Researchers Database

Naoko Nakamichi

    Department of Child Studies Professor
    Human Care and Support Course Professor
Last Updated :2024/04/06

Researcher Information

Degree

  • 博士(教育学)(2011/03 Tokyo Gakugei University)
  • 修士(教育学)(2004/03 Chiba University)

Research funding number

  • 10389926

J-Global ID

Research Interests

  • 発達心理学 社会的認知 認知発達 遊び 心の理論 実行機能 食物の社会的学習   

Research Areas

  • Humanities & social sciences / Educational psychology

Published Papers

Books etc

  • 教育職・心理職のための発達心理学
    (Joint work)ナカニシヤ出版 2021/03
  • 中道, 直子 (Single work)風間書房 2016/12 9784759921496 ii, ii, 112p
  • 中道直子; 中道圭人; 榎本淳子; 中澤 潤; 松崎多千代; 垣花真一郎; 森野美央; 鈴木亜由美; 荒木文代 (Contributor第6章「遊び-練習から実践へ-」(93-104頁)及び「ワーク6 遊び」(105頁))ナカニシヤ出版 2011/03 9784779505393 v, 191p
  • 中道直子; 中澤 潤 他 (Joint translationアクティビティ5(19-21頁), 13(56-57頁), 45(205-207頁))Activities Handbook for the Teaching of Psychology 北大路書房 2010 9784762827266 viii, 334p
  • 第3章「乳児期」(43-72頁)及びコラム1「進化心理学」(22頁) (Contributor)あいり出版 2009/12 9784901903257 viii, 261p
  • 中道直子; 中澤 潤 他 (Joint translation第2部「練習論文13-16の翻訳(256-281頁))北大路書房 2005/09 9784762824593 xiv, 301p
  • 中道直子; 中澤, 潤; 中道, 圭人; 原田朋子; 杉村智子; 榎本淳子; 中澤小百合; 嘉数朝子; 柴橋裕子; 本田陽子 (Contributor第2章「幼児期の遊びとその援助」(21-35頁))同文書院 2005 4810313107 v, 187p

