Researchers Database

Kasuga Noorihiro

    Department of Economics Professor
Last Updated :2024/11/27

Researcher Information

Degree

  • Ph.D.(2005/09 Yokohama National University)

J-Global ID

Research Interests

  • Industrial Organization, Regulation and Firm Behavior, Competition Policy, Household Analysis   Industrial Organization Regulation and Industry Household Behavior   

Research Areas

  • Humanities & social sciences / Money and finance
  • Humanities & social sciences / Economic policy

Academic & Professional Experience

  • 2024/04 - Today  Toyo UniversityFaculty of EconomicsProfessor
  • 2013/04 - 2024/03  Konan UniversityFaculty of EconomicsProfessor
  • 2009/04 - 2013/03  Kindai UniversityFaculty of Business AdministrationAssociate Professor
  • 2006/04 - 2009/03  Kobe UniversityGraduate School of EconomicsAssociate Professor
  • 2003/07 - 2006/03  Nagasaki UniversityFaculty of EconomicsAssociate Professor
  • 2001/01 - 2003/06  Ministry of Internal Affairs and Communications
  • 1993/04 - 2000/12  Ministry of Posts and Telecommunications

Education

  •        - 2005/09  Yokohama National University  Graduate School of International Social Sciences
  •        - 1996/05  Yale University  Department of Economics  International and Development Economcis
  •        - 1993/03  The University of Tokyo  Department of Economics

Association Memberships

  • 日本経済政策学会   生活経済学会   公共選択学会   公益事業学会   日本経済学会   

Published Papers

Books etc

  • 民放連研究所客員研究員会 (Joint work第10章「映像メディア市場の競争環境と公共放送」)勁草書房 2022/11 9784326603565 viii, 324p
  • Mitomo; Kimura ed (Joint workch. 11 "Television Viewing via the Internet: Time-shift and TVer")Springer 2022/11 9789811946981 xiv, 289 p.
  • The Transformation of Public Utility: Beyond Sustainability
    公益事業学会 (ContributorChapter 9, "Telecommunications and Broadcasting Industry")関西学院大学出版会 2020/12 9784862833082 xiv, 268p
  • Management and Economics of Media and Communication
    Torii, Akio; Norihiro Kasuga (ContributorEast Asia, ch 23, pp. 417-426)Edward Elgar 2020/10 417-426
  • 「メディア情報と利用者行動:テレビ広告の事例」日本民間放送連盟・研究所編『ネット配信の進展と放送メディア』
    春日教測; 阿萬弘行; 森保洋 (Contributor第5章, 115-136)学文社 2018/07
  • 『OTT産業をめぐる政策分析 -ネット中立性、個人情報、メディア-』
    実積寿也; 春日教測; 宍倉学; 中村彰宏; 高口鉄平 (Joint work)勁草書房 2018/01
  • 「メディア再編の動向と課題」日本民間放送連盟・研究所編『ソーシャル化と放送メディア』
    春日 教測 (Contributor第8章、181-207)学文社 2016/06
  • ”An Estimation of marginal WTP for Variety in the Broadcasting Platform,” in Mitomo, H., H. Fuke and E. Bohlin ed. The Smart Revolution towards the Sustainable Digital Society: Beyond the Era of Convergence
    Shishikura, Manabu; Norihiro Kasuga (Contributorch 12, 251-265)Edward Elgar 2015/09
  • 「メディア情報と利用者行動」日本民間放送連盟・研究所編『スマート化する放送 -ICTの革新と放送の変容-』
    春日 教測; 阿萬弘行; 森保洋 (Contributor第6章, 130-151)三省堂 2014/09
  • 『ネットワーク・メディアの経済学』
    春日教測; 宍倉学; 鳥居昭夫 (Joint work)慶応義塾大学出版会 2014/07
  • 「総務省「競争評価」の分析」岡田羊祐・林秀弥編著『クラウド産業論』
    林 秀弥; 春日 教測 (Contributor第4章, 121-145)勁草書房 2014/02
  • 「外部性の公的解決法」山本哲三・野村宗訓編著『規制政策30講-厚生経済学的アプローチ』
    春日 教測 (Contributor第12章, 134-143.)NTT出版 2013/04
  • 「放送産業における市場と規制」日本民間放送連盟・研究所編『ネット・モバイル時代の放送-その可能性と将来像-』
    春日 教測 (Contributor第4章, 85-108)学文社 2012/10
  • 「放送市場の実証分析」林敏彦・根岸哲・依田高典編『情報通信の政策分析 -ブロードバンド・メディア・コンテンツ-』
    宍倉学; 春日教測 (Contributor第4章, 71-94)NTT出版 2009/09
  • 「情報通信分野におけるRIA」山本哲三編著『規制影響分析(RIA)入門 -制度・理論・ケーススタディ』
    春日 教測 (Contributor第10章, 211-232)NTT出版 2009/07
  • “The Characteristics of Public and Private Life Insurance Demand in Japan” in M. Susai and H. Okada (Eds.) Empirical Study on Asian Financial Markets
    Ko Obara; Mahito Okura; Norihiro Kasuga (ContributorChapter 5, 107-115)Kyushu University Press 2008/04
  • “Long-term Business Relationships between Consignor and Trucking Carrier in Japan” Crew, M. and P. Kleindorfer ed., Current Directions in Postal Reform
    Kasuga, Norihiro; Akio Torii (ContributorChapter 21, 413-438)Kluwer Academic Publishers 2000/03
  • 「高齢者の貯蓄行動 日本の高齢者は貯蓄を取り崩しているか?-マイクロ・データによる分析を踏まえて-」高山・ホリオカ・大田編著『高齢化社会の貯蓄と遺産・相続』
    ホリオカ; チャールズ ユウジ; 春日 教測; 山崎 勝代; 渡部 和孝 (Contributor第2章, 55-111)日本評論社 1996/04
  • 「日本人の貯蓄目的 日本人はなぜ貯蓄をするのか?-マイクロ・データによる分析を踏まえて-」 高山・ホリオカ・大田編著『高齢化社会の貯蓄と遺産・相続』
    ホリオカ チャールズ ユウジ; 横田 直人; 宮地 俊行; 春日 教測 (Contributor第1章, 9-53)日本評論社 1996/04

