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井関 大介イセキ ダイスケ

所属・担当
井上円了研究センター
職名研究助手
メールアドレス
ホームページURL
生年月日
Last Updated :2019/05/17

研究者基本情報

学位

  • 文学博士, 東京大学大学院

所属学協会

  • 日本思想史学会
  • 日本宗教学会

研究活動情報

研究分野

  • 哲学, 宗教学, 宗教学

研究キーワード

    儒家神道, 神道思想, 宗教思想史, 日本宗教史, 宗教学

論文

  • 円了妖怪学の基本構造について, 井関 大介, 論集 井上円了, 184 - 213,   2019年04月
  • 熊沢蕃山の「大道」と「神道」, 井関 大介, 宗教研究, 宗教研究, 92, (1) 1 - 26,   2018年
  • 熊沢蕃山の鬼神論と礼楽論, 井関 大介, 宗教史学論叢, 19, 323 - 368,   2015年05月
  • 増穂残口の「公道」と「神道」, 井関 大介, 東京大学宗教学年報, 東京大学宗教学年報, (32) 39 - 55,   2014年
  • 秋成の「神秘思想」における二つの神語り (特集 上田秋成 没後200年), 井関 大介, 文学, 文学, 10, (1) 169 - 180,   2009年01月

MISC

  • 儒教における身心変容技法, 井関 大介, 身心変容技法研究, (8) 196 - 204,   2019年03月
  • 井上円了の妖怪学と心理学, 井関 大介, 井上円了センター年報 = Annual report of the Inoue Enryo Center, (26) 95 - 116,   2017年
  • 円了妖怪学と近世鬼神論, 井関 大介, 井上円了センター年報 = Annual report of the Inoue Enryo Center, (25) 71 - 119,   2016年
  • 本の紹介 特集 中近世日本の宗教史, 井関 大介, 国際宗教研究所ニュースレター, (72) 17 - 21,   2011年10月25日
  • 残口批判書の三教観, 井関 大介, 東京大学宗教学年報, (28) 89 - 107,   2010年, Masuho Zanko was a "vulgar" Shintoist active mainly in the first half of the eighteenth century. As he argued that the Japanese must respect Shinto first and foremost of all religions, many contemporary writers naturally criticized him. Through analyzing his works carefully, it is clear that he propagated Shinto not because he thought it is the only true religion but because he thought it the most useful for administration of the nation and for the relief of the people - especially "the foolish people," in his words. Contrary to his apparent absolutism, his ideas of religions (which his critics rejected as being exclusively Shinto)—based on a sort of relativism or pragmatism—indirectly seems to share common ground with his critics. In this paper, through analyzing the rhetoric found in the criticisms of Zanko, I try to examine the extent of his discourse objecting to other religions and consider them something controllable and useful in this period.論文/Articles
  • 『雨月物語』の多声性について, 井関 大介, モノ学・感覚価値研究, (1) 119 - 129,   2007年03月
  • 上田秋成の神霊観--物語受容の観点から, 井関 大介, 東京大学宗教学年報, (24) 67 - 92,   2006年, Ueda Akinari, one of the intellectuals in early modern Japan, was well-known for his novel Ugetsu Monogatari. His diction on 'gods (神)'is analyzed in this paper. In this period, while philologically positivistic and emperor-centric 'Shintoism'was born on the one hand, a demysticized world view was shared among the thinkers, on the other. The former would lead to nationalistic Shintoism in modern times, whereas the latter would completely deny the transcendental, such as gods and celestial beings (天). It can be said that both currents, though seemingly at opposite poles, were movements informed by traditional stories of 'gods'in the context of the new situation of the day. Yet Akinari's characteristic feature lies in his own way of grasping 'gods', which differs from both of the aforementioned trends, even though he lived in the midst of the two. The divino-spiritual views of Akinari are mainly explained by analyzing his dialogue with two representatives: Motoori Norinaga, an exponent of the former trend, and Nakai Riken, of the latter. This discussion is to determine where to situate Akinari in the contemporary history of thought and religion.
  • 書評 酒井直樹『過去の声--十八世紀日本の言説における言語の地位』, 井関 大介, 東京大学宗教学年報, (22) 165 - 170,   2004年, 【書評】

講演・口頭発表等

  • 近世日本における儒者の儀礼論(第九部会,<特集>第73回学術大会紀要), 井関 大介, 宗教研究,   2015年
  • 熊沢蕃山の「大道」と「神道」(第六部会,<特集>第72回学術大会紀要), 井関 大介, 宗教研究,   2014年
  • 増穂残口と「俗神道」(第八部会,<特集>第六十九回学術大会紀要), 井関 大介, 宗教研究,   2011年
  • 近世中期における還俗僧と「神道」(第十二部会,<特集>第六十八回学術大会紀要), 井関 大介, 宗教研究,   2010年
  • 近世日本の鬼神論とその周辺(第八部会,<特集>第六十七回学術大会紀要), 井関 大介, 宗教研究,   2009年
  • 江戸中期文人の三教諭(第十部会,<特集>第六十六回学術大会紀要), 井関 大介, 宗教研究,   2008年
  • 一八世紀知識人における神霊観の展開 : 宣長・秋成か篤胤へ(第四部会,<特集>第六十五回学術大会紀要), 井関 大介, 宗教研究,   2007年