Researchers Database

Mayuko Horimoto

    Department of Education Associate Professor
    Course of Education Associate Professor
    Institute of Human Sciences Researcher
Last Updated :2024/04/23

Researcher Information

URL

Research funding number

  • 70512630

J-Global ID

Research Interests

  • Adult Education   Lifelong Learning   Leadership Development   professional development   シティズンシップ教育   

Research Areas

  • Humanities & social sciences / Education - general

Academic & Professional Experience

  • 2024/04 - Today  Waseda University非常勤講師
  • 2023/04 - Today  Rikkyo Universityサービスラーニングセンター兼任講師
  • 2023/04 - Today  東洋大学社会貢献センター副センター長
  • 2020/04 - Today  Toyo UniversityFaculty of Literature Department of EducationAssociate Professor
  • 2022/10 - 2023/03  東京大学大学院教育学研究科非常勤講師
  • 2015/04 - 2020/03  Tokai UniversityCenter for Liberal ArtsAssociate Professor
  • 2017/04 - 2019/03  Waseda University
  • 2015/09 - 2018/03  Ochanomizu University非常勤講師
  • 2006/10 - 2017/03  The Open University of Japan非常勤講師
  • 2013/04 - 2015/03  Tokai University専任講師
  • 2009/04 - 2013/03  Tokai University特任講師
  • 2010/04 - 2012/09  Tokyo Gakugei University非常勤講師

Education

  • 2019/04 - 2023/09  Waseda University  教育学研究科 博士後期課程  教育基礎学専攻
  • 2005/04 - 2012/09  Ochanomizu University  人間文化研究科(博士後期課程)  人間発達科学専攻
  • 1998/09 - 2000/08  George Washington University  Graduate School of Education and Human Development  Human Resource Development
  • 1986/04 - 1990/03  University of Tsukuba  第二学群  日本語日本文化学類

Association Memberships

  • International Transformative Learning Association   日本公民館学会   THE JAPAN SOCIETY FOR THE STUDY OF ADULT AND COMMUNITY EDUCATION   JAPANESE EDUCATIONAL RESEARCH ASSOCIATION   Academy of Human Resource Development   日本シティズンシップ教育フォーラム   

Published Papers

Books etc

  • Japanese Women in Leadership
    Yoshie Tomozumi Nakamura; Mayuko Horimoto; Gary N. McLean (Joint editorChapter 1, Chapter 2, Chapter 4, Chapter 6)palgrave macmillan 2021/03
  • Awakening Democracy Through Public Work: Pedagogies of Empowerment
    Harry C. Boyte (Others監訳、謝辞、8章)東海大学出版部 2020/03
  • Current Perspectives on Asian Women in Leadership
    Editors: Cho, Y; Sun, J.Y; McLean, G. N (ContributorWomen's Leadership in Japan)Springer 2017/10 9783319549965 71-86
  • ドナルド・A・ショーン著『省察的実践者の教育』
    ドナルド・A・ショーン著; 柳沢昌一; 村田晶子監訳 (Joint translation8章翻訳担当(堀本麻由子・木全晃子))2016/03
  • 成人学習者とは何か―見過ごされてきた人たち
    マルカム・ノールズ著; 堀薫夫; 三輪建二監訳 (Joint translation第5章「学習理論と教授理論の人的能力開発への適用」頁133-170、付録G「ウェスティング社のアンドラゴジー・エグゼクティブ・フォーラム」頁225-244)鳳書房 2013
  • 成人期の学習-理論と実践
    メリアム, B; カファレラ; R. 著; 立田慶裕; 三輪建二監訳 (Joint translation第4章「学習機会の提供」、第6章「発達における社会文化的な視点と総合的な視点」)鳳書房 2005/05
  • 清宮 普美代; 堀本 麻由子 (Joint translation)マイケル・J・マーコード ダイヤモンド社 2004/07 4478374694 257