Conference Activities & Talks

  • 食物選択場面における幼児の社会的学習戦略:不確実な時に模倣する
    中道直子
    日本発達心理学会第36回大会, p147  2024/03
  • 幼児の創造的思考の探索的検討  [Not invited]
    中道圭人; 中道直子
    日本心理学会第87回大会  2023/09  Poster presentation
  • 幼児は他者の好きな食べ物より嫌いな食べ物を記憶する:食物の社会的学習におけるネガティビティバイアス  [Not invited]
    日本心理学会第87回大会  2023/08  Poster presentation
  • The elementary schooler's growth in inhibitory control predicts the academic achievements in grade 3
    Keito Nakamichi; Naoko Nakamichi; Jun Nakazawa
    27th Society for Research in Child Development Biennial Meeting  2023/04
  • 抑制制御の成長度が小学3年時の学業達成に及ぼす影響
    中道圭人; 中道直子; 中澤 潤
    日本発達心理学会第34回大会  2023/03
  • 幼児期のCool/Hotな実行機能と小学6年次の学業達成  [Not invited]
    中道圭人; 中道直子; 中澤 潤
    日本心理学会第86回大会  2022/09
  • 子ども主体の行事を つくるプロセス(2) ―A園における運動会の エピソード分析から―
    桐川敦子; 中道直子; 大平春美; 山本幸
    日本保育学会第75回大会  2022/05
  • Preschooler's cool/hot executive functions predict their school academic achievement in Japan.
    Keito Nakamichi; Naoko Nakamichi; Jun Nakazawa
    32 th International Congress of Psychology  2021/07
  • 子ども主体の行事をつくるプロセス ―A園における運動会のエピソード分析から―
    中道直子; 桐川敦子
    日本保育学会第74回大  2021/05
  • 幼児期のCool/Hotな実行機能が小学校での学業達成に及ぼす影響
    中道圭人; 中道直子; 中澤 潤
    日本保育学会第74回大会  2021/05
  • The relationships between cool/hot executive functions during preschool-age and academic achievements: A 5-year longitudinal study.
    Keito Nakamichi; Naoko Nakamichi; Jun Nakazawa
    26th Society for Research in Child Development Biennial Meeting  2021/04
  • 幼児の視覚的に馴染みのない食物の選択における他者の証言の影響  [Not invited]
    日本発達心理学会第32回大会  2021/03
  • 幼児期における Cool/Hot な実行機能が小学校 中学年での適応に及ぼす影響
    中道直子
    日本発達心理学会第31回大会ラウンドテーブル「乳幼児期の社会情動的能力の発達と保育・家庭環境」  2020/03  Public symposium
  • 幼児期の運動能力と運動遊びが社会的スキルの発達に及ぼす影響
    今井夏子; 中道直子
    日本発達心理学会第31回大会  2020/03  Poster presentation
  • 幼児の食物選択に及ぼす食物の外見と他者の味覚評価の影響  [Not invited]
    中道直子
    日本発達心理学会第31回大会  2020/03  Poster presentation
  • 幼児における他者の食行動に関する社会的推論
    中道直子
    日本心理学会第83回大会  2019/09  Poster presentation
  • 幼児期のCool/Hotな実行機能と児童期の学校適応 幼稚園年長時点〜小学校4年生時点までの縦断研究  [Not invited]
    中道 圭人; 中道 直子; 中澤 潤
    日本心理学会大会発表論文集  2019/08  (公社)日本心理学会
  • 幼児期の社会情動的なコンピテンスと児童期の学校適応 幼稚園年長時 小学校3年時までの縦断研究  [Not invited]
    中道 圭人; 中道 直子; 中澤 潤
    日本心理学会大会発表論文集  2018/08  (公社)日本心理学会
  • The role of executive function in academic achievement and peer popularity: One-year longitudinal study across first and second grades
    Keito Nakamichi; Naoko Nakamichi; Jun Nakazawa
    25th Biennial Meeting of the International Society for the Study of Behavioural Development  2018/07  Poster presentation
  • 幼児のふり遊びにおける食物・道具に関する一般的知識の獲得
    中道直子
    日本発達心理学会第29回大会  2018/03  Poster presentation
  • 子どもの学業成績と仲間関係における実行機能の役割―小学校1-2年生にわたる縦断的検討―
    中道圭人; 中道直子; 中澤 潤
    日本発達心理学会第29回大会  2018/03  Poster presentation
  • The contributions of executive function, theory of mind, and social-problem-solving to 1st grader’s school adjustment
    Keito Nakamichi; Naoko Nakamichi; Jun Nakazawa
    2017 the Society for Research in Child Development Biennial Meeting  2017/04  Poster presentation
  • 幼児期におけるCool/Hotな実行機能,社会的認知,仲間関係の関連
    中道直子
    日本発達心理学会第28回大会ラウンドテーブル「幼児の仲間関係を支える認知的・情動的プロセス」  2017/03  Public symposium
  • 幼児~大学生は「喜び」「悲しみ」「怒り」を表すために何色を使うか?
    中道直子; 小野寺めぐみ
    日本発達心理学会第28回大会  2017/03  Poster presentation
  • 幼児は絵本から新しい交通ルールを学ぼうとするのか?―主人公(ヒト,動物)のタイプの比較―
    中道直子; 内山有子; 桐川敦子
    日本教育心理学会第58回総会  2016/10  Poster presentation
  • Mediators between hot/cool executive function and peer popularity in preschool children
    Jun Nakazawa; Keito Nakamichi; Naoko Nakamichi
    24th Biennial Meeting of the International Society for the Study of Behavioural Development  2016/07  Poster presentation
  • 幼稚園における運動遊び指導の課題(1)―幼稚園教諭と幼児体育指導者の実態
    内山有子; 桐川敦子; 中道直子
    第12回日本子ども学会議  2015/10  Poster presentation
  • 幼稚園における運動遊び指導の課題(2)―幼稚園教諭と幼児体育指導者の指導観の比較
    中道直子; 桐川敦子; 内山有子
    第12回日本子ども学会議  2015/10  Poster presentation
  • 幼児期の仲間関係と認知・情動制御(1):仲間関係と実行機能
    中道圭人; 中澤 潤; 中道直子
    日本心理学会第79回大会  2015/09  Poster presentation
  • 幼児期の仲間関係と認知・情動制御(2):仲間関係と多面的な心の理論
    中道直子; 中澤 潤; 中道圭人
    日本心理学会第79回大会  2015/09  Poster presentation
  • 幼児期の仲間関係と認知・情動制御(3):仲間関係と情動制御
    中澤 潤; 中道圭人; 中道直子
    日本心理学会第79回大会  2015/09  Poster presentation
  • Do young children change their behavior when pretending in front of their younger siblings?
    Naoko Nakamichi
    2015 the Society for Research in Child Development Biennial Meeting  2015/03  Poster presentation
  • ふり場面における幼児の行動修正の発達  [Not invited]
    中道 直子
    日本心理学会大会発表論文集  2014/08  (公社)日本心理学会
  • ふり遊びにおける幼児の年下のきょうだいへの情緒表出
    中道直子
    日本発達心理学会第25回大会ラウンドテーブル「幼児期の認知・情動の制御」  2014/03  Public symposium
  • ふり遊びにおける幼児の年下のきょうだいへのふりシグナル:オヤツ場面とふり遊び場面での幼児の発話の比較
    中道直子
    日本発達心理学会第25回大会  2014/03  Poster presentation
  • 母親のふりシグナルとトドラーのふり理解
    中道直子
    日本発達心理学会第24回大会ラウンドテーブル「ふり遊びの実証的検討」 (明治学院大学)  2013/03  Public symposium
  • Maternal pretense signals and toddlers’ understanding of pretense in Japan
    Naoko Nakamichi
    XVIII Biennial International Conference on Infant Studies  2012/06  Poster presentation
  • 中道 直子
    日本教育心理学会第54回総会  2012/11  Poster presentation  一般社団法人 日本教育心理学会
  • 乳幼児におけるふりの理解の発達-目的論的推論から心理主義的推論へ
    中道直子
    日本心理学会第75回大会  2011/09  Oral presentation
  • 18ヶ月児によるふり場面と本当場面での他者の目標理解
    中道直子
    日本赤ちゃん学会第11回学術集会  2011/05  Poster presentation
  • ふり遊びにおける母親の「ふりシグナル」の発達的影響
    中道直子
    日本発達心理学会第22回大会  2011/03  Poster presentation
  • ふり遊びにおける母親の「ふりシグナル」と子どものふり理解
    中道直子
    日本発達心理学会第21回大会  2010/03  Poster presentation
  • 中道 直子
    日本教育心理学会総会発表論文集  2009/09  Poster presentation  一般社団法人 日本教育心理学会
  • 幼児の自己のふりの理解―知識と行為の関係について―
    杉本直子
    日本発達心理学会第19回大会  2008/03  Poster presentation
  • 中澤 潤; 荒木 史代; 泉井 みずき; 名取 洋典; 中道 直子; 中澤 小百合; 榎本 淳子; 中道 圭人; 高橋 晴子
    日本教育心理学会総会発表論文集  2008/10  Poster presentation  一般社団法人 日本教育心理学会
  • 幼児のふりの基盤となる心的表象の理解―誤った知識によるふり―
    杉本直子
    日本発達心理学会第18回大会  2007/03  Poster presentation
  • 幼児のふりにおける対象の知識の必要性の理解
    杉本直子
    日本発達心理学会第17回大会  2006/03  Poster presentation
  • 1
    尾島万理・小野里美帆・杉本直子
    2005/09  Poster presentation
  • 誤信念課題における行為を伴うふりの効果
    杉本直子
    日本発達心理学会第16回大会  2005/03  Poster presentation
  • 杉本 直子; 中道 圭人; 中澤 潤
    日本教育心理学会第47回総会  2005/09  Poster presentation  一般社団法人 日本教育心理学会
  • 幼児の誤信念課題におけるふり文脈とファンタジーキャラクターの効果
    杉本直子
    日本教育心理学会第46回総会  2004/10  Poster presentation
  • 幼児の心の理論とふり遊びの関連についての縦断的検討
    杉本直子
    日本発達心理学学会第15回大会  2004/03  Poster presentation
  • 保育中の子どもの事故・ケガに対応する保育者の体験および必要とする支援
    桐川敦子; 内山有子; 中道直子
    日本学校救急看護学会第11回学術集  Oral presentation

