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Sumio Ogawa

    Department of Marketing Professor
    Course of Business Administration and Marketing Professor
Last Updated :2021/10/30

Researcher Information

Degree

  • (BLANK)

Research funding number

  • 10160756

J-Global ID

Research Interests

  • 面白さ   遊び   消費者   消費者行動論   マーケティング   Consumer Behavior   Marketing   

Research Areas

  • Humanities & social sciences / Commerce
  • Humanities & social sciences / Business administration

Education

  •        - 1982  Keio University  Graduate School of Business and Commerce  経営学
  •        - 1982  Keio University  Graduate School, Division of Commerce
  •        - 1978  Keio University  Graduate School of Business and Commerce  経営学

Association Memberships

  • 中部商学研究会   日本広告学会   日本商業学会   日本経営学会   

Published Papers

  • 遊び、祭祀、そして日常の空間比較―遊び概念の視点から―
    小川 純生
    東洋大学経営論集(東洋大学) (第87) 1 - 21 2016/03
  • 時間と空間の交点に立つ消費者-遊び概念視点-
    小川 純生
    東洋大学経営論集(東洋大学) (第81) 29 - 39 2013/03
  • 消費者行動:なぜ遊び概念なのか?
    小川 純生
    東洋大学経営論集(東洋大学) (第80) 1 - 16 2012/11
  • 間違ったゲーム進化2/2 ―遊び概念からの視点―
    小川 純生
    東洋大学経営論集 (東洋大学) (第79) 2012/03
  • 間違ったゲーム進化1/2 ―遊び概念からの視点―
    小川 純生
    東洋大学経営論集 (東洋大学) (第78) 2011/11
  • テレビゲーム機の変遷―ファミコン、スーパーファミコン、プレステ、プレステ2、Wiiまで―
    小川 純生
    東洋大学経営論集 (東洋大学) (第77) 2011/03
  • 新光三越百貨店、瑞晶電子(Rexchip)の経営力―マーケティング、消費者行動の視点から―
    小川 純生
    経営力創成研究 (東洋大学経営力創成研究所) (第5) 2009/03
  • 面白さに関わる直前情報の影響―遊び概念と情報負荷―
    小川 純生
    東洋大学経営論集 (東洋大学) (第70) 2007/11
  • 面白さに関わる情報の相対的評価―遊び概念と情報負荷―
    小川 純生
    東洋大学経営論集(東洋大学) (第69) 2007/03
  • JR Suicaと遊び概念―経営力創成のために―
    小川 純生
    経営力創成研究 (東洋大学経営力創成研究所) (第3) 2007/03
  • 面白さと情報負荷の関係―遊び概念を意識して―
    小川 純生
    東洋大学経営力創成研究所『経営力創成研究 (創刊) 99 - 114 2005/03
  • 遊びは人間行動のプラモデル?
    小川 純生
    東洋大学経営学部『経営論集』 (58) 25 - 49 2003/03
  • 遊び概念-面白さの根拠-
    小川 純生
    『経営研究所論集』(東洋大学) (26) 1 - 21 2003/02
  • 遊びは人間行動のプラモデル?
    経営論集(東洋大学経営学部) (58) 25 - 49 2003
  • 遊び概念-面白さの根拠-
    経営研究所論集(東洋大学経営学部) (26) 99 - 119 2003
  • カイヨワの遊び概念と消費者行動
    小川 純生
    『経営研究所論集』(東洋大学) (24) 167 - 186 2001/02
  • カイヨワの遊び概念と消費者行動
    経営研究所論集(東洋大学経営学部) (24) 293 - 311 2001
  • ホイジンガの遊び概念と消費者行動
    経営研究所論集(東洋大学経営学部) (23) 167 - 186 2000
  • 購買行動における所得制約と製品欲求の関係
    経営研究所論集(東洋大学経営学部) (48) 107 - 120 1998
  • 所得と購買行動-高価格製品の場合-
    経営論集(東洋大学経営学部) (46) 1 - 16 1997
  • 血液型と消費者行動
    経営研究所論集 (東洋大学経営学部) (19) 95 - 118 1996
  • 所得と購買行動-中価格製品の場合-」
    経営論集(東洋大学経営学部) (42) 99 - 112 1996
  • 広告効果測定のループモデル
    経営研究所論集(東洋大学経営学部) (17) 25 - 38 1994
  • 所得と購買行動-低価格製品の場合-
    経営論集(東洋大学経営学部) (40) 1 - 13 1994
  • マスコミュニケーションの注射針モデルと新製品普及過程
    経営研究所論集 16,163-178 1993
  • 製品ライフサイクルはS字型か?
    経営論集(東洋大学経営学部) 39,25-50 1993
  • 消費者行動にたいする価値の影響
    経営研究所論集(東洋大学経営学部) 15 1992
  • 所得の社会的機能と消費者行動
    経営論集(東洋大学経営学部) 36 1992
  • 消費者の価値比較-日本,中国,米国-
    経営論集(東洋大学経営学部) 36 1991
  • 消費者行動と価値の関係-日・中比較-
    経営研究所論集(東洋大学経営学部) 14 1991
  • 消費者の意思決定プロセスと所得の関係
    経営論集(東洋大学経営学部) 34 1990
  • 国際マーケティングにおける文化概念の一考察
    経営研究所論集(東洋大学経営学部) 13 1990
  • 消費者行動にたいする所得の影響-時間-
    経営論集(東洋大学経営学部) 33 1989
  • 消費者行動の要因分析に関する一考察
    経営論集(東洋大学経営学部) 32 1989
  • 因果関係と因果理論について
    経営研究所論集(東洋大学経営学部) 12 1989
  • 購買意思決定プロセス・モデル再考察
    名古屋商科大学論集(合併号) 30 (1-2) 1985
  • 試論的イノベーション意思決定プロセス・モデルの構築
    名古屋商科大学論集 29 (1) 1984
  • 態度概念と購買行動の関係-店舗イメージと消費者選択-
    名古屋商科大学論集 28 (2) 1984
  • 購買行動にたいする多次元的アプローチ
    三田商学研究(慶應義塾大学) 25 (2) 1982
  • イノベーション普及モデルの展開
    三田商学研究(慶應義塾大学) 23 (2) 1980