Conference Activities & Talks

  • 大学初年次教育の再考―社会貢献部門と全学共通科目の関わりに着目して―  [Invited]
    教育思想史学会コロキウム3  2023/09  Invited oral presentation
  • 今後の「シティズンシップを考える」  [Invited]
    堀本麻由子
    J-CEFスタディ・スタヂオ「高大接続と主権者教育・シティズンシップ教育~立教大学における7年間の科目実践を題材に」  2023/06  Invited oral presentation
  • 女性のリーダーシップを育む学びの場とは  [Invited]
    堀本麻由子
    2022 年度(公財)日本女性学習財団キャリア支援デザイナーフォーラム:トークセッション  2023/02  Public discourse
  • 「市民専門家の養成-東洋大学の取り組み事例から―」『18歳成人と大学初年次教育-ポストコロナ時代のアセンブリ―』
    堀本麻由子
    日本教育学会第81回大会ラウンドテーブル  2022/08  Public symposium
  • Transformative Learning Experiences of Japanese Women Entrepreneurs in Times of Crisis  [Not invited]
    Yoshie Tomozumi Nakamura; Mayuko Horimoto; Jessica Hinshaw
    International Transformative Learning Conference  2022/04  Oral presentation
  • History of Professions and Adult Education in the United States:1950-196  [Not invited]
    Mayuko Horimoto
    The Annual International Conference on Education  2021/12  Oral presentation
  • Developing Japanese Women in Entrepreneurial Leadership in Time of Crisis  [Not invited]
    Yoshie Tomozumi Nakamura; Mayuko Horimoto
    2021 AHRD Virtual Conference  2021/02  Oral presentation
  • 企業における教育・学習の再検討―働く女性の学習内容・方法を中心として-  [Invited]
    堀本麻由子
    日本社会教育学会第67回研究大会プロジェクト報告「ワークライフバランス時代における社会教育」  2020/09  Invited oral presentation
  • Japanese Women in Leadership  [Not invited]
    Mayuko Horimoto; Yoshie Nakamura; Mariko Gakiya
    International Leadership Association, 21st Annual Global Conference  2019/10  Oral presentation
  • Women Entreprenuers in Asia Seven Countries  [Not invited]
    17th International Asian Conference of Academy of Human Resource Development  2018/11  Oral presentation
  • Public Achievement-style Education at Tokai University- Background and Practice  [Invited]
    日本教育学会第77回大会  2018/09  Nominated symposium
  • Positioning of Human Resource Development in Adult Education in Japan  [Not invited]
    Mayuko Horimoto
    2018 AHRD International Research Conference in the Americas  2018/02  Poster presentation
  • 成人教育学における人的能力開発(HRD)の位置づけに関する一考察  [Not invited]
    堀本麻由子
    日本学習社会学会 第14回大会  2017/09  Oral presentation
  • 「男女共同参画推進への鍵―アンコンシャス・バイアスって何?―」  [Invited]
    堀本麻由子
    公益社団法人 日本工学教育協会 第65回年次大会シンポジウム  2017/08  Nominated symposium
  • 「女性リーダー育成をめぐる学習課題と教育方法に関する研究―日韓にお ける女性リーダー育成プログラムに関する一考察―  [Not invited]
    堀本麻由子
    日本社会教育学会・韓国平生教育学会 第 8 回日韓学術交流研究大会  2016/11  Oral presentation
  • 「パブリック・アチーブメント型教育導入への取り組み」『大学COC事業における社会教育の役割―地域を志向した教育を中心として―』  [Not invited]
    堀本麻由子
    日本社会教育学会六月集会  2016/06  Nominated symposium
  • Women's Leadership Development in Japan  [Not invited]
    Mayuko Horimoto
    2017 AHRD International Research Conference in the Americas  2016/03  Oral presentation
  • 社会教育における「労働と生活」―実践における生活と科学との関係性を手がかりに―  [Not invited]
    池谷美衣子; 冨永貴公; 堀本麻由子
    日本社会教育学会第62回研究大会  2015/09  Oral presentation
  • Global Citizenship Education Program through PBL/CBL at Tokai University  [Not invited]
    堀本麻由子
    米国ボストン「NAFSA年次大会」  2015/05  Poster presentation
  • Asia Women in Top Management
    Yonjoo Cho, Mayuko Horimoto, et al.
    The 13th International Conference of the Asia Chapter of AHRD  2014/11  Oral presentation
  • 「リーダーの質問する力の育成方法に関する研究(その3)―国立女性教育会館主催講座「ダイバーシティ推進リーダー会議」の検討から―」  [Not invited]
    堀本麻由子
    日本社会教育学会61回大会  2014/09  Oral presentation
  • A Study on Developing the Art of Asking Questions for Leaders: Comparison with the Learning Process of Cultivating Expertise  [Invited]
    Mayuko Horimoto
    The 12th International Conference of the Asia Chapter of Academy of Human Resource Development  2013/11  Oral presentation
  • 「企業における学習のあり方に関する研究-ヴィクトリア・マーシックのアクションラーニング会話に関する一考察-」
    日本学習社会学会第6回大会  2009/09  Oral presentation
  • 「企業における学習のあり方に関する研究リーダーの質問力育成方法の検討~」
    日本社会教育学会55回大会  2008/09  Oral presentation
  • 「企業における学習のあり方に関する研究(その2)~マイケルJ・マーコードのアクションラーニングに関する考察~」
    日本社会教育学会54回研究大会  2007/09  Oral presentation
  • 「企業における学習のあり方に関する研究~アクションラーニングの理論的検討から」
    日本学習社会学会第3回大会  2006/09  Oral presentation
  • 「企業における学習のあり方に関する研究~アクションラーニングコーチ養成講座に着目して~」
    日本社会教育学会53回研究大会  2006/09  Oral presentation
  • 「アクションラーニングに関する研究(その2)~ふり返りを意識した企業内教育~」
    日本社会教育学会52回研究大会  2005/09  Oral presentation
  • 「アクションラーニングとは何か」
    堀本麻由子
    日本社会教育学会51回研究大会  2004/09  Oral presentation

