本 明; 堀尾 良弘; 森川 夏乃; 宇都宮 みのり; 稲嶋 修一郎; 三山 岳; 金 仙玉; 慎 少帥; 金 碩浩; 葛西 耕介; 田村 佳子
     
    本研究は、一生涯の発達支援にとって必要な、教育と社会福祉の連携の視点とシステムを明らかにし、理論化することを目的とし、本年度は以下の研究を実施した。 課題A:障害児、医療的ケア児や外国にルーツのある子どもなど多様なニーズをもつ子どもの支援に関する教育と社会福祉の連携の課題と必要な視点や実践モデルを明らかにするために、特別なニーズをもつ子どもたちの教育・支援に関わっている実践者と共同の実践検討会を実施し、医療的ケア児を受け入れている保育所の保育士及び保健師にインタビュー調査を実施した。また、スペイン及び韓国におけるインクルーシブ教育・保育に関する現地調査を行った。さらに、発達支援に携わる専門家を対象とした研修プログラムに関して、医療的ケア児の支援における教育と福祉の連携を促進する研修内容を検討した。 課題B:生活困窮家庭の支援に関する教育と社会福祉の連携の課題と必要な視点や実践モデルを明らかにするために、福祉サービス利用経験者等の家計管理等の実態と支援のあり方に関する調査を実施・集計した。また、スクールソーシャルワーカー、社会福祉士等の参加による「多職種連携研究会」を開催するとともに、スクールソーシャルワーク実践のスーパービジョンを実施し、貧困や虐待の事例などについて検討した。 課題C:外国人高齢者の介護・ターミナルケアに関する教育と社会福祉の連携の課題と必要な視点や実践モデルを明らかにするために、外国人高齢者の当事者へのアンケート調査結果を集計し、当事者及び地域包括支援センターにおける支援者へのインタビュー調査も実施した。また、異文化「終活」に関するシンポジウムを開催し、国による弔いの方法の違いやその背景について、資料収集し、考察した。 課題D: 国外研究としてスペイン、ドイツ及び韓国における教育と社会福祉の連携・協働に関する現地視察や資料収集を行った。
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    Date (from‐to) : 2021/04 -2025/03 
    Author : 山本 理絵; 野田 博也; 葛西 耕介; 大貫 守; 田川 佳代子; 内田 純一; 瀬野 由衣; Carlson Andrea; 村田 一昭; 柴田 有記; 橋本 明; 堀尾 良弘; 田村 佳子; 森川 夏乃; 宇都宮 みのり; 三山 岳; 稲嶋 修一郎; 慎 少帥; 金 仙玉
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    Date (from‐to) : 2019/04 -2023/03 
    Author : 葛西 耕介
     
    本研究は、文献調査とともに、国内および国外のフィールドワークをその重要な要素としている。2021年度も前年度に引き続き、新型コロナウィルス感染症の蔓延のため、国外への渡航は困難であり、国内の学校運営協議会の参与観察も緊急事態宣言等の時期を避けた時期に少数の学校に対してしか行うことができなかった。そこで、フィールドワーク先を学校に限定せず比較的調査のしやすい教育委員会事務局に広げるとともに、フィールドワークよりも文献研究・理論研究に重点を置いて研究を遂行してきた。これらの結果、次の諸点が明らかになった。 第1に、少数ながら行った学校運営協議会の参与観察、聴き取り調査の結果からの暫定的・仮説的な知見としては、この制度が機能し活性化するためには、校長の本制度への理解はもちろんのこと会長の本制度への理解、また校長と会長との関係性、そして両者それぞれの適切なリーダーシップ、が必要不可欠であることである。これは、基本的に、国際的な類似の調査による知見とも合致するものである。 第2に、学校運営協議会制度が学校運営の中で十分に機能していくためには、校長の専門性の要素を構成するものとして、しかも校長の専門性の基底的な一部として、この制度の理解と運営を位置づけることが不可欠だということである。したがって、学校運営協議会の研究は、校長の専門職基準の研究と接続して行われる必要がある。 第3に、教育委員会には、学校運営協議会の制度設計という役割のみならず、この制度を実際に担う校長の職能開発を支援しリードする役割も求められるということである。 これらの研究成果は、雑誌論文、図書の執筆によって部分的に公表している。また、まとめて公表するための執筆を進めている。
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    Date (from‐to) : 2018/04 -2021/03 
    Author : URANO Toyokazu
     
    The purpose of this research is to explore the internal quality assurance of education in faculties of education from the perspectives of "standardization" and "autonomy" of the specialized education curriculum. This research attempted to identify the actual situations regarding the perceptions of the Teacher Training Core Curriculum and the responses to the MEXT-led re-accreditation for teacher training programs, through the questionnaire surveys on their opinions of faculties of education at private universities, interviews and roundtable discussions with educational experts. Through each of the studies above, we investigated the correlation between the size of the faculty of education, the background of the faculty members (professional works assigned in university, in-service teaching experiences, etc.), the ways the Core Curriculum and the re-accreditation course have been dealt with. To conclude, we found out conflicting ideas of teacher training programs.
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    Date (from‐to) : 2016/04 -2019/03 
    Author : HIWATASHI Madoka
     