Awards & Honors

  • 2019/11 日本心理学会 学術大会優秀発表賞
     幼児における他者の食行動に関する社会的推論 
    受賞者: 中道直子
  • 2014/12 日本心理学会 学術大会優秀発表賞
     ふり場面における幼児の行動修正の発達 
    受賞者: 中道直子

Research Grants & Projects

  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    Date (from‐to) : 2022/04 -2026/03 
    Author : 中道 圭人; 砂上 史子; 中道 直子; 真鍋 健; 駒 久美子; 小橋 暁子; 入澤 里子
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    Date (from‐to) : 2022/04 -2025/03 
    Author : 中道 直子
  • 幼児の食物の社会的学習:大人から「健康的な食物」を仲間から「美味しい食物」を学ぶ
    Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    Date (from‐to) : 2018/04 -2021/03 
    Author : 中道 直子
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    Date (from‐to) : 2015/04 -2019/03 
    Author : Nakamichi Naoko
     
    In pretend play, people sometimes intentionally distort reality. Therefore, it is considered that children do not acquire new knowledge through pretense, which often causes misconceptions. However, recent studies (e.g., Hopkins, Dore, & Lillard, 2015; Sutherland & Friedman, 2012, 2013) showed that children can learn new information in pretend play with adults. The present study showed that children can learn the perceptual characteristics of novel foods or tools through pretense.
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    Date (from‐to) : 2014/04 -2017/03 
    Author : Nakazawa Jun
     