MISC

  • 視点 成人教育学の視点から見たリスキリング
    堀本麻由子  RMS Message  70-  44  -45  2023/05
  • 日本教育学会第80回大会報告課題研究Ⅱ コミュニティ形成における協同と教育の再検討
    堀本麻由子; 岡幸江; 上野景三; 堀田聰子; 大高研道; 山本健慈  教育学研究  89-  (1)  66  -75  2022/03
  • Women and Creative Leadership
    Mayuko Horimoto  We learn  (815)  2022/02  [Invited]
  • 佐藤智子・高橋美能著『多様性が拓く学びのデザイン:主体的・対話的に他者と学ぶ教養教育の理論と実践』
    堀本麻由子  社会教育学研究  57-  84  -85  2021/06
  • 企業における教育・学習の再検討-働く女性の学習内容・方法を中心として―
    堀本麻由子  社会教育学研究  57-  44  -45  2021/06  [Invited]
  • 学生プロジェクトによる復興支援活動の記録づくり
    堀本麻由子  東海大学チャレンジセンター 3.11生活復興支援プロジェクト編 『被災地と共に、歩み続ける―3.11生活復興支援プロジェクト 活動10年史』  14  2021/03
  • 高等教育におけるシティズンシップ教育の可能性―東海大学パブリック・アチーブメント型教育の取り組みから―
    堀本麻由子  J-CEF NEWS/ 日本シティズンシップ教育フォーラム  19-  (summer)  2020/08  [Invited]
  • Education and Politics in a Global Age
    Shigeo Kodama; Kaori Kikuchi; Harry Boyte; Fumiko Takahashi; Mayuko Horimoto; Sachi Ninomiya-Lim  教育学研究  86-  (1)  62  -67  2019/03  [Invited]
  • Public Achievement-style Education at Tokai University:- Background and Practice
    Mayuko Horimoto; Sachi Ninomiya-Lim  日本教育学会大會研究発表要綱  77-  373  -374  2018/03  [Invited]
  • 報告Ⅲ パブリック・アチーブメント型教育導入への取り組み
    堀本麻由子  社会教育学研究  53-  (1)  40  -41  2017/03
  • 池谷美衣子; 井口啓太郎; 荻野亮吾; 冨永貴公; 中村由香; 堀本麻由子  日本社会教育学会紀要  49-  (2)  48  -52  2013/06
  • 尾崎 由佳; 堀本 麻由子  研究資料集  16-  (0)  119  -124  2008

Research Grants & Projects

  • ntrepreneurship, Mental Health, Resilience under Business Succession in Family-Owned SMEs:Transdisciplinary Research and Regional Collaboration
    東洋大学:重点研究推進プログラム
    Date (from‐to) : 2024/04 -2027/03 
    Author : 山本聡; 堀本麻由子; 平畑奈美; 尾崎由佳; 川口英夫; 高鶴裕介; 木下潔
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2023/04 -2027/03 
    Author : 小玉 重夫; 両角亜希子; 井柳美紀; 堀本麻由子; 二ノ宮リムさち; 村松灯; 田中智輝; 須川公央
  • 日本学術振興会:科学研究費助成事業 挑戦的研究(萌芽)
    Date (from‐to) : 2021/07 -2024/03 
    Author : 斎藤 里美; 木村 元; 額賀 美紗子; 堀本 麻由子; 山名 淳; 高橋 史子
     
    本研究は、公教育における先端技術の導入がマイノリティの子どもや教師・学校、家族・地域・市民社会に及ぼす影響(構造変容等)を理論的・ 実証的に明らかにし、マイノリティの包摂可能性を明示することを目的としている。2021年度はとくに、次の3つのサブテーマを掲げ、研究を行った。 第1は「移民の社会統合における公教育の役割-ウィズ/ポストコロナ時代における包摂的な政策と実践を展望する-」(額賀美紗子と高橋史子が担当)、第2は「コミュニティ形成における協同と教育の再検討」(堀本麻由子と山名淳が担当)、第3は「技術革新とエンハンスメントの時代における教育学の課題―「個別最適化された学び」は公教育に何をもたらすか―」(木村元と斎藤里美が担当)である。いずれも日本教育学会第80回大会(2021年8月)において課題研究を組織し、シンポジスト、指定討論者、および多数の参加者をまじえて討議を行った。これらの成果については、日本教育学会の『教育学研究』において公開予定である。 また、移民の社会統合プロセスを解明するため、移民第二世代の若者たちの経験がどのような教育・職業達成にむすびついたかを、とくに移民第二世代の中の多様性に着目しながら考察した。具体的には、このテーマで膨大な調査データを報告した先行研究『日本社会の移民第二世代―エスニシティ間比較でとらえる「ニューカマー」の子どもたちの今』をグループ全体で分析考察し、研究の枠組みを深めた。 さらに2021年度後半には、公教育における先端技術導入とマイノリティの包摂可能性に関する実証的研究として、離島におけるICT活用が及ぼす公教育とコミュニティ形成への影響に関する調査を実施した。具体的には、山名および堀本が隠岐島前教育魅力化プロジェクト関係者へのインタビュー調査と関係各所への訪問調査を行った。またその調査結果を本研究グループで報告し、共有をはかった。
  • 日本学術振興会:科学研究費助成事業 基盤研究(C)
    Date (from‐to) : 2021/04 -2024/03 
    Author : 堀本 麻由子
     