Conference Activities & Talks

  • ファイナンシャル・アドバイスに対する個人投資家の選好分析  [Not invited]
    阿萬弘行; 宍倉学; 春日教測
    日本経済政策学会  2023/05  Oral presentation
  • Differentiation Strategy for Firms: Online Ad versus Mass Media Ad  [Not invited]
    Fujisawa, Chieko; Norihiro Kasuga
    XXVI Jornadas de Economía Industria;at Gran Canaria;Spain  2022/09  Oral presentation
  • 個人のサステイナブル投資への選好 -モラルとリテラシーの効果-  [Not invited]
    阿萬弘行; 春日教測; 本西泰三; 山根智沙子
    関西大学RISSワークショップ  2021/09
  • ネット動画配信の参入による視聴環境変化が公共放送に与える影響  [Not invited]
    宍倉学、春日教測
    情報通信学会春季大会  2021/06  Oral presentation
  • How Do Durable Goods Firm Combine Online and Mass Media Advertisement to Promote Sales?  [Not invited]
    Fujisawa, Chieko, Norihiro Kasuga
    International Telecommunications Society 2021, 23rd Biennial Conference, at Chalmers University of Technology, in Göthenburg, Sweden  2021/06  Oral presentation
  • 個人のサステイナブル投資への選好;モラルとリテラシーの効果  [Not invited]
    阿萬弘行、春日教測、本西泰三、山根智沙子
    第29回 日本ファイナンス学会  2021/06  Oral presentation
  • テレビ番組のネット配信について Tverの利用実態と放送の公共性  [Invited]
    春日教測
    通信が人をつむぐレジリエントで持続可能な社会デザインの実現に向けて  2020/12  Nominated symposium
  • Why Do Cloud Providers Prefer Renting to Selling? — Supply Side Perspective —  [Not invited]
    Fujisawa, Chieko; Norihiro Kasuga
    International Telecommunications Society, the 15th Asia-Pacific Regional Conference  2019/10  Oral presentation
  • Estimation on Shadow Cost of Media Usage -Disutility for Advertising and Possibility of Excess Advertising-  [Not invited]
    Shishikura, Manabu; Norihiro Kasuga; Akihiro Nakamura
    International Telecommunications Society, the 15th Asia-Pacific Regional Conference  2019/10  Oral presentation
  • Why Do Cloud Providers Prefer Renting to Selling? — Supply Side Perspective —  [Not invited]
    Fujisawa, Chieko; Norihiro Kasuga
    46th Annual Conference of European Association for Research in Industrial Economics  2019/08  Oral presentation
  • メディア利用におけるシャドウコストの推計 -広告への不効用と過剰広告の可能性-  [Not invited]
    宍倉学; 春日教測; 中村彰宏
    情報通信学会春季大会  2019/06  Oral presentation
  • Why Do Cloud Providers Prefer Renting to Selling? — Supply Side Perspective —  [Not invited]
    Fujisawa, Chieko; Norihiro Kasuga
    International Telecommunications Society, The 30th European Regional Conference  2019/06  Oral presentation
  • On Commercial Preference by TV Audience -Payment for Avoidance, Type of Commercial and Contents Volume-
    Shishikura, Manabu; Norihiro Kasuga; Akihiro Nakamura
    Annual Conference of the European Media Management Association  2019/06  Oral presentation
  • 「広告は過剰なのか、過小なのか?-広告への抵抗感が広告量に与える影響に関する分析-」  [Not invited]
    宍倉 学; 春日 教測; 中村 彰宏
    日本応用経済学会 秋季大会  2018/10  Oral presentation
  • On Commercial Preference by TV Audience -Payment for Avoidance, Type of Commercial and Contents Volume-  [Not invited]
    Shishikura; Manabu; Norihiro Kasuga; Akihiro Nakamura
    International Telecommunications Society 2018 , 22nd Biennial Conference, at Seoul, Korea  2018/06  Oral presentation
  • “Cloud Computing Diffusion and its Impact on Macroeconomics in Japan–its Monopolistic/Oligopolistic Market Characteristics and Social Welfare”  [Not invited]
    Ozu, Atsushi; Norihiro Kasuga; Hiroshi Morikawa
    International Telecommunications Society, 14th Asia-Pacific Conference, at Kyoto, Japan  2017/06  Oral presentation
  • 「TV視聴者は有料でも広告をスキップするだろうか? -メディア産業における消費者需要特性の分析-」  [Not invited]
    宍倉 学; 春日 教測; 中村 彰宏
    日本応用経済学会 秋季大会  2016/11  Oral presentation
  • Advancement of Cloud Computing Use and its Impact on Macroeconomics in Japan”  [Not invited]
    Ozu, Atsushi; Norihiro Kasuga; Hiroshi Morikawa
    TPRC 2016, at George Mason University School of Law, Arlington, VA, U.S.A.  2016/10  Oral presentation
  • “Corporate Advertisements and the Investor Attention Effect: Evidence from the Television Commercials”  [Not invited]
    Aman, Hiroyuki; Norihiro Kausga; Hiroshi Moriyasu
    日本ファイナンス学会  2016/06  Oral presentation
  • “Investor Attention Effect of Corporate Advertisement: Evidence from the Television Commercials”  [Not invited]
    Aman, Hiroyuki; Norihiro Kausga; Hiroshi Moriyasu
    proceedings for The 28th Australasian Finance and Banking Conference, at Sydney, Australia  2015/12  Oral presentation
  • 「見逃し視聴サービスに対する視聴者選好分析」  [Not invited]
    春日 教測; 宍倉 学; 中村 彰宏
    情報通信学会  2015/11  Oral presentation