    This study is based on the training of education administration professionals in Japan and the establishment of a training system, so that the education administration profession in Japan will be based on global standards, major countries (US, UK, Germany, Finland, and China), the system and system for training, the actual conditions of the curriculum and the practice of the teaching method have been clarified, and it has been made the task to obtain knowledge contributing to improvement and reform in Japan. (1) Development of diverse teaching and learning forms and their combinations, (2) formation of cohort awareness by joint education and learning, and (3) financial foundation and support are necessary as suggestions for future education administration professional training programs in Japan It is thought that.
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    Date (from‐to) : 2016/04 -2019/03 
    Author : KASAI Kosuke
     
    Through dividing into 3 periods, from 1945 until the middle of 1950s, from the middle of 1950s until the middle of 1980s, and from the middle of 1980s until the present, the study clarifies the development of theories in Japan on parental participation in school administration, which have been dealt in the academic fields such as Education Law, Education Administration, Constitutional Law. This research especially explores the principle of parental participation from the perspective of parental responsibility (parental authority). By employing 5 different concepts on the Public Sphere, going back to educational and political thoughts related to the theories, this study classifies and gives a significance to typical theories and advocates or researchers. This study also discusses the distinction among Japan, England, Germany of the parental responsibility on education of their child, which is based on parental participation system in school administration in each country.

Social Contribution

  • 北海道木古内町・総合教育会議を通した首長部局との連携の在り方に関する検討委員会(委員長)
    Date (from-to) : 2024/10-Today
    Role : Advisor
  • 都内私立学校いじめ重大事態調査に係る第三者委員会(委員)
    Date (from-to) : 2024/04-Today
    Role : Investigator
    Category : Investigation
  • 教育行政トップリーダーセミナー(教育長、教育行政職員)(兵庫教育大学主催)
    Date (from-to) : 2020-Today
    Role : Lecturer
  • 学校事務職員団体の研修等での講演、話題提供、助言(多数)
    Date (from-to) : 2016/04-Today
    Role : Commentator
    Category : Lecture
  • ワークショップ型マネジメント・リーダーシップ研修(学校管理職、学校事務職員)【教育行政機関主催】教職員支援機構(NITS)、福井県、京都府、三重県、秋田県、長野県、北海道、岐阜県、浜松市、堺市、さいたま市、加西市、明石市、延岡市、宝塚市、高砂市、柏市、福知山市・綾部市・舞鶴市、等。【任意団体主催】長崎県、名古屋市等。
    Date (from-to) : 2016-Today
    Role : Lecturer
    Category : Seminar
  • 事務職員研修
    Date (from-to) : 2024/04-2025/03
    Role : Lecturer
    Category : Seminar
    Sponser, Organizer, Publisher  : 教職員支援機構(NITS)
  • 大阪府堺市教育委員会「教育に関する事務の管理及び執行の状況の点検・評価報告書」に係る講評
    Date (from-to) : 2022/04-2025/03
    Role : Advisor
  • 愛知県立大学リカレント教育事業『医療・教育福祉現場を変革するエキスパート人材育成研修』
    Date (from-to) : 2023/10-2024/02
    Role : Lecturer
    Sponser, Organizer, Publisher  : 愛知県立大学
  • Seminar for leaders of the local board of education
    Date (from-to) : 2023-2024
    Role : Lecturer
    Category : Seminar
    Sponser, Organizer, Publisher  : National Institute for School Teachers and Staff Development:NITS
  • 2023年度 教育管理職オンライン研修会(「頻出問題から教育法規を学ぶ技術・使う技術」)
    Date (from-to) : 2023/06-2023/12
    Role : Lecturer
    Category : Internet
    Sponser, Organizer, Publisher  : 教育開発研究所
  • 学校運営協議会(会長)(愛知県公立中学校)
    Date (from-to) : 2020/04-2022/03
    Role : Organizing member
  • 出前授業(愛知県立半田東高校 教育コース)
    Date (from-to) : 2019-2021
    Role : Lecturer
    Category : Visiting lecture
  • 教員免許状更新講習( 「父母・保護者や地域 と共同した学校づくり」「次世代型学校リーダーシップ」等)
    Date (from-to) : 2017-2021
    Role : Lecturer
  • 学校管理職研修テキストの開発(文部科学省委託事業「総合的な教師力向上のための調査研究事業」(2015年)、同「教員の養成・採用・研修の一体的改革推進事業」(2019年)等)
    Date (from-to) : 2015-2019
    Role : Investigator

Media Coverage

  • 識者コメント
    Date : 2023/10/11
    Program, newspaper magazine: 中日新聞
    Paper
  • 識者コメント
    Date : 2020/05/14
    Program, newspaper magazine: 朝日新聞
    Paper

Others

  • 2014 中学校教諭 専修免許状・社会
  • 2014 高等学校教諭 専修免許状・公民