Books etc

  • 小川, 純生 創成社 2020/04 9784794425652 viii, 208p
  • 小川 純生 (Single work)創成社 2018/04 4794425228 224
  • 現代マーケティング研究の潮流
    東洋大学マーケティング学科 (Joint work)2016/10
  • マーケティング・ノート第3版
    小川 純生 (Single work)創成社 2015/10
  • 遊び概念と消費者行動
    小川 純生 (Single work)同友舘 2013/12
  • マーケティング・ブック
    小川 純生 (Single work)創成社 2011/07
  • マーケティング・ノート 増補改訂版
    創成社 2003
  • マーケティング・ノート
    創成社 2000
  • 消費者と所得-消費階層の出現-
    税務経理協会 1997
  • 最新経営会計事典(共著) 同上書「E マーケティング」の章を執筆
    八千代出版 1995
  • エッセンスがわかるマーケティング
    中央経済社 1994
  • 『経営会計ハンドブック』中垣、友杉編著、八千代出版、1986年11月同上著の「マーケティング論」の章(PP.64-84)を執筆
    八千代出版 1992
  • 『日本企業の国際化戦略』中垣昇編著、中央経済社、平成3年1月(1991年)、同上書第7章「日本企業の国際マーケティング」(PP.75-85)を執筆
    中央経済社 1980

Works

  • 清酒製造業経営実態特別調査(国税庁間税部)
    1980 -1982

MISC

  • Is a play 'a plastic model' of human behavior
    (58)  25  -49  2003
  • Play Concept and the Roots of Fun
    (26)  99  -119  2003
  • Caillois's'Les Jeux et les hommes' and Consumer Behavior
    (24)  293  -311  2001
  • Consumer Behavior and Huizinga's'Homo Ludens'
    (23)  167  -186  2000
  • Income Constraints, Product Needs, and Buying Behavior
    (48)  107  -120  1998
  • Income and Buying Behavior to High Price Products
    (46)  1  -16  1997
  • The ABO-blood type and Consumer Behavior
    (19)  95  -118  1996
  • Income and Buying Behavior towards the Products of the Middle Range Prices
    (42)  99  -112  1996
  • A Loop Model for Measurement of Advertising Effectiveness
    (17)  25  -38  1994
  • Income and Buying Behavior to a Low Price Product
    (40)  1  -13  1994
  • The Hyperdermic Needle Model and New Products Diffusion
    Keiei Kenkyujo Ronshu(Studies of Business Management)  16,163-178-  1993
  • Are Product Lifecycles 'S' Shape Curves?
    Keiei Ronshu(Journal of Business Administration)  39,25-50-  1993
  • The Influence of Values on Consumer Behavior
    15-  1992
  • A Comparison of Values in Consumer Behavior
    36-  1992
  • A Comparisun of Values in Consumer Behavior
    36-  1991
  • A New Model of Consumer Buying Decision Process
    14-  1991
  • The Relationships between Consumer Decision Process and Income
    34-  1990
  • The Relationships between Consumer Decision Process and Income
    13-  1990
  • Income Influence on Consumer Behavior -Time-
    33-  1989
  • A Study of the Causal Analysis on Consumer Behavior
    32-  1989
  • A Multidimensional Approach to Buying Behavior
    12-  1989
  • A New Model of Consumer Buying Decision Process
    30-  (1-2)  1985
  • Construction of Buying Decision Process Models
    29-  (1)  1984
  • The Relation of Attitude Concepts to Buying Behavior -Store Image and Consumer Choice-
    28-  (2)  1984
  • A Multidimensinal Approach to Buying Behavior
    25-  (2)  1982
  • Models of diffusion process in Marketing
    23-  (2)  1980

Research Grants & Projects

  • 消費者行動にたいする行動科学的アプローチ
  • 消費者行動と遊び概念
  • Behavioral Approach to Consumer Behavior
  • Consumer Behavior and "jeu, play"