MISC

Awards & Honors

  • 2012/01 KDDI Research, Inc. Nextcom Award for Excellent Papers on Information and Communication
     
    受賞者: KASUGA NORIHIRO
  • 2006/02 Kampo Foundation Excellent Research Prize in FY 2005
     
    受賞者: KASUGA NORIHIRO

Research Grants & Projects

  • 日本学術振興会:科学研究費助成事業
    Date (from‐to) : 2022/04 -2025/03 
    Author : 春日 教測; 鳥居 昭夫; 宍倉 学
  • Research on Information Transmission Bias by Media and Competition Policy
    Japan Society for the Promotion of Science:Grant-in-aid Scientific Research (C)
    Date (from‐to) : 2019/04 -2022/03 
    Author : KASUGA NORIHIRO
  • Incentives and Licensing strategies of Supplier Firm in Cloud Market
    Telecommunication Advancement Foundation:
    Date (from‐to) : 2020/04 -2021/03 
    Author : Kasuga Norihiro
  • コンテンツ流通構造の変化と消費者選択への影響に関する研究
    Japan Society for the Promotion of Science:Grant-in-aid Scientific Research (C)
    Date (from‐to) : 2017/04 -2020/03 
    Author : SHISHIKURA MANABU
  • メディア市場における広告効果と広告への抵抗感の計測
    Hoso-Bunka Foundation, Inc:Research Grant
    Date (from‐to) : 2018/04 -2019/03 
    Author : SHISHIKURA MANABU
  • Research on Demand Structure Change based on Progress of Industrial Amalgamation and Desirable Competition Policy
    Japan Society for the Promotion of Science:Grant-in-aid Scientific Research (C)
    Date (from‐to) : 2016/04 -2019/03 
    Author : KASUGA NORIHIRO
  • Econometric Analyses on the Market Effect caused by Telecommunication Technology Development
    Telecommunications Advancement Foundation:Research Grant
    Date (from‐to) : 2016/04 -2017/03 
    Author : KASUGA NORIHIRO
  • Research on Mass Media Effet for User Behavior
    Japan Society for the Promotion of Science:Grant-in-aid Scientific Research (C)
    Date (from‐to) : 2012/04 -2015/03 
    Author : KASUGA NORIHIRO
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grant-in-aid Scientific Research (C)
    Date (from‐to) : 2008/04 -2012/03 
    Author : KASUGA NORIHIRO
     
    In this research, we shed light on media market including broadcasting market, which is faced on radical change of competitive environment. At first, we examined consumer preference for introducing new devices in transition from terrestrial broadcasting to digital based on stated preference method. We also examined appropriate consumer utility function type in pay-TV market from theoretical and empirical viewpoint, considering the characteristics of two-sided market. Finally, taking an opportunity of significant reform of broadcasting law in Japan, we examined how regulation framework of Japanese media market should be, especially from the viewpoint of competition policy.