    This project examined the development of self-regulation from the point of cognitive and/or emotional regulation. Three-year longitudinal research found the social information processing of young children related the peer relationship of 1st and 2nd graders. In addition, this project examined the emotional physiological response and cognitive response to the face of adults and infants, cognitive response about distress response to cry of infant between Japan -Italia. This project also examined the effect of emotional stimulus on inhibitory response in go/nogo task, eye-tracking analysis on the social information processing task, the effect in/out group on the conformity of young children, and the effect of family construct on the social behavior of young children.
  • 乳幼児における「ふり」の理解の発達
    日本学術振興会:科学研究費助成事業 研究成果公開促進費
    Date (from‐to) : 2016/04 -2017/03 
    Author : 中道直子
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    Date (from‐to) : 2012/04 -2016/03 
    Author : Nakamichi Naoko
     
    The present study investigated whether older siblings changed their behaviors during pretense play and consequently encouraged toddlers to engage in collaborative pretend play, with a sample of 26 pairs of older siblings (M = 5;5) and toddlers (M = 1;11). Older siblings smiled longer, gazed at the toddlers longer, used sound effects more frequently, and engaged in more frequent snack-related actions in a “pretense condition” than in a “real condition.” In addition, sequential analysis revealed that toddlers were significantly more likely to engage in pretense following the specific pattern of older siblings’ pretense signals, as a form of social referencing.
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for JSPS Fellows
    Date (from‐to) : 2008 -2010 
    Author : 中道 直子
     
    (1)乳幼児のふりの理解レビュー論文の執筆,投稿 乳幼児のふりの理解についてこれまでの先行研究をレビューし,ふりの理解の発達モデルを提案した。本モデルは,1歳半頃にはふりという行為の理解が可能となり,ふりの背景にある主体の心的状態の理解は4歳以降に可能となることを説明した。また,この2段階の理解は,目的論的推論と心理主義的推論(Gergely&Csibra,2003)の2種の異なる推論によってそれぞれ獲得されるものであることを提案した。 (2)実験:乳児におけるふりの目的論的理解の検討 1歳半児のふりの目的論的推論に基づく理解を予測の違背課題で検討し,彼らがふりを目的論的推論で理解していることを明らかにした。例えば,乳児は飲むふりをするという行為の目的を「のどの渇きを癒す」ことではなく,「遊ぶ」ことであると理解していたなら,その予想に背くジュースを飲むという行為の映像を長く注視した。 (3)博士論文の執筆 (1)の論文で提案したふりの理解の発達モデルを,7つの実験で検証した。これらの実験の結果は,1歳半頃にはふりという行為の理解が可能となり,ふりの背景にある主体の心的状態の理解は4歳以降に可能となること,乳幼児期を通してのふり遊びの体験がふり行為の心理的背景への理解をもたらすことを明らかにし,モデルの適切性を一部実証した。
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    Date (from‐to) : 2006 -2007 
    Author : 中道 直子
     
    1.自分がふりをするときの心の働きの理解 従来,他者がふりをするときの心の働きに関する幼児の理解が検討されてきた。すなわち,他者がふりをするためには,ふりの対象に関する知識や(e.g.,Davis,Woolley&Bruell,2002;Lillard,1993;杉本,2006,2007),ふりをする意図(e.g., Joseph,1998;Lillard,1998)を持っている必要があることの理解である。しかしながら,自分自身(自己)がふりをときの心の働きの理解は検討されていない。そこで,自分が未知の対象のふりをできないこと(調査1),未知の対象のふりをする際どのような知識を持つべきか(調査2)に関する幼児の理解を検討した。 これを検討するために,年少児(3,4歳児),年長児(5,6歳児)を対象に,自分がルモソ(未知対象)のふりができるか(調査1),自分がレミング(未知対象)のふりをする時,正しい知識を与える第3者と誤った知識を与える第3者のいずれから教えてもらいたいか(調査2)を聞いた。さらに,その理由を尋ねた。2つの調査結果から,年少児で既に,自分が未知の対象のふりをできないことや,未知の対象のふりをするためにその正しい知識を持つべきことを理解していた。しかしながら,その理由として自分の知識に関する説明を行うことは年少児には難しく,年長児では可能であることが示された。また,この結果は,心の働きの理解に関しては自分が先か,他者が先かという問題が論議されているが,自分の心の働きの理解の方が先に獲得されることを示唆した。