    本研究は、女性リーダーの信念や価値観を振り返る意識変容の学習過程の特性を明らかにし、社会教育・生涯学習機関と人材育成関連企業との協働的アクションリサーチによって、女性リーダーの省察的学習過程を支える学習プログラムと学習支援方法を構築することを目的としている。 2021年度は、リーダーとしての動機付けを支える意識変容学習過程の明確化するために、女性管理職7名(いずれも女性起業家)の信念・価値観の意識変容に関するインタビュー調査を行った。そしてリーダーとしての意識変容の学習過程についてグランデッド・セオリー・アプローチを用いて分析を行った。その結果、女性リーダーの動機付け、価値観、資質の3点に着目することで、日本女性のリーダーシップ育成における省察的実践過程のモデルを再検討した。その結果、現時点での調査結果の中間まとめを、International Transformative Learning Association(ITLA)(国際大会:2022年4月オンライン開催)で共同研究者の中村よしえ博士と発表(paper presentation)した。また省察的実践に基づいた女性管理職の育成方法に関する研究論文と女性社会起業家のリーダーシップ育成モデルの実践への応用に関する研究報告を専門誌(女性学習財団発行)に掲載した。 さらに、東洋大学社会貢献センターのリカレント教育プログラムの一つとして女性管理職や女性リーダー育成プログラムを提案し、2022年度にアクションリサーチとして取り組むための準備を進めることができた。
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2019/04 -2022/03 
    Author : Ikegaya Mieko
     
    This study aimed to embody the realization of Work-Life Balance (WLB) as a learning theme for adult education. Unfortunately, the pandemic of COVID-19 prevented us from conducting case studies. However, through a theoretical study, it was clarified that WLB is not only the subject of labor policy and family policy, but also an important theme in terms of both policy and practice for social education research including community life. Furthermore, in positioning WLB as a learning issue for adults, the following perspectives were shown to be effective; They are situation surrounding the family such as changes of gender norms and the "standard family", the right to decide how to use time, and social spaces for learning beyond the corporation.
  • 女性リーダー育成をめぐる学習課題の解明とその教育方法の構築
    科学研究費助成事業 基盤研究(C)
    Date (from‐to) : 2016/04 -2020/03 
    Author : 堀本麻由子
  • リーダーの質問する力を育成する方法論の構築
    科学研究費助成事業:基盤研究(C)
    Date (from‐to) : 2012/04 -2016/03 
    Author : 堀本麻由子

Teaching Experience

  • Fostering of Lifelong Learning Ⅱ
    Waseda University
  • Exploring Global Citizenship in Rikkyo Service Learning
    Rikkyo University
  • Lifelong Learning 2
    Toyo University
  • Seminar on Education Ⅰ・Ⅱ・Ⅲ
    Toyo University
  • Lifelong Learning 1
    Toyo University

Social Contribution

  • 女性の生きかたを考える講座―女性のライフデザインー
    Date (from-to) : 2023/05-Today
    Role : Lecturer
    Category : Others
    Sponser, Organizer, Publisher  : 東京都国立市公民館
  • 新宿区立区民ホール事業評価委員
    Date (from-to) : 2020/04-Today
    Role : Advisor
    Category : Others
    Sponser, Organizer, Publisher  : 東京都新宿区地域振興部地域コミュニティ課
  • 「対話的な深い学びへのアプローチーそもそも公民館・分館とは何か?―」
    Date (from-to) : 2024/03/02
    Role : Lecturer
    Category : Lecture
    Sponser, Organizer, Publisher  : 長野県諏訪郡下諏訪町公民館
  • じぶんのライフデザイン学
    Date (from-to) : 2024/01/28
    Role : Lecturer
    Category : Lecture
    Sponser, Organizer, Publisher  : 静岡県駿東郡長泉町教育委員会
    Event, Program, Title : 令和5年度男(ひと)と女(ひと)のチャレンジらいふ講座